Komplett

Védelem házi vízművekhez


A kapcsolás a házi vízművek védelmét valósítja meg. Minden fajta géphez használható, melynek teljesítménye nem haladja meg az 1500 W-ot.

Miért is van szükség erre?
Először is át kell tekinteni miből áll egy ilyen szivattyú rendszer. Lentről felfelé haladva, a kútban van egy lábszelep amely a csővel csatlakozik a szivattyú bemeneti részéhez. A gép maga áll egy aszinkron motorból egy nyomáskapcsolóból és egy víztartályból. Működéskor a motor addig üzemel amíg a tartályban a nyomás eléri a beállított értéket. Ha az megtörténik a nyomáskapcsoló kikapcsolja a motort. Ha megnyitjuk valamelyik csapot akkor a nyomás csökkenni fog a tartályban, és egy bizonyos értéknél a motor újra elindul. Tehát ez egy szabályozási kör, ami tökéletesen működik, viszont egy órási hiba ellen nincs védve.

Első indításkor a "szívó" csövet ami a kútba megy, fel kell tölteni vízzel, hogy ne legyen benne levegő. A lábszelepre azért van szükség, hogy a víz a csőben maradjon és ne menjen bele a kútba. Ezek a szelepek többnyire membránosak (fém vagy műanyag), és nyugodt szívvel mondhatom, hogy a rendszer gyenge pontjai. Alapvetően rossz minőségűek, és hosszú ideig nem bírják a környezet megpróbáltatásait.

Mi történik, ha tönkremegy? Akkor a "szívó" csőből elfolyik a víz és a motor levegőt szív, ráadásul folyamatosan, mert nyomás nem éri el a kellő értéket. Viszont ezek a gépek, úgy vannak tervezve, hogy üresjáratban a benne lévő műanyag rotorok rövid idő alatt leolvadnak. Így nem csak egy 3-4 eFt-os lábszelepet kell vennünk, hanem vihetjük javíttatni a szivattyút ami biztosan többe kerül majd, ráadásul szét kell szerelni az egész rendszert. Lehet hozzájuk védelmet kapni, értesüléseim szerint kb. 70 eFt körül van.

Így hát terveztem egy védőáramkört, melynek előállítási költsége kb 2-3 eFt. A kapcsolás az öreg "virágcserép őr" elvén működik. Tehát a folyamatosan ellenőrzi, hogy van-e víz a "szívó" csőben. Méghozzá a víz alacsony elektromos ellenállását kihasználva. Ha lábszelep hiba miatt a víz elfolyik, az áramkör kb 3 másodperc késleltetés után lekapcsolja a szivattyút a hálózatról. (A késleltetés az esetleges buborékok miatt szükséges.)

Működése röviden: A potméterrel az érzékenységet lehet állítani. (nálam 10 kohm). Ha nincs víz a rendszerben BC182-es tranzisztor nyitva van, BD139-es tranzisztor pedig zárva, illetve a relék elengedett állapotban. Tehát a motor nem kap hálózati feszültséget. Ha a szonda vízbe merül BC182-es tranzisztor lezár és a BD139 kinyit, relék behúznak. A motor kap feszültséget. Ez az üzemszerű állapot. A 3,3 V-os zéner a víz küszöbértéke miatt szükséges, Így a szondán 3,3+0,7=4V van. A két zöld LED helyett lehet ugyanúgy 3,3V-os zénert használni, nálam nem volt itthon ezért ezeket használtam, amúgy a BD139 tranzisztor lezárását biztosítják. A C jelű 1000 μF-os kondenzátor feladata a késleltetés. A relék 12 V 270 ohm ellenállásúak, és 250 V 10 A kapcsolására alkalmasak. Az üzembiztosság miatt használtam kettőt. A 2,2 nF-os kondenzátorok a kikapcsoláskor létrejövő tranziensektől védik a reléket (ívhúzás). A két LED (piros, zöld) jelzi a hibát illetve az üzemszerű állapotot. A 12 V-os transzformátor 120 mA leadására képes.

Az áramkör egy Casio óra műanyagdobozában kapott helyet.

