Digitális

Villanypásztor 2.


A fent látható kapcsolás egy villanypásztor. A különlegessége, hogy egy inverterrel a gyújtótrafóra nem 12, hanem 150-200 V-ot kapcsolgatunk.

Az áramkör működése röviden:

Az első transzformátor előtti rész az inverter. Az 555-ös, ebben a felállásban elvileg ~2kHz-en, ~7%-os kitöltéssel üzemel. A tranzisztor (T1) az akkumulátor feszültségét kapcsolgatja a transzformátorra. (Azért ilyen kicsi a kitöltés, hogy feleslegesen ne merítse le az akksit.)

A transzformátor, egy mezei nyáktrafó, 1,8-3,5 W-os, és 230/9V-os. T1 tranzisztor 400V körüli, néhány amperes. (Használható TV-kből bontott BU XXX, és társai.)

Fontos: A tranzisztor lábára a transzformátor szekunder ágát kötjük! (9V)

Megjegyzés: Ha 6V-os transzformátorral próbálkozunk, a szekunder oldalon nagyobb feszültséget kapunk.

A transzformátor után egy greatz egyenirányító található. (D2-D5) Válasszunk olyat, ami 600V-ot, és 1 A-t elbír. Én ezt 4 darab diódából raktam össze, amik bírják a nagyfrekvenciát. (~40-50 Ft/db)

Utána egy ún. relxációs oszcillátor van. A C3 (min. 40V) kondenzátor az 1M ohmos ellenálláson és potenciométeren keresztül töltődik. Ha feszültsége eléri a 30-32V-ot, a diak gyújtófeszültségét, az begyújt, azaz vezet, bekapcsolja a tirisztort, ami Cx innenső felét a testre kapcsolja, ami a gyújtótrafón keresztül kisül. Ez ugyan pillanatnyi rövidzárlatot okoz, de ezt az alkatrészek kibírják. (A gyújtótrafó autóból/motorból legyen, 12V-os.)

R6-ra a kikapcsolás után van igazán szükségünk, kisüti a kondenzátort. A Cx kondenzátor 450 V-os legyen, minimum, és értéke 1-8 uF is lehet. (1uF ha kis karámhoz kell, nagyobb értelem szerűen nagyobb karámhoz.) Lehet motorindító kondenzátor is.

Úgy tűnhet, a gyújtótrafó fordítva van bekötve. De ha belegondolunk nem. A kondi kisütésekor a + töltésekkel teli fegyverzetet letesteljük ugye, ami a testen keresztül jut a gyújtótrafó + kapcsára.

T1-et és a tirisztort nem szükséges hűtőbordára szerelni. Ha jól van összerakva a szerkezet, egyik sem melegedhet! Ennyit az áramkör működéséről.

Egyéb nagyon FONTOS információk:

A földelés és a szikraköz: Földelést ilyen rendszernél kötelező kiépíteni. Ha nem teszed, egy rossz mozdulat és vagy téged ráz meg, vagy tönkremegy pillanatok alatt az egész. A földelést, ahogy a rajzon is jelölve van, a gyújtótrafó 15-ös pontjára kell kötni. SZIGORÚAN TILOS a konnektor földelésével összekötni!!!!

Földelésnek javaslok egy betonvasat leszúrni 100-150 cm mélyre. Nyáron pedig ügyelni, hogy sose legyen csontszáraz a környezete. A szikraköz is kötelező! A gyújtótrafó nagyfeszültségű kimenete és a földelés közé kell beépíteni, mérete max 10-12 mm. Ez maximalizálja a kimenő feszültséget ~10kV-ra. (Én egy fadarabba két facsavart tekertem bele félig, úgy, hogy a fejeik nagyjából 1 cm távolságra voltak, és a teszt idejére csak köré csavartam a kábeleket. DE csak a TESZT IDEJÉRE! Ezek után forrasztással és a szikraköz rögzítésével építsük be!)

Ami még fontos: A nyáktrafó utáni résznél ügyeljetek, nehogy hozzányúljatok bekapcsolt állapotban! 150-200 V DC nem játék!

Az áramkör élesztése:

D6 dióda azért van ott, ha valaki fordítva köti rá az akkumulátort, ne menjen tönkre az egész, és egy biztosítékcserével megoldható legyen.

A gyújtótrafót és Cx-et először ne kössük be! (a földelést sem!) Kapcsoljunk feszültséget az inverterre. Ha ügyesek vagyunk elvileg kicsi sípoló hangot hallanunk kellene. Ha nem halljuk az se baj. Fogjuk a multit , és a nyáktrafó után, R6on megmérjük a feszültséget. Elvileg bekapcsolás után itt 1-2 mp múlva a feszültség akár 400 V-ra is felkúszhat. Ha 1 mp után már 150 V körül vagyunk, már jó. Kapcsoljuk ki, várjunk egy kicsit, majd beforraszthatjuk Cxet, és ráköthetjük a gyújtótrafót is. Ekkor rakjuk fel a földelést is és a szikraköz.

Ha leföldeltük, újra kapcsoljunk feszültséget az inverterre. Ha megvagyunk elvileg már egy-két szikrát láthatunk is. Kezdjük el tekergetni a potit addig, míg ~ 1-1,5 mp telik el két szikrázás közt. Ha hiába tekergetjük, túl gyorsan követik a szikrák egymást, C3-at cseréljük nagyobbra, ellenkező esetben kisebbre. De elvileg ezzel jónak kell lennie. Ha megvan a megfelelő idő, bekapcsolt állapotban óvatosan mérjünk rá R6-ra, és olvassuk le, hány V-ra megy fel a feszültség közvetlen a kisülés előtt.

