Digitális

Villanypásztor 2.

A fent látható kapcsolás egy villanypásztor. A különlegessége, hogy egy inverterrel a gyújtótrafóra nem 12, hanem 150-200 V-ot kapcsolgatunk.

Az áramkör működése röviden:

Az első transzformátor előtti rész az inverter. Az 555-ös, ebben a felállásban elvileg ~2kHz-en, ~7%-os kitöltéssel üzemel. A tranzisztor (T1) az akkumulátor feszültségét kapcsolgatja a transzformátorra. (Azért ilyen kicsi a kitöltés, hogy feleslegesen ne merítse le az akksit.)

A transzformátor, egy mezei nyáktrafó, 1,8-3,5 W-os, és 230/9V-os. T1 tranzisztor 400V körüli, néhány amperes. (Használható TV-kből bontott BU XXX, és társai.)

Fontos: A tranzisztor lábára a transzformátor szekunder ágát kötjük! (9V)

Megjegyzés: Ha 6V-os transzformátorral próbálkozunk, a szekunder oldalon nagyobb feszültséget kapunk.

A transzformátor után egy greatz egyenirányító található. (D2-D5) Válasszunk olyat, ami 600V-ot, és 1 A-t elbír. Én ezt 4 darab diódából raktam össze, amik bírják a nagyfrekvenciát. (~40-50 Ft/db)

Utána egy ún. relxációs oszcillátor van. A C3 (min. 40V) kondenzátor az 1M ohmos ellenálláson és potenciométeren keresztül töltődik. Ha feszültsége eléri a 30-32V-ot, a diak gyújtófeszültségét, az begyújt, azaz vezet, bekapcsolja a tirisztort, ami Cx innenső felét a testre kapcsolja, ami a gyújtótrafón keresztül kisül. Ez ugyan pillanatnyi rövidzárlatot okoz, de ezt az alkatrészek kibírják. (A gyújtótrafó autóból/motorból legyen, 12V-os.)

R6-ra a kikapcsolás után van igazán szükségünk, kisüti a kondenzátort. A Cx kondenzátor 450 V-os legyen, minimum, és értéke 1-8 uF is lehet. (1uF ha kis karámhoz kell, nagyobb értelem szerűen nagyobb karámhoz.) Lehet motorindító kondenzátor is.

Úgy tűnhet, a gyújtótrafó fordítva van bekötve. De ha belegondolunk nem. A kondi kisütésekor a + töltésekkel teli fegyverzetet letesteljük ugye, ami a testen keresztül jut a gyújtótrafó + kapcsára.

T1-et és a tirisztort nem szükséges hűtőbordára szerelni. Ha jól van összerakva a szerkezet, egyik sem melegedhet! Ennyit az áramkör működéséről.

Egyéb nagyon FONTOS információk:

A földelés és a szikraköz: Földelést ilyen rendszernél kötelező kiépíteni. Ha nem teszed, egy rossz mozdulat és vagy téged ráz meg, vagy tönkremegy pillanatok alatt az egész. A földelést, ahogy a rajzon is jelölve van, a gyújtótrafó 15-ös pontjára kell kötni. SZIGORÚAN TILOS a konnektor földelésével összekötni!!!!

Földelésnek javaslok egy betonvasat leszúrni 100-150 cm mélyre. Nyáron pedig ügyelni, hogy sose legyen csontszáraz a környezete. A szikraköz is kötelező! A gyújtótrafó nagyfeszültségű kimenete és a földelés közé kell beépíteni, mérete max 10-12 mm. Ez maximalizálja a kimenő feszültséget ~10kV-ra. (Én egy fadarabba két facsavart tekertem bele félig, úgy, hogy a fejeik nagyjából 1 cm távolságra voltak, és a teszt idejére csak köré csavartam a kábeleket. DE csak a TESZT IDEJÉRE! Ezek után forrasztással és a szikraköz rögzítésével építsük be!)

Ami még fontos: A nyáktrafó utáni résznél ügyeljetek, nehogy hozzányúljatok bekapcsolt állapotban! 150-200 V DC nem játék!

