Hűtés, fűtés

Szellőztető automatizálás


Az automatika funkciója az, hogy a szellőzőventillátort csak a motor adott fordulatszáma felett engedi bekapcsolni. Ezzel a megoldással kiküszöbölhető a szennyezett levegőnek az autó belsejébe jutása anélkül, hogy a szellőztetőt ki- bekapcsolgatnánk, pl amikor piros lámpánál kell ácsorogni az autóval.

A kapcsolás három részből áll: egy időzítő, ami a motor fordulatszámát figyeli, és ami 1800 fordulat /perc esetén kap triggerjelet, egy integrátorból, amely a szükséges hiszterézist biztosítja azért, hogy 1800 fordulat közelében ne kapcsolgasson ki- be a jelfogó, és még egy időzítőből, ami bekapcsolási késleltetést ad.

Mindezeket a funkciókat a 2 db 4538 típusú CMOS IC végzi. A gyújtótrafó primer oldaláról az A pontra érkezik a jel, itt az 56k-s ellenállás értékén esetleg változtatni kell az autó által szolgáltatott feszültségnek megfelelően.

Az IC1a a Q kimenetén addig konstans impulzusokat ad ki, amíg a triggerjel periódusa a 50k-s trimmer, 15k-s ellenállás és a 470n kondenzátor által meghatározott időállandónál hosszabb, vagyis a motor kis fordulatszámmal működik. Ellenkező esetben a Q kimenete H szinten lesz. Vagyis a szokásos utazási sebességeknél a kimenet L szinten marad. Az időállandó a motor hengereinek számától függ: T=120/(N*n), ahol n a fordulatszám, N a hengerek száma. Pl négyhengeres autónál T = 16,67 ms.

A második monostabil (IC1b) addig kap trigger jelet, amíg az IC1a impulzusokat ad. Ez azt jelenti, hogy ha a motor meghatározott fordulatszámnál lassabban forog, akkor a 10-es kimenet alacsony szinten marad.

Végül az IC2a jelű harmadik monostabil triggerelése egyrészt az IC1a-tól érkező impulzus útján történik, de csak akkor, ha ugyanakkor az IC1b kimenete is 3 másodpercig magas szinten van. Ez azt jelenti, hogy ha a fordulatszám rövid ideig 1800 alá esik, akkor a ventillátor nem kapcsol ki, csak 20 s után.

A kimenetre kötött relét a BC547 tranzisztor kapcsolja. A ventillátor motor vezetékét meg kell szakítani, és ide kell a kapcsolást beiktatni: