Komplett

Védelem házi vízművekhez

A kapcsolás a házi vízművek védelmét valósítja meg. Minden fajta géphez használható, melynek teljesítménye nem haladja meg az 1500 W-ot.

Miért is van szükség erre?
Először is át kell tekinteni miből áll egy ilyen szivattyú rendszer. Lentről felfelé haladva, a kútban van egy lábszelep amely a csővel csatlakozik a szivattyú bemeneti részéhez. A gép maga áll egy aszinkron motorból egy nyomáskapcsolóból és egy víztartályból. Működéskor a motor addig üzemel amíg a tartályban a nyomás eléri a beállított értéket. Ha az megtörténik a nyomáskapcsoló kikapcsolja a motort. Ha megnyitjuk valamelyik csapot akkor a nyomás csökkenni fog a tartályban, és egy bizonyos értéknél a motor újra elindul. Tehát ez egy szabályozási kör, ami tökéletesen működik, viszont egy órási hiba ellen nincs védve.

Első indításkor a "szívó" csövet ami a kútba megy, fel kell tölteni vízzel, hogy ne legyen benne levegő. A lábszelepre azért van szükség, hogy a víz a csőben maradjon és ne menjen bele a kútba. Ezek a szelepek többnyire membránosak (fém vagy műanyag), és nyugodt szívvel mondhatom, hogy a rendszer gyenge pontjai. Alapvetően rossz minőségűek, és hosszú ideig nem bírják a környezet megpróbáltatásait.

Mi történik, ha tönkremegy? Akkor a "szívó" csőből elfolyik a víz és a motor levegőt szív, ráadásul folyamatosan, mert nyomás nem éri el a kellő értéket. Viszont ezek a gépek, úgy vannak tervezve, hogy üresjáratban a benne lévő műanyag rotorok rövid idő alatt leolvadnak. Így nem csak egy 3-4 eFt-os lábszelepet kell vennünk, hanem vihetjük javíttatni a szivattyút ami biztosan többe kerül majd, ráadásul szét kell szerelni az egész rendszert. Lehet hozzájuk védelmet kapni, értesüléseim szerint kb. 70 eFt körül van.

Így hát terveztem egy védőáramkört, melynek előállítási költsége kb 2-3 eFt. A kapcsolás az öreg "virágcserép őr" elvén működik. Tehát a folyamatosan ellenőrzi, hogy van-e víz a "szívó" csőben. Méghozzá a víz alacsony elektromos ellenállását kihasználva. Ha lábszelep hiba miatt a víz elfolyik, az áramkör kb 3 másodperc késleltetés után lekapcsolja a szivattyút a hálózatról. (A késleltetés az esetleges buborékok miatt szükséges.)

Működése röviden: A potméterrel az érzékenységet lehet állítani. (nálam 10 kohm). Ha nincs víz a rendszerben BC182-es tranzisztor nyitva van, BD139-es tranzisztor pedig zárva, illetve a relék elengedett állapotban. Tehát a motor nem kap hálózati feszültséget. Ha a szonda vízbe merül BC182-es tranzisztor lezár és a BD139 kinyit, relék behúznak. A motor kap feszültséget. Ez az üzemszerű állapot. A 3,3 V-os zéner a víz küszöbértéke miatt szükséges, Így a szondán 3,3+0,7=4V van. A két zöld LED helyett lehet ugyanúgy 3,3V-os zénert használni, nálam nem volt itthon ezért ezeket használtam, amúgy a BD139 tranzisztor lezárását biztosítják. A C jelű 1000 μF-os kondenzátor feladata a késleltetés. A relék 12 V 270 ohm ellenállásúak, és 250 V 10 A kapcsolására alkalmasak. Az üzembiztosság miatt használtam kettőt. A 2,2 nF-os kondenzátorok a kikapcsoláskor létrejövő tranziensektől védik a reléket (ívhúzás). A két LED (piros, zöld) jelzi a hibát illetve az üzemszerű állapotot. A 12 V-os transzformátor 120 mA leadására képes.

Az áramkör egy Casio óra műanyagdobozában kapott helyet.

A szondát egy T csőbe belerakott csavar szolgáltatja. (A csavar mélységének el kell érnie a cső felét)

Szükséges a légmentesítés, ezért egy fém zárókupak lett átfúrva, majd belehegesztve a csavar. A szonda "meleg" pozitív része a csavarra van rácsavarozva, a negatív "hideg" a "szívó" cső valamelyik fém részéhez.
Az áramkör két hónapja éjjel nappal folyamatosan és hibátlanul működik.

Figyelem a kapcsolás 230 V hálózati feszültséggel üzemel, ezért megkérek mindenkit, hogy ennek megfelelően járjon el az építésnél!!

FIGYELEM!

A kapcsolás elkészítésekor fokozottan ügyelni kell a hálózati feszültség miatt az érintésvédelmi szabályok betartására!

