Digitális

Villanypásztor 2.


A fent látható kapcsolás egy villanypásztor. A különlegessége, hogy egy inverterrel a gyújtótrafóra nem 12, hanem 150-200 V-ot kapcsolgatunk.

Az áramkör működése röviden:

Az első transzformátor előtti rész az inverter. Az 555-ös, ebben a felállásban elvileg ~2kHz-en, ~7%-os kitöltéssel üzemel. A tranzisztor (T1) az akkumulátor feszültségét kapcsolgatja a transzformátorra. (Azért ilyen kicsi a kitöltés, hogy feleslegesen ne merítse le az akksit.)

A transzformátor, egy mezei nyáktrafó, 1,8-3,5 W-os, és 230/9V-os. T1 tranzisztor 400V körüli, néhány amperes. (Használható TV-kből bontott BU XXX, és társai.)

Fontos: A tranzisztor lábára a transzformátor szekunder ágát kötjük! (9V)

Megjegyzés: Ha 6V-os transzformátorral próbálkozunk, a szekunder oldalon nagyobb feszültséget kapunk.

A transzformátor után egy greatz egyenirányító található. (D2-D5) Válasszunk olyat, ami 600V-ot, és 1 A-t elbír. Én ezt 4 darab diódából raktam össze, amik bírják a nagyfrekvenciát. (~40-50 Ft/db)

Utána egy ún. relxációs oszcillátor van. A C3 (min. 40V) kondenzátor az 1M ohmos ellenálláson és potenciométeren keresztül töltődik. Ha feszültsége eléri a 30-32V-ot, a diak gyújtófeszültségét, az begyújt, azaz vezet, bekapcsolja a tirisztort, ami Cx innenső felét a testre kapcsolja, ami a gyújtótrafón keresztül kisül. Ez ugyan pillanatnyi rövidzárlatot okoz, de ezt az alkatrészek kibírják. (A gyújtótrafó autóból/motorból legyen, 12V-os.)

R6-ra a kikapcsolás után van igazán szükségünk, kisüti a kondenzátort. A Cx kondenzátor 450 V-os legyen, minimum, és értéke 1-8 uF is lehet. (1uF ha kis karámhoz kell, nagyobb értelem szerűen nagyobb karámhoz.) Lehet motorindító kondenzátor is.

Úgy tűnhet, a gyújtótrafó fordítva van bekötve. De ha belegondolunk nem. A kondi kisütésekor a + töltésekkel teli fegyverzetet letesteljük ugye, ami a testen keresztül jut a gyújtótrafó + kapcsára.

T1-et és a tirisztort nem szükséges hűtőbordára szerelni. Ha jól van összerakva a szerkezet, egyik sem melegedhet! Ennyit az áramkör működéséről.

Egyéb nagyon FONTOS információk:

A földelés és a szikraköz: Földelést ilyen rendszernél kötelező kiépíteni. Ha nem teszed, egy rossz mozdulat és vagy téged ráz meg, vagy tönkremegy pillanatok alatt az egész. A földelést, ahogy a rajzon is jelölve van, a gyújtótrafó 15-ös pontjára kell kötni. SZIGORÚAN TILOS a konnektor földelésével összekötni!!!!

Földelésnek javaslok egy betonvasat leszúrni 100-150 cm mélyre. Nyáron pedig ügyelni, hogy sose legyen csontszáraz a környezete. A szikraköz is kötelező! A gyújtótrafó nagyfeszültségű kimenete és a földelés közé kell beépíteni, mérete max 10-12 mm. Ez maximalizálja a kimenő feszültséget ~10kV-ra. (Én egy fadarabba két facsavart tekertem bele félig, úgy, hogy a fejeik nagyjából 1 cm távolságra voltak, és a teszt idejére csak köré csavartam a kábeleket. DE csak a TESZT IDEJÉRE! Ezek után forrasztással és a szikraköz rögzítésével építsük be!)

Ami még fontos: A nyáktrafó utáni résznél ügyeljetek, nehogy hozzányúljatok bekapcsolt állapotban! 150-200 V DC nem játék!

Az áramkör élesztése:

D6 dióda azért van ott, ha valaki fordítva köti rá az akkumulátort, ne menjen tönkre az egész, és egy biztosítékcserével megoldható legyen.

A gyújtótrafót és Cx-et először ne kössük be! (a földelést sem!) Kapcsoljunk feszültséget az inverterre. Ha ügyesek vagyunk elvileg kicsi sípoló hangot hallanunk kellene. Ha nem halljuk az se baj. Fogjuk a multit , és a nyáktrafó után, R6on megmérjük a feszültséget. Elvileg bekapcsolás után itt 1-2 mp múlva a feszültség akár 400 V-ra is felkúszhat. Ha 1 mp után már 150 V körül vagyunk, már jó. Kapcsoljuk ki, várjunk egy kicsit, majd beforraszthatjuk Cxet, és ráköthetjük a gyújtótrafót is. Ekkor rakjuk fel a földelést is és a szikraköz.

