Digitális

Villanypásztor 2.


A fent látható kapcsolás egy villanypásztor. A különlegessége, hogy egy inverterrel a gyújtótrafóra nem 12, hanem 150-200 V-ot kapcsolgatunk.

Az áramkör működése röviden:

Az első transzformátor előtti rész az inverter. Az 555-ös, ebben a felállásban elvileg ~2kHz-en, ~7%-os kitöltéssel üzemel. A tranzisztor (T1) az akkumulátor feszültségét kapcsolgatja a transzformátorra. (Azért ilyen kicsi a kitöltés, hogy feleslegesen ne merítse le az akksit.)

A transzformátor, egy mezei nyáktrafó, 1,8-3,5 W-os, és 230/9V-os. T1 tranzisztor 400V körüli, néhány amperes. (Használható TV-kből bontott BU XXX, és társai.)

Fontos: A tranzisztor lábára a transzformátor szekunder ágát kötjük! (9V)

Megjegyzés: Ha 6V-os transzformátorral próbálkozunk, a szekunder oldalon nagyobb feszültséget kapunk.

A transzformátor után egy greatz egyenirányító található. (D2-D5) Válasszunk olyat, ami 600V-ot, és 1 A-t elbír. Én ezt 4 darab diódából raktam össze, amik bírják a nagyfrekvenciát. (~40-50 Ft/db)

Utána egy ún. relxációs oszcillátor van. A C3 (min. 40V) kondenzátor az 1M ohmos ellenálláson és potenciométeren keresztül töltődik. Ha feszültsége eléri a 30-32V-ot, a diak gyújtófeszültségét, az begyújt, azaz vezet, bekapcsolja a tirisztort, ami Cx innenső felét a testre kapcsolja, ami a gyújtótrafón keresztül kisül. Ez ugyan pillanatnyi rövidzárlatot okoz, de ezt az alkatrészek kibírják. (A gyújtótrafó autóból/motorból legyen, 12V-os.)

R6-ra a kikapcsolás után van igazán szükségünk, kisüti a kondenzátort. A Cx kondenzátor 450 V-os legyen, minimum, és értéke 1-8 uF is lehet. (1uF ha kis karámhoz kell, nagyobb értelem szerűen nagyobb karámhoz.) Lehet motorindító kondenzátor is.

Úgy tűnhet, a gyújtótrafó fordítva van bekötve. De ha belegondolunk nem. A kondi kisütésekor a + töltésekkel teli fegyverzetet letesteljük ugye, ami a testen keresztül jut a gyújtótrafó + kapcsára.

T1-et és a tirisztort nem szükséges hűtőbordára szerelni. Ha jól van összerakva a szerkezet, egyik sem melegedhet! Ennyit az áramkör működéséről.

Egyéb nagyon FONTOS információk:

A földelés és a szikraköz: Földelést ilyen rendszernél kötelező kiépíteni. Ha nem teszed, egy rossz mozdulat és vagy téged ráz meg, vagy tönkremegy pillanatok alatt az egész. A földelést, ahogy a rajzon is jelölve van, a gyújtótrafó 15-ös pontjára kell kötni. SZIGORÚAN TILOS a konnektor földelésével összekötni!!!!

Földelésnek javaslok egy betonvasat leszúrni 100-150 cm mélyre. Nyáron pedig ügyelni, hogy sose legyen csontszáraz a környezete. A szikraköz is kötelező! A gyújtótrafó nagyfeszültségű kimenete és a földelés közé kell beépíteni, mérete max 10-12 mm. Ez maximalizálja a kimenő feszültséget ~10kV-ra. (Én egy fadarabba két facsavart tekertem bele félig, úgy, hogy a fejeik nagyjából 1 cm távolságra voltak, és a teszt idejére csak köré csavartam a kábeleket. DE csak a TESZT IDEJÉRE! Ezek után forrasztással és a szikraköz rögzítésével építsük be!)

