Digitális

Digitális óra TTL áramkörökkel

A rajzokon egy komplett digitális óra áramkör látható TTL áramkörökből összeállítva.
A legfelső rajzon az óra alapórajelét előállító oszcillátor és osztólánc látható. Az oszcillátor az IC1 74LS00 IC-vel van tervezve, ez adja az 1 MHz frekvenciájú órajelet, amit a 74LS390 osztólánc oszt le 1 Hz frekvenciára. Az IC negyedik kapuáramköre nincs kihasználva, itt a nem használt bemeneteket fix szintre (+5V vagy föld) kell kötni, a gerjedés megakadályozása miatt. Az osztólánc elkészíthető 7490 típusú IC-kkel is. Az IC2 szintén 74LS00 áramkör a beállíthatóságot biztosítja azzal, hogy kiszűri a kapcsolók pergését. Az S1 gombbal gyors léptetést lehet előre (a rajzon 100 Hz a gyors léptetés frekvenciája, de a türelmetlenebbek köthetik helyette az 1 kHz-re is, a megálláshoz jobb reflex kell ilyenkor) az S2 pedig a stop gomb, amíg nyomva van, addig áll az óra.


Fotók: Horváth Sándor

Az alatta lévő rajz az óra áramkör, ez lépteti a kijelzőket. A bemenetére az órajelgenerátorból jövő CLK jel kerül, a számlánc 74LS90 és 74LS92 IC áramkörökből épül fel. A sárga körökben vannak a jel kimenetek, amiket a kijelző rész megfelelő számjegyéhez kell kötni.

Az alsó két rajz a kijelzésre mutat két különböző megoldást. A hagyományos hétszegmenses kijelzővel felépített órához dekódolást a 7446 IC végzi, a rajz alapján megépített két digites hétszegmenses egységből 2 vagy 3 szükséges, attól függően, hogy a másodperc kijelzést is meg akarjuk-e építeni.
A másik kijelző leolvasása már bonyolultabb. Ez egy bináris kijelzésű óra. Nagyon különleges hatású, és csak a beavatottak ismerik a jelentését. (kettes számrendszer)

A megépítésnél fontos, hogy a +5V-os táp jól szűrt, stabilizált legyen, és lehetőleg minél több 100 nF-os kondenzátor legyen az egyes IC-k táplábainak közelébe.

A bináris kijelző működés közben:
(JavaScript szükséges)




















Nyomtatott áramkör



nyomtatott áramkörBejelentkezés után működő funkció!

Legújabb írás:

Világítás, fényvezérlésLépcsőházi világítás automatika
2016. december 13. 10:11

További cikkek

2000. november 10. 10:40
2000. november 22. 18:09
2009. november 06. 10:57
2011. február 15. 14:54
2011. május 09. 20:30
2005. július 14. 14:10
2008. május 08. 08:02
2000. december 10. 05:30
2011. február 28. 16:39
2005. július 18. 13:52
2008. november 07. 10:53
2011. február 23. 15:47
2006. szeptember 12. 01:39
2006. június 09. 11:46
2005. április 13. 09:00
2010. január 25. 21:47
2008. január 29. 20:53
2005. augusztus 08. 10:30
2005. november 14. 14:43
2001. október 08. 20:10
2007. július 08. 10:42
2002. november 13. 09:04
2010. december 19. 19:44
2011. január 04. 08:11
2005. december 19. 11:51
2009. június 04. 08:57
2006. július 25. 09:29
2005. október 17. 14:17
2006. július 03. 14:33
2008. október 07. 10:48
2005. október 26. 08:43
2006. szeptember 27. 09:01
2006. február 27. 16:40
2003. május 10. 20:30
2005. december 20. 14:58
2008. január 21. 21:11
2010. január 21. 12:10
2012. június 03. 02:58
2006. augusztus 23. 11:43
2007. március 18. 02:04
2002. október 05. 20:00
2000. szeptember 15. 16:20
2010. május 05. 17:02
2006. március 31. 09:03
2006. június 30. 11:15
2008. szeptember 07. 12:05
2009. szeptember 08. 07:40
2009. október 23. 12:41
2000. július 09. 02:00
2013. október 02. 08:28

Vélemények

Legfrissebb hozzászólások

AutósNappali menetfény (DRL) automata kapcsoló
2017. január 22. 17:47:09
Világítás, fényvezérlésLépcsőházi világítás automatika
2017. január 21. 23:21:29
Erősítők, előerősítőkHangfrekvenciás erősítő TDA2030-al hídkapcsolásban
2017. január 21. 20:21:15
AlapokEllenállások színkódjai
2017. január 21. 18:25:44
Erősítők, előerősítőkHangfrekvenciás erősítő TDA2030-al hídkapcsolásban
2017. január 20. 22:58:47

Írd meg a véleményed a cikkel kapcsolatban!

bsselektronika.hu/index.php?w=aMHXW7IEIg