Tápegységek

Lágyindító kapcsolás

Felhívnám mindenkinek a figyelmet hogy 230V-al működik a kapcsolás, ezért kellő figyelmet kell fordítani az építés és beépítés során az érintésvédelmi szabályokra! Az áramkör célja, hogy elkerülhető legyen a toroid transzformátor bekapcsolásakor, a nagy áramfelvétel (bekapcsolási áram). Egy 400-1000 Wattos toroid transzformátor nagyot 'ránt' a hálózaton. Ez akár több 10 Amper is lehet, mely nem a házi kismegszakítók álma :) Természetesen használható kisebb teljesítményű transzformátoroknál is. Én most is arra használok egyet.

A probléma forrása az, hogy a toroid transzformátor a felépítéséből adódóan bekapcsoláskor nagy tranziens áramokat vesz fel, ami a vasmag geometriájából adódik. A megoldás pedig az, ha viszonylag kis feszültséggel felmágnesezzük a trafó vasmagját. Amikor már ez kellő mértékű, akkor rá lehet kapcsolni a 230V-ot. Ez a kapcsolás 2kW-os toroid trafóig nyugodtan használható.

Az áramkör közepén található egy egyenáramot előállító egység, ami a megfelelő feszültséget/áramot állítja elő a 24 V-os relének. A C2-es és a C3-as kondenzátorok feltöltődése kb. egy- másfél másodpercig tart, addig a relé nem húz be és az áram a kerülő vonalon halad a 4 darab 10 Ohmos ellenálláson, ez a feszültség és áram kellően felmágnesezi a vasmagot, aztán a relé meghúz és azon keresztül folyik tovább az áram.

A biztosíték értéke egyszerűen a trafó teljesítménye alapján számítható. A biztosíték lassú kioldású legyen (T-jelzésű)
I=P/U
Az 5 Wattos ellenállások lábait szigeteljük, ne úgy, mint én :) A 230V-os vezetősávokat vastagon ónozzuk be! Távtartókkal szereljük a dobozba, ügyelve a szigetelésre!

Sikeres építést kívánok mindenkinek!

FIGYELEM!

A kapcsolás elkészítésekor fokozottan ügyelni kell a hálózati feszültség miatt az érintésvédelmi szabályok betartására!

2007. május 25. 14:55
Jelenleg nincs dokumentum a cikkhez.

Vélemény:
48

Szavazat:
12

Mai látogató:
39

Utolsó látogatás:
Ma 19:42:37

4,0
12
  7  ★★★★★
  1  ★★★★
  2  ★★★
  1  ★★
  1  ★

Sziasztok!
Lágyindító kapcsolót szeretnék, 400V, 3-4kW villany motorokra, a gépeken motorvédő nyomógombos kapcsoló van. Valaki tudna építeni ilyet. 4 db kellene.
Ajánlatokat a mail címre kérek.
Köszönöm!

laszloimree(@)-zárójel nem kell-gmail.com   2013. március 07. 21:17:15

Volt egy kérdés a flexel kapcsolatban
Van hozzá céláramköröm
guglizz rá U2008 IC+BT169 Tirisztor
Ha kell 3000-ért gyártok neked
Sok sikert

pisti89(@)-zárójel nem kell-citromail.hu   2013. február 12. 22:38:14

Szia, szerintem adj neki 10 ohm 10 wattosakat a nagy ellenállásból.

Zoleee   2012. augusztus 27. 19:30:32

Sziasztok,

4kVA toroidhoz,hogyan kell modosítani az elötét ellenállásokat?

Combos   2012. augusztus 27. 11:56:08

Szia, szerintem jó lenne, mert ha 2 kW-os toroidhoz jó, akkor a flex sem kivétel, elvileg a toroid még nagyobbat ránt a hálózaton, mint egy villanymotor.

Zoleee   2012. augusztus 22. 22:36:09

Sziasztok!
Annyi kérdésem lenne,hogy egy 2kW-os nagyflexhez is jó lenne?-ha nem,légyszi adjatok linket,amin találok.
Mert mindig leveri a 16A-os automatám minden indításkor,de ha már forog a korong,bármikor ráindíthatok.
Köszönöm
Attila

szemermetlen(@)-zárójel nem kell-citromail.hu   2012. augusztus 22. 14:35:10

A 12 v os relé nálam nem kapcsol kb 5 v-ot kap, mekkora ellenállások kellenének vagy mi lehet a baj? ahogy néztem a relé 7-8 v-nál kapcsol.

elek-gabi(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2011. szeptember 17. 14:11:48

És ha szabad kérdezni minek a gyufa.

Istyu(@)-zárójel nem kell-citrommail.hu   2011. augusztus 06. 16:54:43

Szia Davyd!
Ha úgy nem megy a dolog ahogy az előző hozzászóló javasolta(bár működnie kéne akár előtét nélkül is mert ez a kapcsolás emlékeim szerint 24V-os relét nem is tud rendesen meghúzni-bár tegyük hozzá nekem egy "pici" evig relé lett beletéve annak meg kell a 40mA)
Szóval ha nem működik, akkor szépen neki kell állni, és kiszámítani a kondi kapacitív reaktanciáját (váltakozó áramú ellenállását), relé tekercsét megállapítani hány ohmos, és úgy beállítani a feszültség osztást,hogy a relé 12V-ot kapjon de az előtét ellenállás teljesítménye nagyon fontos! Én azt nem számoltam, így a napokban egy akkumulátor töltés után szomorúan láttam, szegényke egészen lebarnult(0,7W-ot fűt 0,5 helyett )
Üdv:Tomi

Josi93   2011. július 22. 07:42:51

Nézzed meg,hogy hány ohmos a12 v-os relé tekercs és vele sorosan egy ugyanakkora ellenállást forrassz be. Az ellenállás teljesítménye pedig minimum akkora legyen, mint a relé tekercsteljesítménye.

sdfafas(@)-zárójel nem kell-gmailewf.vom   2011. július 20. 14:05:30