Vezérlő áramkörök

Automatikus virágöntöző áramkör

A több napra nyúló távollétek, nyaralások idején nagyon hasznos lehet ez a kapcsolás. A rajzon egy növény automatikus locsolását ellátó áramkör látható. A cserép földjébe két kb 5 cm hosszú rézhuzalból álló érzékelőt kell beszúrni egymástól 1-2 cm-re. A virág földjére a vizet egy kis elektromos szivattyú szállítja csövön keresztül, a cső vége (a locsolás helye) legalább 7-8 cm-re legyen a szondától.

A kapcsolást két db 4001 IC vezérli, amely összesen 8 db NOR kaput tartalmaz, ebből 6-ot használunk fel. A nem használt bemeneteket földre kell kötni a zavarok elkerülése érdekében (IC1c, IC1d). Ha a bemeneten lévő feszültség osztóra (R1, R2, virágföld ellenállása) kapcsolt IC1a bemenetén a feszültség meghaladja a kb 1/3 tápfeszültség értékét, akkor az IC1a NOR kapu kimenete L szintre vált, és a relét vezérlő tranzisztor bekapcsol. A bekapcsolás idejét az R5, C1 határozza meg. Ezzel egyidőben az IC2-ből felépített monostabil multivibrátor átbillen, és az R6, C2 által meghatározott ideig (a megadott értékekkel kb 100 s) bekapcsolva tartja a tranzisztort, vagyis ennyi ideig tart a locsolás. A ciklus újra ismétlődik, ha a monostabil visszabillenésekor a föld ellenállása nem csökkent le eléggé, (nem elég még a víz).

Víztartálynak és szivattyúnak megfelel egy leharcolt, de még működő képes ablakmosó tartály a motorral. Csövet meg díszállat kereskedésekben folyóméterre adják. :) A kapcsolás tápfeszültsége az IC adatlapja szerint 3...18 V között lehet, a relé feszültségét ennek megfelelően kell megválasztani.

Az írást küldte: AtcsiEmail a szerzőnek

Legújabb írás:

RádiósEttől egyszerűbb rádió nem létezik
2019. szeptember 09. 07:54

További cikkek

2010. november 22. 10:11
2006. május 06. 22:39
2010. október 09. 09:54
2000. szeptember 15. 16:20
2014. február 05. 10:55
2012. május 18. 08:01
2010. március 17. 18:55
2000. február 10. 10:32

Vélemények

Legfrissebb hozzászólások

Erősítők, előerősítőkLegegyszerűbb tranzisztoros erősítő 2W
2020. január 20. 17:39:31
Erősítők, előerősítőkLegegyszerűbb tranzisztoros erősítő 2W
2020. január 20. 17:37:45
AutósAkku feszültség őr
2020. január 20. 17:13:04
LED-es kapcsolások3x3x3 LED kocka
2020. január 17. 16:59:04
KalkulátorKondenzátor - kód konvertálás
2020. január 16. 18:09:45

Írd meg a véleményed a cikkel kapcsolatban!

bsselektronika.hu/old/index.php?w=YymsdSAYCH