Autós

Gépkocsi töltésszabályozó


Ez a gyakorlatilag "elnyűhetetlen" töltésszabályozó kapcsolás jó szolgálatot tehet az akkumulátor megóvása érdekében. Mivel a generátor feszültsége nagyban függ a fordulatszámától, viszont a fogyasztókat nagyjából 12V-al kell ellátni, ezért szükséges a töltésszabályozó. A rajzon lévő L1 a generátor gerjesztőtekercse. A feszültség szabályozása legegyszerűbben a gerjesztőtekercsben létrehozott mágneses tér szabályozásával biztosítható. A kapcsolás működésbe lépési köszöbét a D2 zener dióda plusz a T1 bázis emitter feszültsége határozza meg. (12,8 + 0,6) A 12,8V a zenereknél nem szabványos feszültség, vagy válogatni kell a 13 V-os példányok közül, esetleg 12V-os zener és egy dióda sorbakapcsolásával is megfelelő eredményt lehet elérni. (ebben az esetben a soros diódát fordítva kell bekötni). A generátor 13,4V alatti feszültségeinél a kapcsolás teljesen maximálisra vezérli a generátor gerjesztő tekercsének áramát. 13,4V fölött azonban a T2 visszaszabályozza a gerjesztő áramot, aminek következtében a generátor kapcsain - megfelelő fordulatszám mellett - állandó 13,4V feszültség áll be. Mivel a gerjesztőáram teljes egészében a T2-n folyik át, ne felejtsük el ezt a tranzisztort megfelelő hűtéssel ellátni, valamint az egész áramkört a víz, por stb ellen védeni!
Nézettség:

Szint:
 

Szavazat:

Készült:
2000. február 10. 10:32

Vélemény:
15

Szavazat:
18

Mai látogató:
10

Utolsó látogatás:
Ma 03:14:47

Bejelentkezés után használható funkció!
Értékeld a cikket!

Szavazatok
3,9
18
  6  ★★★★★
  8  ★★★★
  2  ★★★
  1  ★★
  1  ★

Legújabb írás

LED-es kapcsolások

VÉLEMÉNYEK, HOZZÁSZÓLÁSOK

Nekem egy olyan kérdésem lenne, hogy egy külső fesz.szabályzós generátorból hogyan tudnék áramot kinyerni? Nem autóba kellene, hanem egy projektmunkához. A feszültségszabályzó sajnos nincs meg, egy olyan generátort sikerült szerezni, amin ki van vezetve a gerjesztés, a csillagpont, az akku, és a test külön csatlakozókon, de ha a test és az akku között mérek, forgatva a generátort, akkor 1-2V jön ki csak belőle, és az nagyon kevés. Hogyan lehetne megoldani, hogy kb. 10-12V kijöjjön belőle? A geresztésnél kéne valamit buherálni, csak nem tudom, hogy hogyan. :-(
A válaszokat előre is köszönöm!

Gepkocsi   2015. április 26. 18:04:30

Kérdés, mi a helyzet olyankor amikor az aku test és a gerjesztés (rajzon A) pontok vannak összekötve fixen és a gyári feszültségszabályzó a gerjesztő tekercs + felét szabályozza? Gyakorlatilag ez például egy ETZ 150-ben van így és ott közködök a töltéssel, 5700ft egy új fesszab az meg azt csinálja hogy gondol egyet és kikapcsolja a gerjesztést és vissza se kapcsolja lemerül az aku és megáll.

ARCT Elektrik   2015. március 22. 11:01:31

Sziasztok.
Elnézést hogy beleszólok, de tudtommal a BD675 a rajz szerinti állapotban E C B a lábkiosztása(és nem C E B).

hokusz22(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2007. május 31. 09:43:56

tudom h tudatlan vagyok :D ezért kérem segítaéged. szóval akkor ez a kapcsolás simsonba nem beszerelhető?
hogy lehetne átalakítani, hogy oda is jó legyen??
üdv

uli   2007. január 02. 17:25:53

Uli, te tudatlan! A Simson generátor állandó mágneses gerjesztésű! Vagy hol láttál bent gerjesztőtekercset?

fagabi78(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2006. december 21. 22:03:17

nem akar valaki válaszolni nekem?

uli   2006. december 18. 21:29:36

ja, de a gerjesztőtekercs az váltóáramot nyom ki nem? a simsonomon legalábbis igen :D berakok elé egy greatz-et és onnantól mehet rendesen ugye?
üdv

uli   2006. december 08. 21:00:41

Szerintetek simsonba be tudnám építeni?? légyszi gyorsan válaszoljatok! thx :)

uli   2006. december 08. 20:56:54

Trabi601-nek: Nálad ha leveszed a gyújtást az aksi is kikapcsolódik és nincs benne feszej? Mert szerintem éppen a gyújtáskapcsoló után kell kötni a pluszt, hogy az is kapcsolva legyen, akár relézve is.

toti14(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2006. november 14. 09:10:10

ha akksi plussz helyett a gyújtás plusszra teszed, akkor ha le akarod állítani a motrot, a generátor a gyújtótrafónak továbbra is ad áramot, és továbbra is ad áramot, ha így lemerül az akksi, akkor kapcsolóval kell kapcsolni ezt, ami nem egy jó dolog

trabi601(@)-zárójel nem kell-atw.hu   2006. november 02. 12:26:53