Digitális

Villanypásztor 2.


A fent látható kapcsolás egy villanypásztor. A különlegessége, hogy egy inverterrel a gyújtótrafóra nem 12, hanem 150-200 V-ot kapcsolgatunk.

Az áramkör működése röviden:

Az első transzformátor előtti rész az inverter. Az 555-ös, ebben a felállásban elvileg ~2kHz-en, ~7%-os kitöltéssel üzemel. A tranzisztor (T1) az akkumulátor feszültségét kapcsolgatja a transzformátorra. (Azért ilyen kicsi a kitöltés, hogy feleslegesen ne merítse le az akksit.)

A transzformátor, egy mezei nyáktrafó, 1,8-3,5 W-os, és 230/9V-os. T1 tranzisztor 400V körüli, néhány amperes. (Használható TV-kből bontott BU XXX, és társai.)

Fontos: A tranzisztor lábára a transzformátor szekunder ágát kötjük! (9V)

Megjegyzés: Ha 6V-os transzformátorral próbálkozunk, a szekunder oldalon nagyobb feszültséget kapunk.

A transzformátor után egy greatz egyenirányító található. (D2-D5) Válasszunk olyat, ami 600V-ot, és 1 A-t elbír. Én ezt 4 darab diódából raktam össze, amik bírják a nagyfrekvenciát. (~40-50 Ft/db)

Utána egy ún. relxációs oszcillátor van. A C3 (min. 40V) kondenzátor az 1M ohmos ellenálláson és potenciométeren keresztül töltődik. Ha feszültsége eléri a 30-32V-ot, a diak gyújtófeszültségét, az begyújt, azaz vezet, bekapcsolja a tirisztort, ami Cx innenső felét a testre kapcsolja, ami a gyújtótrafón keresztül kisül. Ez ugyan pillanatnyi rövidzárlatot okoz, de ezt az alkatrészek kibírják. (A gyújtótrafó autóból/motorból legyen, 12V-os.)

R6-ra a kikapcsolás után van igazán szükségünk, kisüti a kondenzátort. A Cx kondenzátor 450 V-os legyen, minimum, és értéke 1-8 uF is lehet. (1uF ha kis karámhoz kell, nagyobb értelem szerűen nagyobb karámhoz.) Lehet motorindító kondenzátor is.

Úgy tűnhet, a gyújtótrafó fordítva van bekötve. De ha belegondolunk nem. A kondi kisütésekor a + töltésekkel teli fegyverzetet letesteljük ugye, ami a testen keresztül jut a gyújtótrafó + kapcsára.

T1-et és a tirisztort nem szükséges hűtőbordára szerelni. Ha jól van összerakva a szerkezet, egyik sem melegedhet! Ennyit az áramkör működéséről.

Egyéb nagyon FONTOS információk:

A földelés és a szikraköz: Földelést ilyen rendszernél kötelező kiépíteni. Ha nem teszed, egy rossz mozdulat és vagy téged ráz meg, vagy tönkremegy pillanatok alatt az egész. A földelést, ahogy a rajzon is jelölve van, a gyújtótrafó 15-ös pontjára kell kötni. SZIGORÚAN TILOS a konnektor földelésével összekötni!!!!

Földelésnek javaslok egy betonvasat leszúrni 100-150 cm mélyre. Nyáron pedig ügyelni, hogy sose legyen csontszáraz a környezete. A szikraköz is kötelező! A gyújtótrafó nagyfeszültségű kimenete és a földelés közé kell beépíteni, mérete max 10-12 mm. Ez maximalizálja a kimenő feszültséget ~10kV-ra. (Én egy fadarabba két facsavart tekertem bele félig, úgy, hogy a fejeik nagyjából 1 cm távolságra voltak, és a teszt idejére csak köré csavartam a kábeleket. DE csak a TESZT IDEJÉRE! Ezek után forrasztással és a szikraköz rögzítésével építsük be!)

Ami még fontos: A nyáktrafó utáni résznél ügyeljetek, nehogy hozzányúljatok bekapcsolt állapotban! 150-200 V DC nem játék!

Az áramkör élesztése:

D6 dióda azért van ott, ha valaki fordítva köti rá az akkumulátort, ne menjen tönkre az egész, és egy biztosítékcserével megoldható legyen.

A gyújtótrafót és Cx-et először ne kössük be! (a földelést sem!) Kapcsoljunk feszültséget az inverterre. Ha ügyesek vagyunk elvileg kicsi sípoló hangot hallanunk kellene. Ha nem halljuk az se baj. Fogjuk a multit , és a nyáktrafó után, R6on megmérjük a feszültséget. Elvileg bekapcsolás után itt 1-2 mp múlva a feszültség akár 400 V-ra is felkúszhat. Ha 1 mp után már 150 V körül vagyunk, már jó. Kapcsoljuk ki, várjunk egy kicsit, majd beforraszthatjuk Cxet, és ráköthetjük a gyújtótrafót is. Ekkor rakjuk fel a földelést is és a szikraköz.

Ha leföldeltük, újra kapcsoljunk feszültséget az inverterre. Ha megvagyunk elvileg már egy-két szikrát láthatunk is. Kezdjük el tekergetni a potit addig, míg ~ 1-1,5 mp telik el két szikrázás közt. Ha hiába tekergetjük, túl gyorsan követik a szikrák egymást, C3-at cseréljük nagyobbra, ellenkező esetben kisebbre. De elvileg ezzel jónak kell lennie. Ha megvan a megfelelő idő, bekapcsolt állapotban óvatosan mérjünk rá R6-ra, és olvassuk le, hány V-ra megy fel a feszültség közvetlen a kisülés előtt.