Az áramkör élesztése:

D6 dióda azért van ott, ha valaki fordítva köti rá az akkumulátort, ne menjen tönkre az egész, és egy biztosítékcserével megoldható legyen.

A gyújtótrafót és Cx-et először ne kössük be! (a földelést sem!) Kapcsoljunk feszültséget az inverterre. Ha ügyesek vagyunk elvileg kicsi sípoló hangot hallanunk kellene. Ha nem halljuk az se baj. Fogjuk a multit , és a nyáktrafó után, R6on megmérjük a feszültséget. Elvileg bekapcsolás után itt 1-2 mp múlva a feszültség akár 400 V-ra is felkúszhat. Ha 1 mp után már 150 V körül vagyunk, már jó. Kapcsoljuk ki, várjunk egy kicsit, majd beforraszthatjuk Cxet, és ráköthetjük a gyújtótrafót is. Ekkor rakjuk fel a földelést is és a szikraköz.

Ha leföldeltük, újra kapcsoljunk feszültséget az inverterre. Ha megvagyunk elvileg már egy-két szikrát láthatunk is. Kezdjük el tekergetni a potit addig, míg ~ 1-1,5 mp telik el két szikrázás közt. Ha hiába tekergetjük, túl gyorsan követik a szikrák egymást, C3-at cseréljük nagyobbra, ellenkező esetben kisebbre. De elvileg ezzel jónak kell lennie. Ha megvan a megfelelő idő, bekapcsolt állapotban óvatosan mérjünk rá R6-ra, és olvassuk le, hány V-ra megy fel a feszültség közvetlen a kisülés előtt.

Ha megvan könnyedén kiszámolható belőle a pásztorunk tárolt energiája. (E=0,5Cx*U^2 , ahol Cx Farádban, U Voltban van megadva).

Elméletileg a kapcsolásnak elsőre indulnia kell. Ha nem indulna néhány dolog, amit ellenőrizzünk: TR1, 555, T1, Tirisztor, D2-D5, valóban diakot adtak-e, Cx működőképessége, gyújtótrafó működőképessége.

És még egyszer utoljára: Vigyázzatok a bekapcsolt áramkörrel! A nyák részét ne taperoljátok, még véletlenül se! A gyújtótrafó ha egyszer megráz, bajod nem lesz ugyan, de megtanulod, hogy ne nyúlkálj oda! Legyetek figyelmesek!

Nyomtatott áramkör



nyomtatott áramkörBejelentkezés után működő funkció!
Az írást küldte: Ulicska Dávid

Legújabb írás:

Rádiós1 MHz-es szinusz kimenetű RF végfokozat Pout= 150 Wrms
2021. február 08. 13:37

További cikkek

2008. szeptember 07. 12:05
2005. augusztus 17. 13:47
2011. január 04. 08:11
2009. június 04. 08:57
2003. május 10. 20:30
2009. június 16. 23:03
2010. június 13. 21:28
2005. december 20. 14:58
2005. augusztus 08. 10:30
2010. szeptember 16. 16:34
2010. december 19. 19:44
2008. május 05. 08:30
2011. szeptember 21. 15:38
2009. november 06. 10:57
2006. december 09. 20:11
2006. február 27. 16:40
2005. július 20. 11:10
2005. március 02. 23:10
2013. október 02. 08:28
2010. szeptember 06. 21:51
2006. augusztus 23. 11:35
2000. szeptember 15. 16:20
2005. augusztus 19. 08:00
2007. január 04. 17:16
2011. január 20. 06:43
2006. július 25. 09:29
2007. november 04. 17:02
2007. január 15. 19:33
2009. április 14. 07:57
2006. június 09. 11:46

Vélemények

Legfrissebb hozzászólások

AlapokAstabil multivibrátor komplementer tranzisztorokkal
2024. április 12. 16:09:16
DigitálisVillanypásztor 2.
2024. április 08. 23:58:00
DigitálisVillanypásztor 2.
2024. április 08. 16:51:24
DigitálisVillanypásztor 2.
2024. április 08. 16:33:38
DigitálisVillanypásztor 2.
2024. április 07. 11:41:49

Írd meg a véleményed a cikkel kapcsolatban!

bsselektronika.hu/old/index.php?w=j0DDt1fdAX