Ami még fontos: A nyáktrafó utáni résznél ügyeljetek, nehogy hozzányúljatok bekapcsolt állapotban! 150-200 V DC nem játék!

Az áramkör élesztése:

D6 dióda azért van ott, ha valaki fordítva köti rá az akkumulátort, ne menjen tönkre az egész, és egy biztosítékcserével megoldható legyen.

A gyújtótrafót és Cx-et először ne kössük be! (a földelést sem!) Kapcsoljunk feszültséget az inverterre. Ha ügyesek vagyunk elvileg kicsi sípoló hangot hallanunk kellene. Ha nem halljuk az se baj. Fogjuk a multit , és a nyáktrafó után, R6on megmérjük a feszültséget. Elvileg bekapcsolás után itt 1-2 mp múlva a feszültség akár 400 V-ra is felkúszhat. Ha 1 mp után már 150 V körül vagyunk, már jó. Kapcsoljuk ki, várjunk egy kicsit, majd beforraszthatjuk Cxet, és ráköthetjük a gyújtótrafót is. Ekkor rakjuk fel a földelést is és a szikraköz.

Ha leföldeltük, újra kapcsoljunk feszültséget az inverterre. Ha megvagyunk elvileg már egy-két szikrát láthatunk is. Kezdjük el tekergetni a potit addig, míg ~ 1-1,5 mp telik el két szikrázás közt. Ha hiába tekergetjük, túl gyorsan követik a szikrák egymást, C3-at cseréljük nagyobbra, ellenkező esetben kisebbre. De elvileg ezzel jónak kell lennie. Ha megvan a megfelelő idő, bekapcsolt állapotban óvatosan mérjünk rá R6-ra, és olvassuk le, hány V-ra megy fel a feszültség közvetlen a kisülés előtt.

Ha megvan könnyedén kiszámolható belőle a pásztorunk tárolt energiája. (E=0,5Cx*U^2 , ahol Cx Farádban, U Voltban van megadva).

Elméletileg a kapcsolásnak elsőre indulnia kell. Ha nem indulna néhány dolog, amit ellenőrizzünk: TR1, 555, T1, Tirisztor, D2-D5, valóban diakot adtak-e, Cx működőképessége, gyújtótrafó működőképessége.

És még egyszer utoljára: Vigyázzatok a bekapcsolt áramkörrel! A nyák részét ne taperoljátok, még véletlenül se! A gyújtótrafó ha egyszer megráz, bajod nem lesz ugyan, de megtanulod, hogy ne nyúlkálj oda! Legyetek figyelmesek!

  Nyomtatott áramkör


nyomtatott áramkör  Bejelentkezés után működő funkció!
Nézettség:

Szint:
   

Szavazat:

Készült:
2010. január 21. 12:10

Vélemény:
136

Szavazat:
54

Mai látogató:
21

Utolsó látogatás:
Ma 20:10:55

Bejelentkezés után használható funkció!
Értékeld a cikket!

Szavazatok
4,2
54
  30  ★★★★★
  15  ★★★★
  3  ★★★
  1  ★★
  5  ★

Legújabb írás

Rádiós
   

VÉLEMÉNYEK, HOZZÁSZÓLÁSOK

Helló
megépítettem és működik holnap ha lesz időm rakok fel képet róla.

kave-kave(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2013. május 07. 21:44:18

Jah igen ez a leülteti az embert része ez a kerítés legtávolibb részénél történt, kb 1km-re az adótól, szigetelt munkavédelmi bakancsban.