Ha leföldeltük, újra kapcsoljunk feszültséget az inverterre. Ha megvagyunk elvileg már egy-két szikrát láthatunk is. Kezdjük el tekergetni a potit addig, míg ~ 1-1,5 mp telik el két szikrázás közt. Ha hiába tekergetjük, túl gyorsan követik a szikrák egymást, C3-at cseréljük nagyobbra, ellenkező esetben kisebbre. De elvileg ezzel jónak kell lennie. Ha megvan a megfelelő idő, bekapcsolt állapotban óvatosan mérjünk rá R6-ra, és olvassuk le, hány V-ra megy fel a feszültség közvetlen a kisülés előtt.

Ha megvan könnyedén kiszámolható belőle a pásztorunk tárolt energiája. (E=0,5Cx*U^2 , ahol Cx Farádban, U Voltban van megadva).

Elméletileg a kapcsolásnak elsőre indulnia kell. Ha nem indulna néhány dolog, amit ellenőrizzünk: TR1, 555, T1, Tirisztor, D2-D5, valóban diakot adtak-e, Cx működőképessége, gyújtótrafó működőképessége.

És még egyszer utoljára: Vigyázzatok a bekapcsolt áramkörrel! A nyák részét ne taperoljátok, még véletlenül se! A gyújtótrafó ha egyszer megráz, bajod nem lesz ugyan, de megtanulod, hogy ne nyúlkálj oda! Legyetek figyelmesek!

  Nyomtatott áramkör


nyomtatott áramkör  Bejelentkezés után működő funkció!
Nézettség:

Szint:
   

Szavazat:

Készült:
2010. január 21. 12:10

Vélemény:
136

Szavazat:
54

Mai látogató:
8

Utolsó látogatás:
Ma 08:13:43

Bejelentkezés után használható funkció!
Értékeld a cikket!

Szavazatok
4,2
54
  30  ★★★★★
  15  ★★★★
  3  ★★★
  1  ★★
  5  ★

Legújabb írás

Rádiós
   

VÉLEMÉNYEK, HOZZÁSZÓLÁSOK

Köszönöm, Sanyaaa !
Üdv: Bandi

BALOGHA59(@)-zárójel nem kell-FREEMAIL.HU   2013. augusztus 05. 12:00:27

Köszönöm, attila72, most jutok csak el a boltig diakért.Üdv: Bandi

balogha59(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2013. augusztus 05. 11:58:48

TIC102 vagy 202.
Én 102-vel használom

Sanyaaa   2013. július 31. 20:14:16

Bandi!Elég,neten nézhetsz tipust,de az eladó tudni fogja,vagy megnézi.

attila72   2013. július 30. 12:24:12

Fiúk ! Nem látom a D7 diak típusát. Elég annyi, hogy 30-32 V gyújtófeszültségű ? Előre is köszönöm a választ :
Bandi

bandi   2013. július 29. 12:59:19

Sziasztok !

Mit változtassak rajta, hogy nagyon böszmbe legyen?? Kb 2 cm-s szikrát szeretnék látni :P 1n4148-t tuti el kell hagyni ezen kívül valami infótok?

balazs8888   2013. július 04. 22:28:13

P1-el a relaxációs folyamat gyakoriságát lehet szabályozni, magyarul hogy milyen gyakran adjon ki impulzust.
De ez benne van a leírásban..
Üdv.

sandor63(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2013. július 04. 18:53:25

Üdv!

Most szeretném megépíteni ezt a kapcsolást, de lenne pár kérdésem:
T1, TR, valamint a D7 jelzésű diódaként mit használtatok fel ami működött tökéletesen nagy szikraközzel?
R1 helyére én 2,2 k-s potit építenék be, hogy lehessen szabályozni a kisütés gyorsaságát, jó ötlet e?
9/230 Voltos trafónak mekkora legyen maximálisan a szekunder oldalán az áramerőssége?
Mekkora indítokodnit használjak a Cx helyre, hogy megfelelő legyen a szerkezet?
P1-el a kimenő teljesítményt tudom szabályozni?
Szonda miből legyen, és milyen hosszú, mert az Alföldön kellene letelepíteni, ahol főként homok van.

Nekem olyan 4-5 km acélhozallal körbekerített legelőt kellene hogy védjen, ráadásul birkákat.

druxter   2013. június 26. 20:14:40

Megépítettem a kapcsolást én is,egész jó,bár pár dolgot változtattam rajta.A kitöltést érdemes megnövelni,most 17 mm-es szikraközzel dolgozik,fűszálon keresztül akkorát vert rám,hogy 10 percig zsibbadt a kezem.csatolok pár képet,hát ha valakit érdekel.

attila72   2013. június 12. 20:24:03
villanypásztor 001.jpg
villanypásztor 002.jpg

Én 120-as Skoda gyújtó trafóval oldottam meg, eddig nem húzott át
De az elvárt löket meg van mit az korábban taglaltam :D
Trafót én is régi magnóból bontottam, tranzisztorként BDX67C-t használtam :P

sanyaaa   2013. június 12. 09:41:22