Tápegységek

Lágyindító kapcsolás

Felhívnám mindenkinek a figyelmet hogy 230V-al működik a kapcsolás, ezért kellő figyelmet kell fordítani az építés és beépítés során az érintésvédelmi szabályokra! Az áramkör célja, hogy elkerülhető legyen a toroid transzformátor bekapcsolásakor, a nagy áramfelvétel (bekapcsolási áram). Egy 400-1000 Wattos toroid transzformátor nagyot 'ránt' a hálózaton. Ez akár több 10 Amper is lehet, mely nem a házi kismegszakítók álma :) Természetesen használható kisebb teljesítményű transzformátoroknál is. Én most is arra használok egyet.

A probléma forrása az, hogy a toroid transzformátor a felépítéséből adódóan bekapcsoláskor nagy tranziens áramokat vesz fel, ami a vasmag geometriájából adódik. A megoldás pedig az, ha viszonylag kis feszültséggel felmágnesezzük a trafó vasmagját. Amikor már ez kellő mértékű, akkor rá lehet kapcsolni a 230V-ot. Ez a kapcsolás 2kW-os toroid trafóig nyugodtan használható.

Az áramkör közepén található egy egyenáramot előállító egység, ami a megfelelő feszültséget/áramot állítja elő a 24 V-os relének. A C2-es és a C3-as kondenzátorok feltöltődése kb. egy- másfél másodpercig tart, addig a relé nem húz be és az áram a kerülő vonalon halad a 4 darab 10 Ohmos ellenálláson, ez a feszültség és áram kellően felmágnesezi a vasmagot, aztán a relé meghúz és azon keresztül folyik tovább az áram.

A biztosíték értéke egyszerűen a trafó teljesítménye alapján számítható. A biztosíték lassú kioldású legyen (T-jelzésű)
I=P/U
Az 5 Wattos ellenállások lábait szigeteljük, ne úgy, mint én :) A 230V-os vezetősávokat vastagon ónozzuk be! Távtartókkal szereljük a dobozba, ügyelve a szigetelésre!

Sikeres építést kívánok mindenkinek!

A kapcsolás elkészítésekor fokozottan ügyelni kell a hálózati feszültség miatt az érintésvédelmi szabályok betartására!
Az írást küldte: Németh LeventeEmail a szerzőnek

Legújabb írás:

Világítás, fényvezérlésLépcsőházi világítás automatika
2016. december 13. 10:11

További cikkek

2013. január 17. 23:00
2002. október 05. 22:00
2009. január 16. 07:13
2007. június 22. 01:00
2005. április 28. 10:15
2008. október 07. 10:48
2007. július 26. 14:41
2008. november 26. 07:51
2007. június 10. 21:00
2013. május 26. 07:26
2005. május 17. 09:40
2010. október 19. 08:58
2002. február 02. 22:10
2007. február 05. 21:10
2007. november 27. 13:01
2008. február 28. 09:28
2007. június 10. 20:23
2011. február 19. 19:12
2005. december 19. 09:46
2011. március 28. 11:17
2002. október 11. 09:22
2005. április 07. 08:10

Vélemények

Legfrissebb hozzászólások

LED-es kapcsolásokLED-es hőmérő (40-130°C-ig)
Ma 06:32:01
AutósNappali menetfény (DRL) automata kapcsoló
2017. január 22. 17:47:09
Világítás, fényvezérlésLépcsőházi világítás automatika
2017. január 21. 23:21:29
Erősítők, előerősítőkHangfrekvenciás erősítő TDA2030-al hídkapcsolásban
2017. január 21. 20:21:15
AlapokEllenállások színkódjai
2017. január 21. 18:25:44

Írd meg a véleményed a cikkel kapcsolatban!

bsselektronika.hu/index.php?w=MGOv8te7QZ