Autós

Gépkocsi töltésszabályozó


Ez a gyakorlatilag "elnyűhetetlen" töltésszabályozó kapcsolás jó szolgálatot tehet az akkumulátor megóvása érdekében. Mivel a generátor feszültsége nagyban függ a fordulatszámától, viszont a fogyasztókat nagyjából 12V-al kell ellátni, ezért szükséges a töltésszabályozó. A rajzon lévő L1 a generátor gerjesztőtekercse. A feszültség szabályozása legegyszerűbben a gerjesztőtekercsben létrehozott mágneses tér szabályozásával biztosítható. A kapcsolás működésbe lépési köszöbét a D2 zener dióda plusz a T1 bázis emitter feszültsége határozza meg. (12,8 + 0,6) A 12,8V a zenereknél nem szabványos feszültség, vagy válogatni kell a 13 V-os példányok közül, esetleg 12V-os zener és egy dióda sorbakapcsolásával is megfelelő eredményt lehet elérni. (ebben az esetben a soros diódát fordítva kell bekötni). A generátor 13,4V alatti feszültségeinél a kapcsolás teljesen maximálisra vezérli a generátor gerjesztő tekercsének áramát. 13,4V fölött azonban a T2 visszaszabályozza a gerjesztő áramot, aminek következtében a generátor kapcsain - megfelelő fordulatszám mellett - állandó 13,4V feszültség áll be. Mivel a gerjesztőáram teljes egészében a T2-n folyik át, ne felejtsük el ezt a tranzisztort megfelelő hűtéssel ellátni, valamint az egész áramkört a víz, por stb ellen védeni!