Ha megvan könnyedén kiszámolható belőle a pásztorunk tárolt energiája. (E=0,5Cx*U^2 , ahol Cx Farádban, U Voltban van megadva).

Elméletileg a kapcsolásnak elsőre indulnia kell. Ha nem indulna néhány dolog, amit ellenőrizzünk: TR1, 555, T1, Tirisztor, D2-D5, valóban diakot adtak-e, Cx működőképessége, gyújtótrafó működőképessége.

És még egyszer utoljára: Vigyázzatok a bekapcsolt áramkörrel! A nyák részét ne taperoljátok, még véletlenül se! A gyújtótrafó ha egyszer megráz, bajod nem lesz ugyan, de megtanulod, hogy ne nyúlkálj oda! Legyetek figyelmesek!

  Nyomtatott áramkör


nyomtatott áramkör  Bejelentkezés után működő funkció!
Nézettség:

Szint:
   

Szavazat:

Készült:
2010. január 21. 12:10

Vélemény:
136

Szavazat:
54

Mai látogató:
11

Utolsó látogatás:
Ma 17:06:13

Bejelentkezés után használható funkció!
Értékeld a cikket!

Szavazatok
4,2
54
  30  ★★★★★
  15  ★★★★
  3  ★★★
  1  ★★
  5  ★

Legújabb írás

Rádiós
   

VÉLEMÉNYEK, HOZZÁSZÓLÁSOK

Az 1N4148 azért van benne, hogy a kitöltési tényezőt 0%-100%-ig lehessen állítani (hiszen töltéskor csak az R1, kisütéskor pedig csak az R2 kettő játszik. Kilehet hagyni ezt a diódát, de akkor a kitöltést csak 50% és 100% között lehet használni (ez aksis üzemnél nem túl nyerő, mert több lesz az áramfelvétel és hamarabb lemeríti az aksit)
Nekem inkább az lenne a kérdésem hogy a földelést miért a 15-ös kivezetésre kell kötni? (Nekem az 1-es kivezetés tűnik logikusnak, amire a Cx katódja is csatlakozik)

elektron.proton(@)-zárójel nem kell-gmail.com   2011. szeptember 05. 14:08:58

Sziasztok.
mm-ben kb mekkora szikrája van ?

pap.laci1992(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2011. július 12. 15:05:18

Sziasztok!
megtudnátok mondani a gyújtó trafó előtt mi az a "1-8u 450V"?
csak mert az elvi rajzon nincs rajta... ha igen akkor bocsi:)
A másik hogy Cx-nek miféle kondit tegyek? trabant gyújtásból jó az a kis kondi?
a dióda híd helyére én egy "GI B4003700/2200 8510" graetz-et terveztem be jó lesz az ?
köszi a segítséget : egy lelkes amatős

ujvari89(@)-zárójel nem kell-gmail.com   2011. június 15. 12:05:22

sziasztók valaki el tudná köldeni nyák rajzót lay elöre is köszi
kalla.g@hotmail.com

kalla.g(@)-zárójel nem kell-hotmail.com   2011. május 09. 21:03:30

Megépítettem a fenti kapcsolást és csak jót tudok róla mondani. Tökéletesen működik és bitang nagy szikrát vág illetve valóban nagy energiát lehet bepumpálni a kerítésbe vele. Ami nagyon tetszik, hogy ez az elv nagy kis teljesítmény igénnyel van a tápegység felé, mindössze egy 12 VA-es nyáktrafóról oldottam meg a táplálását és kifogástalanul működik tartós üzemen is.
Amit módosítottam : R1 értékét 2,2k -ra növeltem ezzel a kitöltés 27%-os lett. Ha valakinek szüksége van nyáktervre tudok segíteni. Sok sikert az után építéshez! :)

lacixx82(@)-zárójel nem kell-citromail.hu   2011. március 10. 20:46:58

Üdv
Megépítettem ezt a kapcsolást, teljes egészébe működő képes, akkor a szikrát vág mint aztom, meg baszott nagyot üt, ajánlom mindenkinek, a trafom olyan 400-450V tölti a kondit(16uF/450V motorindító) az 555nél található 1n4148 diódát aki betette hajtisa ki, felesleges lértelme nincs, ráadásul anélkül vagy 2x akkorát üt:D

sad   2010. október 29. 20:16:43

A Cx kondenzátornak jó elektrolit kondi is? Ha igen hogy kössem be, h ne durranjon szét?

salamongergo(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2010. július 05. 17:05:54

Hm... Ez érdekes. Megvettem, megépítettem, hűen követve a tervet. Bekapcsoltam, meg sem nyikkan. Akkor most mi f*szom van??? Valaki segítsen PLS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

salamongergo(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2010. június 19. 17:56:38

Megépítette már valaki ezt az áramkört? Működik?!

soundmaster   2010. március 09. 10:40:08

alada trafója gyenge, eredményt inkább a 6 voltossal lehet elérni de így sem alkalmas 2-3km kerítéshez alig marad 2kv pedig jelentős energiát pmpáltam bel 10 kv-ról indult alig 2 maradt a franvia gyári kb 6kv adott 10 km kerítésben nyugodt 4kv maradt.

in55(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2010. március 03. 16:36:24