Digitális

Villanypásztor 2.


A fent látható kapcsolás egy villanypásztor. A különlegessége, hogy egy inverterrel a gyújtótrafóra nem 12, hanem 150-200 V-ot kapcsolgatunk.

Az áramkör működése röviden:

Az első transzformátor előtti rész az inverter. Az 555-ös, ebben a felállásban elvileg ~2kHz-en, ~7%-os kitöltéssel üzemel. A tranzisztor (T1) az akkumulátor feszültségét kapcsolgatja a transzformátorra. (Azért ilyen kicsi a kitöltés, hogy feleslegesen ne merítse le az akksit.)

A transzformátor, egy mezei nyáktrafó, 1,8-3,5 W-os, és 230/9V-os. T1 tranzisztor 400V körüli, néhány amperes. (Használható TV-kből bontott BU XXX, és társai.)

Fontos: A tranzisztor lábára a transzformátor szekunder ágát kötjük! (9V)

Megjegyzés: Ha 6V-os transzformátorral próbálkozunk, a szekunder oldalon nagyobb feszültséget kapunk.

A transzformátor után egy greatz egyenirányító található. (D2-D5) Válasszunk olyat, ami 600V-ot, és 1 A-t elbír. Én ezt 4 darab diódából raktam össze, amik bírják a nagyfrekvenciát. (~40-50 Ft/db)

Utána egy ún. relxációs oszcillátor van. A C3 (min. 40V) kondenzátor az 1M ohmos ellenálláson és potenciométeren keresztül töltődik. Ha feszültsége eléri a 30-32V-ot, a diak gyújtófeszültségét, az begyújt, azaz vezet, bekapcsolja a tirisztort, ami Cx innenső felét a testre kapcsolja, ami a gyújtótrafón keresztül kisül. Ez ugyan pillanatnyi rövidzárlatot okoz, de ezt az alkatrészek kibírják. (A gyújtótrafó autóból/motorból legyen, 12V-os.)

R6-ra a kikapcsolás után van igazán szükségünk, kisüti a kondenzátort. A Cx kondenzátor 450 V-os legyen, minimum, és értéke 1-8 uF is lehet. (1uF ha kis karámhoz kell, nagyobb értelem szerűen nagyobb karámhoz.) Lehet motorindító kondenzátor is.

Úgy tűnhet, a gyújtótrafó fordítva van bekötve. De ha belegondolunk nem. A kondi kisütésekor a + töltésekkel teli fegyverzetet letesteljük ugye, ami a testen keresztül jut a gyújtótrafó + kapcsára.

T1-et és a tirisztort nem szükséges hűtőbordára szerelni. Ha jól van összerakva a szerkezet, egyik sem melegedhet! Ennyit az áramkör működéséről.

Egyéb nagyon FONTOS információk:

A földelés és a szikraköz: Földelést ilyen rendszernél kötelező kiépíteni. Ha nem teszed, egy rossz mozdulat és vagy téged ráz meg, vagy tönkremegy pillanatok alatt az egész. A földelést, ahogy a rajzon is jelölve van, a gyújtótrafó 15-ös pontjára kell kötni. SZIGORÚAN TILOS a konnektor földelésével összekötni!!!!

Földelésnek javaslok egy betonvasat leszúrni 100-150 cm mélyre. Nyáron pedig ügyelni, hogy sose legyen csontszáraz a környezete. A szikraköz is kötelező! A gyújtótrafó nagyfeszültségű kimenete és a földelés közé kell beépíteni, mérete max 10-12 mm. Ez maximalizálja a kimenő feszültséget ~10kV-ra. (Én egy fadarabba két facsavart tekertem bele félig, úgy, hogy a fejeik nagyjából 1 cm távolságra voltak, és a teszt idejére csak köré csavartam a kábeleket. DE csak a TESZT IDEJÉRE! Ezek után forrasztással és a szikraköz rögzítésével építsük be!)

Ami még fontos: A nyáktrafó utáni résznél ügyeljetek, nehogy hozzányúljatok bekapcsolt állapotban! 150-200 V DC nem játék!

Az áramkör élesztése:

D6 dióda azért van ott, ha valaki fordítva köti rá az akkumulátort, ne menjen tönkre az egész, és egy biztosítékcserével megoldható legyen.

A gyújtótrafót és Cx-et először ne kössük be! (a földelést sem!) Kapcsoljunk feszültséget az inverterre. Ha ügyesek vagyunk elvileg kicsi sípoló hangot hallanunk kellene. Ha nem halljuk az se baj. Fogjuk a multit , és a nyáktrafó után, R6on megmérjük a feszültséget. Elvileg bekapcsolás után itt 1-2 mp múlva a feszültség akár 400 V-ra is felkúszhat. Ha 1 mp után már 150 V körül vagyunk, már jó. Kapcsoljuk ki, várjunk egy kicsit, majd beforraszthatjuk Cxet, és ráköthetjük a gyújtótrafót is. Ekkor rakjuk fel a földelést is és a szikraköz.

