Autós

Kanyarkövető ködlámpa


Ez a kapcsolás az indexelés hatására felkapcsolja a ködlámpát az autón, mint ahogy azt láthatjuk sok mai autón gyárilag is. A kapcsolás lényege hogy az index impulzusára a kondenzátor felölt és behúzva tartja a relét ami felkapcsolja az azon az oldalon lévő ködlámpát (vagy amit épp rákötünk).

Amíg jön folyamatosan az impulzus addig folyamatosan visszatöltődik a kondenzátor és nem fog villogni a ködlámpa. A kondenzátor értékét a relé tekercsének az ellenállása és a kívánt időtaram fogja meghatározni a következő képlet alapján: T/R*1,000,000 Ahol a T a idő mennyi ideig szeretnénk hogy világítson az indexelés befejezése után ami nem lehet kevesebb mint 1 mp, mert akkor az indexelés közben 2 villogás között is lekapcsolhat, az R pedig a tekercs ellenállása. Az értéket μF-ban kapjuk meg.

Célszerű a ködlámpa eredeti áramkörébe egy-egy diódát beépíteni ez az áramköd elé hogy amikor az egyik felkapcsol az ne kapcsolja fel a másikat mert általában párhuzamosan vannak kötve a ködlámpák és 1 reléről vannak vezérelve. Lehetőség van még arra is hogy nem az akumlátorról vesszük le a ködlámpának a feszültséget hanem a tompított fényszóróról vagy direktbe vagy relével az akumlátorról hogy csak akkor világítson a ködlámpa indexelésre ha a tompított lámpa is világít (pl nappal városban ne).

A közúton való alkalmazásánál figyelembe kell venni a KRESZ előírásait!
Nézettség:

Szint:
 

Szavazat:

Készült:
2014. december 31. 08:36
Jelenleg nincs dokumentum a cikkhez.

Vélemény:
8

Szavazat:
16

Mai látogató:
3

Utolsó látogatás:
2024. április 19. 10:57:21

Bejelentkezés után használható funkció!
Értékeld a cikket!

Szavazatok
4,2
16
  10  ★★★★★
  2  ★★★★
  2  ★★★
  1  ★★
  1  ★

Legújabb írás

Rádiós
   

VÉLEMÉNYEK, HOZZÁSZÓLÁSOK

Szia!
Egy apró észrevétel... Ha a "kanyarfény" reléje az egyik oldalra feszültséget ad, akkor (mivel az eredeti ködlámpa relén át össze van kötve a két oldal) mindkét oldal világítani fog. Oda is kellene egy dióda nem?

Csongor   2017. február 07. 23:18:25

Ez nem kanyarkövető ködlámpa.A kanyarkövető ködlámpának az az értelme, hogy az autógyártók extraként több pénzt kérhessenek a sznoboktól. Egyébként miért kell a kanyart követni? A kanyar nem megy sehova. (Hacsak nem vesszük figyelembe, hogy forog a föld.)

Lucifer   2016. március 28. 13:19:51

Nekem volt ilyen gyárilag teherautóban.Igazából 2 dolog miatt hasznos volt: Ha hátsó sötét helyen kellett megfordulni,csak rácsaptál a karra,és magad mellett jobban láttad az árkokat.Ha pedig egy sötét utcába kanyarodtál be,hamarabb észrevetted a jó magyar giga-kátyukat,megsűllyedt aknafedeleket,macskatetemet stb..

maximus1   2015. június 10. 23:21:55

Tényleg nem kötözködésből, de a kapcsolás tökéletesen működik, nagyon jó, tényleg teszi a dolgát, az indexelés hatására felkapcsolja a ködlámpát az autón!
De ez nem kanyarkövető ködlámpa! Egyáltalán nem így működik sok mai autón gyárilag!
Ezzel menet közben ha kanyarodik az út, akkor villogtatni kell az irányjelzővel...

Bekő Tóni   2015. január 06. 15:30:11

oké, hogy ez egy nagyon egyszerű, szinte elromolhatatlan kapcsolás, de azért arra kíváncsi lennék, hogy mi értelme van ennek a ködlámpa kapcsolgatásnak?
(már persze azon kívül, hogy egy igen látványos parasztvakítás a gyártók részéről...)

nandras01   2015. január 06. 13:06:58

Az elhalványításos lekapcsolás csak kényelmu funkció az autókban kezdetben simán fel-le kapcsolódtak és ez egy nagyon egyszerű és megbízható kapcsolás szinte elromolhatatlan. A kormány forgatására történő felkapcsolás is szintén + kényelmi funkció de az is csak kis sebességnél pl parkolóban való cirkálás közben kapcsol fel ami személy szerint engem kicsit zavar mert akkor is felkapcsol amikor nincs rá szükség. Normál esetben természetes hogy a kormányt forgatjuk "manővezerés" közben de a ködlámpának nem kéne ezt követnie állandóan.

ARCT Elektrik   2015. január 05. 22:24:51

Bocs, nem kötözködésként írom, de lehet én nem értek hozzá, szerintem egyáltalán nem az irányjelzésre (vagy nemcsak arra) kapcsolják a ködlámpát! Én úgy tudom, hogy a kormány (kerék) elfordulásra kapcsol a ködlámpa!
A ködfényszóró elektronikus elhalványításáról már nem is szólok, nálad a relé az a kondival kicsit később kapcsol ki, de hirtelen...

Bekő Tóni   2015. január 05. 14:28:43

A kapcsolásról véletlenül lemaradt egy dióra az index + és a relé-kondi közös pontja közül hogy a kondi feszültsége ne juthasson vissza az index irányába anélkül nem működik a kapcsolás.

ARCT Elektrik   2015. január 01. 18:38:24