A szondát egy T csőbe belerakott csavar szolgáltatja. (A csavar mélységének el kell érnie a cső felét)

Szükséges a légmentesítés, ezért egy fém zárókupak lett átfúrva, majd belehegesztve a csavar. A szonda "meleg" pozitív része a csavarra van rácsavarozva, a negatív "hideg" a "szívó" cső valamelyik fém részéhez.
Az áramkör két hónapja éjjel nappal folyamatosan és hibátlanul működik.

Figyelem a kapcsolás 230 V hálózati feszültséggel üzemel, ezért megkérek mindenkit, hogy ennek megfelelően járjon el az építésnél!!

FIGYELEM!

A kapcsolás elkészítésekor fokozottan ügyelni kell a hálózati feszültség miatt az érintésvédelmi szabályok betartására!
Nézettség:

Szint:
   

Szavazat:

Készült:
2010. november 22. 10:11

Vélemény:
39

Szavazat:
7

Mai látogató:
16

Utolsó látogatás:
Ma 12:40:28

Bejelentkezés után használható funkció!
Értékeld a cikket!

Szavazatok
4,3
7
  3  ★★★★★
  3  ★★★★
  1  ★★★
  0  ★★
  0  ★

Legújabb írás

Autós

VÉLEMÉNYEK, HOZZÁSZÓLÁSOK

Kedves Péter!

Néhány építő jellegű észrevételt szeretnék tenni:

- A stabkockának a bemenő fesz eléggé határértéknek tűnik, persze meg kell nénzni az adatlapján, de ha jól rémlik legalább 15-16 volt kell neki a stabil 12 volt kimenethez, na meg a diódán eső kb. 0,7 voltot is figyelembe kell venni.
- A 2200 mikros kondit én legalább 25v-osat választanék, de inkább nagyobbat, a stabilizálás előtt nem árt erősen túlméretezni.
- A transzformátor csak 120 mA leadására képes a 12 volton (mondjuk a képen én 150-et látok)? Nem kevés az? A relék elég "sokat" fogyasztanak meghúzott állapotban, ha jól rémlik olyan 100 mA/db nagyságrendben (persze erősen típusfüggő, szintén adatlap mond pontos értéket). Aztán ott a 4 LED, amik ha 10 mA-re vannak beállítva, újabb legalább 20 mA, mivel kettesével sorban vannak. A többi mondjuk elenyésző, de nem lehet figyelmen kívül hagyni a bekapcsoláskori tranzienseket, amik jóval az állandósult állapot feletti áramfelvételt produkálnak. folyt. köv.

xyz(@)-zárójel nem kell-x.com   2011. május 09. 21:45:15

A relé legyen állandóan áram alatt....

Mert hogyha a relé szakítja meg a motort:
-ha tönkremegy az elektronika, akkor megy tovább a motor...

Az alapötlet a jó... hogyha az elektronika meghal (ami nehéz feladat lenne), akkor lekapcsolja a motort is...

Öntartásos dolog meg egyszerű, a relé után kell kötni a trafót.... és bekapcsolásnál csak rövidrekell zárni egy kis időre, hogy áramot kapjon a trafó, onnantól a relé megtartja az egészet... probléma esetén meg az egész lekapcsol a hálózatról....

xy   2011. február 09. 17:28:41

Szerintem + még egy tranyóval megoldható (a BD139 elé vagy után), hogy ha nincs víz a csőben, akkor folyjon a reléken áram, amelyek érintkezői bontanának.

KoriKimi   2011. január 26. 20:45:35

Kedves László!
Köszönöm a felvetését, teljesen igaza van, tervezek hamarosan egy "2.0"-ás verziót, abban már a morze érinkezős megoldás lesz.
üdv. Péter

vpeet87(@)-zárójel nem kell-gmail.com   2010. december 09. 16:42:25

A kapcsolás korrekt, de - ez csak saját vélemény - a relé vezérlését megfordítanám. A relé akkor húzzon meg ha nincs víz a csőben. Mert a nap 24 óráján és az év 365 napján üzemszerű állapotnál a relé meg van húzva. Ez terheli a relét, a tápot és a villamos fogyasztás is jelentősebb. Morze érintkezős relé, nincs meghúzva, alaphelyzetben zárt érintkezőn át a motor tápot kap. Elfogy a víz a rendszerből, relé meghúz, lekapcsolja a motort. Természetesen ez csak egy ötlet, és minden tiszteletem a kapcsolás megtervezéséért.
Nagy László

alux(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2010. december 08. 22:55:34

A vagdalkozó hozzászólásokat töröltem!