Ha leföldeltük, újra kapcsoljunk feszültséget az inverterre. Ha megvagyunk elvileg már egy-két szikrát láthatunk is. Kezdjük el tekergetni a potit addig, míg ~ 1-1,5 mp telik el két szikrázás közt. Ha hiába tekergetjük, túl gyorsan követik a szikrák egymást, C3-at cseréljük nagyobbra, ellenkező esetben kisebbre. De elvileg ezzel jónak kell lennie. Ha megvan a megfelelő idő, bekapcsolt állapotban óvatosan mérjünk rá R6-ra, és olvassuk le, hány V-ra megy fel a feszültség közvetlen a kisülés előtt.

Ha megvan könnyedén kiszámolható belőle a pásztorunk tárolt energiája. (E=0,5Cx*U^2 , ahol Cx Farádban, U Voltban van megadva).

Elméletileg a kapcsolásnak elsőre indulnia kell. Ha nem indulna néhány dolog, amit ellenőrizzünk: TR1, 555, T1, Tirisztor, D2-D5, valóban diakot adtak-e, Cx működőképessége, gyújtótrafó működőképessége.

És még egyszer utoljára: Vigyázzatok a bekapcsolt áramkörrel! A nyák részét ne taperoljátok, még véletlenül se! A gyújtótrafó ha egyszer megráz, bajod nem lesz ugyan, de megtanulod, hogy ne nyúlkálj oda! Legyetek figyelmesek!

  Nyomtatott áramkör


nyomtatott áramkör  Bejelentkezés után működő funkció!
Nézettség:

Szint:
   

Szavazat:

Készült:
2010. január 21. 12:10

Vélemény:
132

Szavazat:
54

Mai látogató:
8

Utolsó látogatás:
Ma 11:59:39

Bejelentkezés után használható funkció!
Értékeld a cikket!

Szavazatok
4,2
54
  30  ★★★★★
  15  ★★★★
  3  ★★★
  1  ★★
  5  ★

Legújabb írás

Rádiós
   

VÉLEMÉNYEK, HOZZÁSZÓLÁSOK

Na ez egy ötletes megoldás :D
HA valaki 230-ról járatja csak akkor az inverter gyakorlatilag felesleges, egyszerűen egymással szembe lehet fordítani a bemeneti táptrafót a kapcsolóüzemű táptrafóval.
Természetesen közte 500mA-es bizti.
A ralex oszcillátor meg megy utána mint a kapcsoláson.
Úgy is működik de akkor csak hálózatról, az akkumulátoros dologhoz kell az inverter.

Sanyaaa   2014. május 13. 07:10:09

Csináltam egy olyan megoldást, hogy a kapcsolás jobb oldali részt megcsináltam a dióda hídtól, és a diódáktól egy eldobható fényképezőgép kis vakuját vettem ki a gépből, és ennek a kondenzátorát lecseréltem 4 MF értékre.
a készülék így egy 1,5 voltos góliát elemsorról működik.
Kb 10 mm- es szikra keletkezik.

digifoto   2014. május 12. 20:31:00

Köszönöm szépen,próbálok beszerezni egy olyat.

frici   2014. május 12. 18:27:09

Ha az a probléma hogy a meghajtó tranzisztor melegszik nagyon, az azért lehet, mert a pdf leírása szerint magas a disszipációs értéke.
Elég bele egy BD241-es is.

Sanyaaa   2014. május 12. 11:38:32

Szia.A tirisztor BT151,a tranzisztor BUT12A,gyujtótrafó 12V,diac DB3,az inverter trafó síma lemezelt ,kb 3-4W szek. 7,5V/230V.

frici   2014. május 12. 07:11:49

Továbbá T1 meghajtó tranzisztor típus?

Sanyaaa   2014. május 11. 20:50:11

Üdv.
Nálam van hogy napokig megy megállás nélkül, de 40C°felett még nem értem, ha helyesen van össze rakva akkor nem szabad hogy melegedjen.
Gyújtó trafó 12 vagy 6v-os?
Tirisztor típus?
Diac típus?
Az inverterben használt nyáktrafó primer szekunder fesz értéke és teljesítménye?

Sanyaaa   2014. május 11. 20:49:15

a földet nem kell kihúzni, egy 3-4m-es vasrudat leszúrsz, rá kötöd a kimenő földet (tilos közösíteni a 230-as védőföldel) a nagyfeszt pedig ki viszed egy vezetéken és működik is.
Ha mindkettőt kiviszed a kerítésre akkor nem üti meg csak akkor ha mind a kettőhöz hozzáér, magyarul mintha ott se lenne.

Sanyaaa   2014. május 11. 20:46:31

Helo. Megépítettem a kapcsolást műkődik is,jó a szikra is csak eléggé melegedik a tranyó,BUT 12A raktam bele,hűtőbordára ami kb. 9cm négyzet.Lehetne-e javítani ezen a melegedésen 70C körüli? vagy ez normális.Köszönöm.Üdv .D.Ferencz.

frici   2014. május 11. 16:31:58

Helo.Azt szeretném megkérdezni hogy mi történik ha rövidzár lesz a magasfesz részen.Például ha két derót van kihuzva ...éspedig az egyik a nagyfesz,a másik a test(föld).Belebotlik az állat az egyikbe ,az meg odaér a másik deróthoz...Elromlik a generátor?????Köszönöm szépen.

frici   2014. április 19. 15:03:02