sanyaaa   2013. május 06. 21:47:51

Üdv. Ez nálam is jelentkezett, akkora fesz keletkezik, hogy képesek a szigetelt dróton keresztül elvándorolni a töltések. Nálam konkrétan a vezeték mentén ugrál a por a környezetében :D
Ennek ellenére a fesz nagyon is kint van kerítésen. :D
A kitöltést szabályozó diódát el hagytam, mivel hálózatról üzemeltetem.
Minimális melegedést észleltem az 555-ösön, ezért a panel alján kapott helyet, hőpasztával félszorosan a dobozhoz lett fogatva, hogy ne tudjon melegedni, a vezérlő tranzisztort és a tirisztort közös hűtő felületre tettem,3 napos szünetmentes üzem után alig volt minimálisan langyos.
Mivel nem kaptam elég magas gyújtó feszültségű diac-ot ezért a 22 mikrós kondit 10-esre cseréltem, hogy be tudjam állítani az 1s-onkénti impulzust.
Nálam 3 hete hibátlanul működik, eddig nem igényelt karbantartást. Max 3.6w-ot fogyaszt, mivel nem erőlködik benne a 300mA-es bizti, de ahhoz képest nem semmi amekkorát üt...
éés igen volt szerencsém hozzá xD
Szigetelt fogón át leültet XDD
3-4cm szikra :P

sanyaaa   2013. május 06. 21:41:20

Sziasztok!
Egy olyan kérdésem lenne, hogy megépítettem működik de amint rárakom a drótra ami ki van feszítve úgy már nincs szikra! A drót tökéletesen van feltéve fa oszlopra műanyag fülekre feltekerve ! ha leveszem a drótról akkor mindjárt van szikra R1: 1Kohm R2:6.8 K 10 nF nincs bekötve az 5 lábra 1N4148 bekötve 230V/9V trafó van benne Cx: 12uF a többi mind megegyezik a kapcsolással! Mi lehet a Probléma??

balazs8888(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2013. május 02. 21:30:18

Megépítettem, és meg vagyok vele elégedve. sajnos sokat szenvedtem az inverter transzformátora miatt, de a találtam megfelelőt, és így nagyon jól működik. ötletes, egyszerű kapcsolás. ajánlani tudom mindenkinek :)

Málé   2013. április 16. 12:29:46

Vdavid90: Nálam tökéletesen működik. Igaz nem vacakoltam, nálam 30uF 400V-os motorindító kondi van benne. Ez kellő hatékonysággal dolgozik.
10hektár legelő van bekerítve vele és az összes bocit bent tartja.
A D1 1n4148 dióda azért kell bele, hogy a kitöltés alacsonyan maradjon. Ezzel kb 7% körüli, nélküle meg vagy 50%. Nagy mértékben befolyásolja a fogyasztást.

Csucsu   2013. április 06. 11:56:05

kinek mekkora energiás sikerült kihozni a kapcsolásból? Nekem egy elég nagy területre kellene, a feszültséggel nincs is baj csak a kibocsátott energiával. Cx=1uF esetén is ugyanannyit produkál mint Cx= 4uF vagy 8uF. Mitől lehet ez? Nem tud feltöltődni a kondi? Valaki tud ebben nekem segíteni?

vdavid90   2013. március 27. 13:10:50

Hibátlanul működik a kapcsolás nálam már.Az 1N4148 nem kell bele...

ashland   2013. január 04. 13:40:24

az 1n4148 nem kell bele...

ashland   2013. január 03. 20:02:31

Sziasztok!Kérdésem az lenne hogy járt e úgy valaki hogy 12v dc-ről(tápegységről) működött a kapcsolás akkumulátorról meg nem?valaki valami tapasztalat? több akkumulátorral is megpróbáltam többek között a saját autóm aksijáról is ami hibátlanul indítja az autót de a villanypásztor meg se mukkan róla addig jutottam hogy akkumulátorról a paneltrafó szekunder oldalán 9V bemegy de a 220-as oldalon 0V viszont ha aksiról visszakötöm a tápegységre azonnal a nyáktrafó 220-as oldalán megjelenik a 150V és működik is a kapcsolás igaz kicsit melegszik a nyáktrafó...

ashland   2013. január 03. 18:55:40