Moderátor

Flucky   2010. december 07. 05:50:23

Kedves Péter. Szerintem korrekt ahogy ezt az egészet levezetted, és a sok fikázónak meg csak annnyit üzennék, hogy a mai világba inkább értékelnék, hogy valaki megosztja a saját bevált dolgát, amiben munkája van, és nem azt mondja, hogy nem paraszt én nem segítek, old meg magad!

A drága névtelen okoskodónak üzenem, hogy amíg nem vállalja a nevét, és nem mond semmi konkrétumot, addíg nincs joga ilyen hangnembe pofázni itt! Ez a véleményem!

Gábor

-   2010. december 03. 21:46:30

Kedves Tóth Károly!
Köszönöm az értelmes építőjellegű hozzászólásod ill. hogy leírtad, miként üzemel a gyári. Csináltam pár tesztett a hétvégén. Az ellen a hiba ellen amire terveztem, hogy szépen lefolyik a víz vissza a kútba lábszelep hiba miatt, az ellen az áramkör működött és szépen kikapcsolta a motort. Viszont, ha a víz visszafolyása alatt, bekapcsol a szivattyú miközben levegő kerül a rendszerbe, ill ha kiemelem a lábszelepet működés közben a vízből, akkor olyan mintha egy légbuborék ugrálna fel alá a csőben ki be kapcsolja az elektronikát, és a motor ugyanúgy szárazon jár. Most tervezem emiatt a úgy mond 2.0ás elektronika változatot, amiben lenne egy öntartás, és hiba esetén minden késleltetés nélkül azonnal teljesen kikapcsolná a motort. A szivattyút hiba után egy nyomógombbal lehetne ismét feszültség alá helyezni. Úgy gondolom ez a megoldás teljesen kiküszöbölné a fent leírt problémát. Várom a véleményed!

vpeet87(@)-zárójel nem kell-gmail.com   2010. november 28. 19:14:22

Jelen megoldással Péter által leírt célra tökéletesen megfelel, de a szondát közvetlenül a szivattyú szívócsonkjába kellene tenni azért, mert : Ha a szívóág valahol nincs tömítve rendesen vagy alászívott, levegő kerül a szívóvezetékbe, akkor a szivattyú szívócsonkjában a légbuborék miatt megszakad a vízoszlop. A forgó járókerék a maradék vizet a nyomócsonk felé kényszeríti, de a levegő miatt
nem tudja pótolni, a víz egy helyben áll, tehát a járókerék tengelye körül nincs víz ami keni/hűti a szimeringet ezért besül. A gyári cucc a következőképpen működik, pl üzemi víznyomás min. 2 max 4 bar beállítva a nyomáskapcsolón, a szárazonfutáskapcsoló a nyomóoldalba van beépítve 1-1,5 barra
állítva. Első bekapcsoláskor kb 10 másodpercig vár, hogy megnőjön a víznyomás, ha van víznyomás zárva marad az áramkör, ha lecsökken a beállított érték alá, lekapcsolja a szivattyú áramkörét. Ezt egy nyomáskapcsolóval + elektronikával otthon is kivitelezhetjük.

Tóth Károly   2010. november 28. 14:31:45

Olvastam a leírásba hogy az üzembiztonság érdekében van két relé alkalmazva, de az nem derült ki hogy a rajzon milyen relék vannak. Kérdésem az: Két két áramkörös relé van, vagy két morze érintkezős relé?Ha az utóbbi van akkor ha az egyik nem ad át akkor oda az üzembiztonság.

Akárki   2010. november 27. 17:24:28