Autós

Kanyarkövető ködlámpa


Ez a kapcsolás az indexelés hatására felkapcsolja a ködlámpát az autón, mint ahogy azt láthatjuk sok mai autón gyárilag is. A kapcsolás lényege hogy az index impulzusára a kondenzátor felölt és behúzva tartja a relét ami felkapcsolja az azon az oldalon lévő ködlámpát (vagy amit épp rákötünk).

Amíg jön folyamatosan az impulzus addig folyamatosan visszatöltődik a kondenzátor és nem fog villogni a ködlámpa. A kondenzátor értékét a relé tekercsének az ellenállása és a kívánt időtaram fogja meghatározni a következő képlet alapján: T/R*1,000,000 Ahol a T a idő mennyi ideig szeretnénk hogy világítson az indexelés befejezése után ami nem lehet kevesebb mint 1 mp, mert akkor az indexelés közben 2 villogás között is lekapcsolhat, az R pedig a tekercs ellenállása. Az értéket μF-ban kapjuk meg.

Célszerű a ködlámpa eredeti áramkörébe egy-egy diódát beépíteni ez az áramköd elé hogy amikor az egyik felkapcsol az ne kapcsolja fel a másikat mert általában párhuzamosan vannak kötve a ködlámpák és 1 reléről vannak vezérelve. Lehetőség van még arra is hogy nem az akumlátorról vesszük le a ködlámpának a feszültséget hanem a tompított fényszóróról vagy direktbe vagy relével az akumlátorról hogy csak akkor világítson a ködlámpa indexelésre ha a tompított lámpa is világít (pl nappal városban ne).

A közúton való alkalmazásánál figyelembe kell venni a KRESZ előírásait!