LED-es hátsó világítás akkumulátor nélküli motorokba
Előnyei:
- Olcsóbb mint a sima izzó (5 db LED-del nekem 400 Ft-ra jön ki)
- szabályzott feszültség, így a LED-ek nem mennek tönkre
- állandó feszültség, így minden fordulaton azonos a LED-ek fényereje
- Már alapjáraton is tejes fényerő
- Mivel a LED-ek fogyasztása elhanyagolható, így a hátsó lámpa megmaradt áramát is előre vihetjük a nagyobb fényerő érdekében.
(Kresz szabályai nem tudom, hogy miképpen viszonyulnak ehhez,nekem semmit se szólt a rendőr, pedig már jó ideje ez van a Simsonomon. Én 5 db nagy fényerejű (4900 mCd) LED-et használok, figyeljük oda, hogy az eredeti izzó fényerejét ne múlja alul! Műszaki vizsga köteles motornál okozhat problémát, ha LED-es!)
Működése:
A generátorról beérkező váltóáramot a H híd egyenirányítja (6V-os rendszer esetében duplázza is, hogy alapjáraton is meglegyen a megfelelő feszültség), majd a C1 puffereli. A 7803-as IC ebből 3 voltot állít elő, a C2 kondi pedig simítja a jelet, hogy a LED-ek ne villogjanak. Diódának bármi jó szinte, az 1N4007 népszerű, mert olcsó.
Figyeljünk arra is, hogy:
- Ne méretezzük alul a kondikat, mert villogni fognak a LED-ek. Ha a 6V-oshoz való feszültségkétszerezőt használjuk, LED-enként legalább 2x47μF legyen a kapacitásuk.
- 100mA (5 normál LED) felett a 7803-as stab. IC-t ajánlott hűtőbordára szerelni!
- Ne haladjuk meg a stab. IC maximális áramát több mint 15%-al (7803 esetében ez 1,15A). Szükség esetén kössünk sorba többet.
- Sose hagyjuk el a terhelő izzót arról a világítótekercsről, ahonnan a kapcsolás kapja az áramot! Ezek a tekercsek ugyanis a névleges feszültségüket terhelés alatt adják le, így nélküle az akár többszörös feszültséget kapó elkók és a 7803 megadhatja magát.
- Ha nincsen 7803, pótolhatjuk akármilyen 3V-os feszültségstabilizálóval.
Mindenkinek jó utánépítést, motorjával pedig sok balesetmentes kilométert!
2012. július 13. 18:11
Vélemény:
12
Szavazat:
12
Mai látogató:
2
Utolsó látogatás:
Ma 01:53:32