Ha megvan könnyedén kiszámolható belőle a pásztorunk tárolt energiája. (E=0,5Cx*U^2 , ahol Cx Farádban, U Voltban van megadva).

Elméletileg a kapcsolásnak elsőre indulnia kell. Ha nem indulna néhány dolog, amit ellenőrizzünk: TR1, 555, T1, Tirisztor, D2-D5, valóban diakot adtak-e, Cx működőképessége, gyújtótrafó működőképessége.

És még egyszer utoljára: Vigyázzatok a bekapcsolt áramkörrel! A nyák részét ne taperoljátok, még véletlenül se! A gyújtótrafó ha egyszer megráz, bajod nem lesz ugyan, de megtanulod, hogy ne nyúlkálj oda! Legyetek figyelmesek!

  Nyomtatott áramkör


nyomtatott áramkör  Bejelentkezés után működő funkció!
Nézettség:

Szint:
   

Szavazat:

Készült:
2010. január 21. 12:10

Vélemény:
136

Szavazat:
54

Mai látogató:
8

Utolsó látogatás:
Ma 12:46:18

Bejelentkezés után használható funkció!
Értékeld a cikket!

Szavazatok
4,2
54
  30  ★★★★★
  15  ★★★★
  3  ★★★
  1  ★★
  5  ★

Legújabb írás

Rádiós
   

VÉLEMÉNYEK, HOZZÁSZÓLÁSOK

Nagyon jó kapcsolás, már 5-6 db-ot építettem belőle.
Nem tudom miért kérnek egyesek nyáktervet amikor fent van az oldalon, csak tükrözni kell ha valaki kézzel rajzolja meg.
Én annyit módosítottam, hogy ketté szedtem az egészet és átterveztem, mert BUT12A-s tranyót használok ami TO220-as tokozású, trafót kidobott régi magnókból szedtem ki 230/9-10V körüliek. Az 1N4148-as diódát meghagytam, Cx 6-10uF. Élesztéskor az R6-on mindig megvan 350-400V.
Gyújtótrafó régi Opel vagy Zsiguli.

prcocco   2013. június 11. 14:30:23

Hello Az oszcillátor után egy sima rooter 220/9V trafot használok a CX=15uF es r6-on a feszko 120V ig mászik fel. Meg fogom próbálni Cx 30uF-el csak nagyon nehezen kaptam egy gyújtótrafót ameik bírja áthúzás nélkül.

tor2lehel   2013. június 10. 20:06:20

Amúgy hiába kértek méretarányos nyáktervet, mivel ahány gyártó annyiféle trafó és lábkiosztás létezik.
Ez egy igencsak egyszerű áramkör, ha valaki arra lusta hogy meg nézze azt a rohadt katalógust és megtervezze az a kemény 30 vonalból álló rajzot akkor nem való neki az építés... (kb. 5 perces munka)
Előbb meg kéne tanulni az alapokat és akkor nem kunyerálna itt mindenki nyáktervet

sanyaaa   2013. június 09. 13:44:45

Továbbá a kondenzátor kapacitás növelésével is elérhető magasabb feszültség, mivel nagyobb mennyiségű töltés halad át a trafón.
Én 30 mikróval indítottam de a hatás sem maradt el
Sajna egyszer belenyúltam

sanyaaa   2013. június 09. 13:41:25

A szikra nagyságát legfőképpen a kitöltés határozza meg, én el távolítottam a szabályzó diódát.
Bár 1 cm szikra azét nem kis feszültséget jelent
Hány voltos trafót használsz az oszcillátor után?

sanyaaa   2013. június 09. 13:38:49

koszi sanyaaa a választ. Kicseréltem a gyűjtőtóráfot és most működik de meg pici a szikra kb 1 cm ja es 15 uF kondit használok.

tor2lehel   2013. június 08. 23:30:53

Sziasztok! Szeretném megépíteni és kérnék egy méretarányos nyáktervet. bogtommy@gmail.com

bogtommy   2013. június 06. 14:53:58

Üdv.
Ha fut benne az órajel és halaltszik amikor nyit a tirisztor, akkor órajel, kapcsolás van, megeshet hogy a gyújtó trafóval sorba kötött kondenzátoroknál van a hiba, vagy maga a gyújtó trafó a hibás.
Mekkora kondit használsz?
Szabályzó diódával építetted vagy anélkül?
Ha benne van próbáld hogy kiveszed, így nő a kitöltés, és magasabb fesz jut a gyújtó trafóra.
Nálam patentül megy, 2-3cm-es szikra megvan
de amíg benne volt a szabályzó dióda addig nálam is csak akadozva ment.

sanyaaa   2013. május 20. 14:46:45

sziasztok. megépítettem a fenti kapcsolást megvan a 205V az r6-on halom füllel a gyújtótrafó(amit zsír újan vettem ) kattogását de sjna szikra nincs egyáltalán. ötletetek hogy mi lehet a hiba?!

tor2lehel   2013. május 19. 15:57:33

itt a kicsike :P
a nyákot átterveztem KÉZZEL RAJZOLVA a megfelelő méretekre, a hűtőbordához igazodva

sanyaaa   2013. május 09. 23:06:52
SAM_1214.JPG