Vezérlő áramkörök

Automatikus virágöntöző áramkör

A több napra nyúló távollétek, nyaralások idején nagyon hasznos lehet ez a kapcsolás. A rajzon egy növény automatikus locsolását ellátó áramkör látható. A cserép földjébe két kb 5 cm hosszú rézhuzalból álló érzékelőt kell beszúrni egymástól 1-2 cm-re. A virág földjére a vizet egy kis elektromos szivattyú szállítja csövön keresztül, a cső vége (a locsolás helye) legalább 7-8 cm-re legyen a szondától.

A kapcsolást két db 4001 IC vezérli, amely összesen 8 db NOR kaput tartalmaz, ebből 6-ot használunk fel. A nem használt bemeneteket földre kell kötni a zavarok elkerülése érdekében (IC1c, IC1d). Ha a bemeneten lévő feszültség osztóra (R1, R2, virágföld ellenállása) kapcsolt IC1a bemenetén a feszültség meghaladja a kb 1/3 tápfeszültség értékét, akkor az IC1a NOR kapu kimenete L szintre vált, és a relét vezérlő tranzisztor bekapcsol. A bekapcsolás idejét az R5, C1 határozza meg. Ezzel egyidőben az IC2-ből felépített monostabil multivibrátor átbillen, és az R6, C2 által meghatározott ideig (a megadott értékekkel kb 100 s) bekapcsolva tartja a tranzisztort, vagyis ennyi ideig tart a locsolás. A ciklus újra ismétlődik, ha a monostabil visszabillenésekor a föld ellenállása nem csökkent le eléggé, (nem elég még a víz).

Víztartálynak és szivattyúnak megfelel egy leharcolt, de még működő képes ablakmosó tartály a motorral. Csövet meg díszállat kereskedésekben folyóméterre adják. :) A kapcsolás tápfeszültsége az IC adatlapja szerint 3...18 V között lehet, a relé feszültségét ennek megfelelően kell megválasztani.

Az írást küldte: AtcsiEmail a szerzőnek

Legújabb írás:

RádiósEttől egyszerűbb rádió nem létezik
2019. szeptember 09. 07:54

További cikkek

2005. július 20. 11:10
2002. november 22. 10:00
2006. június 29. 08:58
2006. március 06. 10:03
2005. március 02. 11:10
2005. május 24. 11:40
2012. október 02. 19:42
2007. január 15. 19:33

Vélemények

Legfrissebb hozzászólások

Vezérlő áramkörökEgyszerű tíz perces időzítő
2020. augusztus 02. 11:06:17
RádiósEttől egyszerűbb rádió nem létezik
2020. július 30. 15:59:19
Világítás, fényvezérlésCsillár kapcsolás két vezetékkel
2020. július 30. 15:55:46
RádiósEttől egyszerűbb rádió nem létezik
2020. július 27. 23:29:51
RádiósTV adó
2020. július 27. 17:38:06

Írd meg a véleményed a cikkel kapcsolatban!

bsselektronika.hu/old/index.php?w=YymsdSAYCH