Hűtés, fűtés

Szellőztető automatizálás


Az automatika funkciója az, hogy a szellőzőventillátort csak a motor adott fordulatszáma felett engedi bekapcsolni. Ezzel a megoldással kiküszöbölhető a szennyezett levegőnek az autó belsejébe jutása anélkül, hogy a szellőztetőt ki- bekapcsolgatnánk, pl amikor piros lámpánál kell ácsorogni az autóval.

A kapcsolás három részből áll: egy időzítő, ami a motor fordulatszámát figyeli, és ami 1800 fordulat /perc esetén kap triggerjelet, egy integrátorból, amely a szükséges hiszterézist biztosítja azért, hogy 1800 fordulat közelében ne kapcsolgasson ki- be a jelfogó, és még egy időzítőből, ami bekapcsolási késleltetést ad.

Mindezeket a funkciókat a 2 db 4538 típusú CMOS IC végzi. A gyújtótrafó primer oldaláról az A pontra érkezik a jel, itt az 56k-s ellenállás értékén esetleg változtatni kell az autó által szolgáltatott feszültségnek megfelelően.

Az IC1a a Q kimenetén addig konstans impulzusokat ad ki, amíg a triggerjel periódusa a 50k-s trimmer, 15k-s ellenállás és a 470n kondenzátor által meghatározott időállandónál hosszabb, vagyis a motor kis fordulatszámmal működik. Ellenkező esetben a Q kimenete H szinten lesz. Vagyis a szokásos utazási sebességeknél a kimenet L szinten marad. Az időállandó a motor hengereinek számától függ: T=120/(N*n), ahol n a fordulatszám, N a hengerek száma. Pl négyhengeres autónál T = 16,67 ms.

A második monostabil (IC1b) addig kap trigger jelet, amíg az IC1a impulzusokat ad. Ez azt jelenti, hogy ha a motor meghatározott fordulatszámnál lassabban forog, akkor a 10-es kimenet alacsony szinten marad.

Végül az IC2a jelű harmadik monostabil triggerelése egyrészt az IC1a-tól érkező impulzus útján történik, de csak akkor, ha ugyanakkor az IC1b kimenete is 3 másodpercig magas szinten van. Ez azt jelenti, hogy ha a fordulatszám rövid ideig 1800 alá esik, akkor a ventillátor nem kapcsol ki, csak 20 s után.

A kimenetre kötött relét a BC547 tranzisztor kapcsolja. A ventillátor motor vezetékét meg kell szakítani, és ide kell a kapcsolást beiktatni:

Nézettség:

Szint:
   

Szavazat:

Készült:
2006. december 06. 10:03

Vélemény:
4

Szavazat:
15

Mai látogató:
3

Utolsó látogatás:
2024. április 23. 21:14:00

Bejelentkezés után használható funkció!
Értékeld a cikket!

Szavazatok
3,3
15
  3  ★★★★★
  4  ★★★★
  4  ★★★
  2  ★★
  2  ★

Legújabb írás

Rádiós
   

VÉLEMÉNYEK, HOZZÁSZÓLÁSOK

A lámpánál állva ott pöfög előtted egy autó, aminek ugye hátrafelé van a kipufogója. Az autód légbeszívója pedig elől van, vagyis nagyjából azt szívja be, amit az előtted lévő kipufog. Szerintem elképzelhető, hogy nagyobb a légszennyezettség álldogálva egymás után.

autós   2013. május 10. 07:07:29

A lámpánál nagyobb a légszennyezettség ? Érdekes :D . Vagy ahol épp a gázt nyomva halad el a sok autó ? Teljesen hasztalan kapcsolás véleményem szerint . Ha valakinek nem elég a gyári szűrő ami a kocsik szellőzőjében van ,akkor takarítsa ki ,vagy tegyen bele másikat.

st_robi   2013. május 09. 12:29:06

Ja, és azt is érdemes lenne figyelembe venni, hogy vannak fokozatok. Esetleg a fokozatkapcsolót kiiktatva egy automatikával kombinált potenciométeres inverteres fordulatszámszabályzás? Csak ötlet...

damatic(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2008. január 12. 11:08:24

Üdv!
Jó lenne egy kicsit összetettebb, de mégis egyszerű áramkör, mert az se kellemes, ha a piros lámpánál lepárásodnak az ablakok. Másrészt, szerintem az 1800-as trigger szint magas, tekintve, hogy egy alapjárati fordulat nemigen magasabb 1000-nél.

damatic(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2008. január 12. 11:05:24