2010. november 22. 10:11

Vélemény:
39

Szavazat:
10

Mai látogató:
32

Utolsó látogatás:
Ma 19:54:49

3,7
10
  4  ★★★★★
  3  ★★★★
  1  ★★★
  0  ★★
  2  ★

Kedves Tomi!
Köszi a mellémállást
Lehet, hogy a képeken nem jól látszik, de az a cső amibe a szonda bele van tekerve az műanyag, de nem csak az a zöld rész, hanem az ahhoz csatlakoztatott fehér rész is. Lábeszelep hiba esetén, ha nem is ejt le a cső vizsgált szakasza elképzelhetettlen, hogy annyi víz maradjon benne, ami áthidalja a szonda és az L alaku fém közötti szakaszt. Amúgy lehet leejtősre is csinálni a csövet, ill lehet álogatni még a csavar csőbe nyúlását is. Nekem félig ér bele. Amúgy lehetséges, hogy a rendszer nem karbantartás igényes. Elképzelhető, hogy rárakódik valami a csavarra, amit ezután megkell tisztítani, de ebben az esetben is a szivattyú kikapcsolt állapotban van. A kapcsolás saját, és eddigi látott és szerzett tapasztalataim alapján terveztem.

vpeet87(@)-zárójel nem kell-gmail.com   2010. november 23. 20:13:16

Teljes mértékben Péter mellett állok.
Értem a névtelen kolléga aggódását is, hogy attól, mert elfolyt a csőből a víz, attól még lehet, hogy a cső alján marad egy kis víz a 2 érzékelő között, de mivel ennek elég kicsi(nagyon kicsi) a valószínűsége(és ezt ,ég meg is erősíti, hogy nem biztos, hogy a cső 10000%-san vízszintes, különben az enyhén "ferde" csőben egy csepp víz nem marad, ami hamis eredményt jelezne), ezért még mindig Péter mellett álok ;):).
Viszont a reed relé magában nem érzékel vizet, de gondolom a tartályban elhelyezett úszó tárgy, és a rajta lévő mágnest figyeli a reed relé.
A csőben nem tudom hogy figyelhetné a vizet, szóval szerintem kicsit gyenge támadás.
A kapcsolásban egyébként nagyon tetszik, nem tudom kié, hogy a 230 V kimenő része, amolyan kétsarkú megoldással van megszakítva, és a relé érintkezőinél az ív keletkezését is valamennyire megakadályozza a kondenzátor.

Tomi   2010. november 23. 19:44:37

Kedves valaki!
Biztosíthatlak arról, hogy a kapcsolás és a vízszintérzékelés ezen módja tökéletesen működik. Nem tudom milyen helyen dolgozol, megmondom őszintén nem is érdekel. Igen elhiszem, hogy vannak a piacon hulladék védelmek, meg azt is elhiszem, hogy ti olyat gyártotok. A berendezés azért csak elkészülése után 2 hónappal került fel az oldalra, mert biztos akartam lenni abban, hogy a számítógépes szimuláció után, a valóságban is megállja a helyét. Villamosmérnökként nem akarok olyan terveket kiadni a kezemből amiket nem teszteltem villamosan ill. fizikálisan is. A "szívó" csőből 3x lett leengedve a víz, és a kapcsolás működött, 3s után lekapcsolta a motort. Amúgy 2 hónapja éjjel nappal működik, és most hétvégén újra leteszteltem, nem volt probléma. Ezért kérlek ne hulladékozd le ezt az elvet. Én elfogadom a negatív kritikát, ha azt emberi módon közlik. Várom a reed relés megoldásod az oldalon!

vpeet87(@)-zárójel nem kell-gmail.com   2010. november 23. 17:57:26

Ha szakmabéli lennél láthatnád hogy a szonda nem 3 mm -re van egymástól. Ötletes a kapcs.

abcdef(@)-zárójel nem kell-fsdf.com   2010. november 23. 16:36:40

Ha ennyire szakmabéli vagy és első körben lehúzod a másik munkáját, akkor talán második körben megoszthatnád velünk a fantasztikus ötletedet. Mondjuk egy cikk formájában. Én nagyon várom....

Valaki2   2010. november 23. 15:50:08

Én a reedrelés megoldást favorizálom. Gondoljátok csak végig. Előző hsz-ben utóbbi alatt a reed-es megoldást értem.

Valaki   2010. november 23. 13:24:27

Ez a fajta vízszintérzékelés egy rakás hulladék! Jó kis kapcsolás lenne csak a víz érzékelését nem így kéne megoldani ennek a megoldásnak a megbízhatatlansága 1000000000%-os sajnos. Én inkább primitívebben oldottam volna meg. Pl.: reedrelés vízszintérzékelővel ugyanis ez egy kontaktus ami biztosan jelzi hogy nincs víz a csőben. A rajzon lévő szonda 3s alatt nem fog csontszárazra száradni hogy vízhiányt tudjon jelezni. Tudom mit beszélek mert olyan helyen dolgozom ahol használjuk mindkét érzékelési módszert és az utóbbi sokkal de sokkal megbízhatóbb mint a rajzon lévő. Csak ennyit szerettem volna hozzáfűzni.

Valaki.   2010. november 23. 13:22:15

Köszönöm! Nekem hasznosnak bizonyult, remélhetőleg másnak is az lesz:)

vpeet87(@)-zárójel nem kell-gmail.com   2010. november 23. 11:44:49

Nagyszerű kapcsolás és kivitelezés! Szép munka! Gondolom sok ember örülni fog ennek a kapcsolásnak.

KoriKimi   2010. november 22. 20:27:50