Autós

Fordulatszámmérő motorhoz


Egy kapcsolás, a SIMSON-osok örömére. Előlapnak nyákból lehet kivágni egy korongot, azt könnyű fúrni és alakítani, majd le kell fújni feketére, és lehet feliratozni. Egy LED 500 fordulatnak felel meg, tehát a vége 10.000-es fordulat.

A kalibrálása 6V-os, 50Hz-es váltó feszültséggel, valamilyen kisteljesítményű trafóról történhet, 6 LED jelzi világítva a 3000-es fordulatot. ( Megpróbáltam, naívan, generátorról, négyszögjellel kalibrálni, hát ritka gusztustalanul viszelkedett a kapcsolás, az 555-ös nem tudta stabilan triggerelni a bejövő jelet, így összevissza hülyéskedett a kapcsolás.) Ha 12 Voltról akarja valaki járatni, akkor kell elé egy normál 7808-cal egy stabilizátor, egy picike hűtőfelülettel.

Autóba építhető változat itt található.


Válay István (valay(@)-zárójel nem kell-freemail.hu) kiegészítése a cikkhez:

Az 555 IC 2-es lábára megy a kis kiegészítés, a IC lábán lévő 4 db ellenállás és a kondenzátor nem kell.

Az A pontot a Simson generátorának 59/b jelű kivezetésére kell kötni. A gyakorlati megvalósítás során, a Simsonkoz kapott ELKA ledes hőmérő tokjába csak a LED-eket, LED meghajtókat és egy indexvisszajelzőt tudtam beszorítani. Külön panelt építettem a feszszabályzó és a jelgenerátor számára, így egy trimmer és egy kapcsoló árán van akkufeszültség mérőm is.

Fényképek ez elkészült áramkörről: (fotó: Válay István)

  Nyomtatott áramkör


nyomtatott áramkör  Bejelentkezés után működő funkció!
Nézettség:

Szint:
  

Szavazat:

Készült:
2008. május 05. 08:30

Vélemény:
121

Szavazat:
30

Mai látogató:
47

Utolsó látogatás:
Ma 09:22:59

Bejelentkezés után használható funkció!
Értékeld a cikket!

Szavazatok
4,4
30
  22  ★★★★★
  3  ★★★★
  2  ★★★
  1  ★★
  2  ★

Legújabb írás

Hangos kapcsolások
     

VÉLEMÉNYEK, HOZZÁSZÓLÁSOK

valaki eltudja küldeni a nyáktervet?? előre is köszi
E-mail:taxi92@citromail.hu

taxi92(@)-zárójel nem kell-citromail.hu   2011. május 15. 21:58:47

Köszönöm a tippet, meg hogy kitöröltétek a felesleges hozzászólásokat.

Gallosz   2011. április 15. 17:02:03

Gallosz! Ha élénkebb reagálást szeretnél, csökkentsd az 555 IC 3-as lába és a kondenzátor közötti ellenállás értékét. Nálam 4,7k és 10uF van.

valay(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2011. április 11. 07:16:29

Akksi kell hozzá.

valay(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2011. április 11. 07:07:06

Hali!! Ehez kell aksi??

romettot(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2011. április 10. 19:03:33

Én is megépítettem, és működött gond nélkül, a potival nagyon sokat lehet állítani valamiért, ami nem baj, valamint kicsit lomha a ledek reagálása, de ettől még dizájnosabb. Oszcilloszkóppal mérve nem ad ki feszültséget a beépített stabilizátor, de nélküle is működik 6V-ról.
Itt az én nyáktervem:http://kepfeltoltes.hu/view/110409/szim__www.kepfeltoltes.hu_.png
középen a piros pont nem számít, az a középpont, körülötte a négy forpont két vízszintes átkötés, az ne555-ös 8-as lába pedig hozzá van kötve a ledek összekötött lábához.

Gallosz   2011. április 09. 20:41:26

Elővettem a Simsont a téli pihenő után. A fordulatszámmérő nem mért, csak vibráltak a ledek.
Fel kellett töltsem az akkumulátort, ettől teljesen rendbe jött.
Nem gondoltam volna, hogy ennyire érzékeny lesz

valay(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2011. március 16. 17:28:35

Sziasztok,
Én megépitetem de nem müködik valaki email re elküldené a rendes kapcsolodási rajzot örök hállaám.
Köszönöm

ppdsgame(@)-zárójel nem kell-citromail.hu   2011. február 27. 11:57:43

Vezérlő jelnek azért választottam a generátort jelét, mert ha nem indul a motor – biztosan mással is előfordul – egyből arra gondolnék, hogy hátha a gyújtásra kötött szerkezet okozza, és tépném le a vezetéket. Simsonnál a töltő tekercs a legalkalmasabb erre a célra. A gyújtáskapcsolón 59b van ráírva.
Ha csak világítás tekercs van – pl. Babetta -, működő világításnál alacsony fordulaton nem biztos, hogy lesz kijelzés. A helyzeten nagy erősítésű tranzisztorral lehet javítani.

valay(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2011. február 26. 22:55:32

Megépítés
A működési elvben leírtam, hogy az LM3914 a cikkben szereplő kapcsolásban belső referencia feszültséget használ az összehasonlító méréshez. A helyes kijelzés érdekében az 555 IC –t stabil feszültséggel kell táplálnunk. Amennyiben 6V –os akkumulátorunk van 6-7V tápellátásra számíthatunk. Ilyen kis feszültség különbségnél be kell érnünk egy tranzisztorral. Arra számítsunk, hogy magas fordulatszámnál, amikor sok led világít és magas az akkufeszültség is, a tranzisztor jelentősen melegedni fog. Válasszunk fémházas, vagy hűtőzászlós tipust. A cikk végén láthatón fotón BC301 –es tranzisztor van alulemezből rögtönzött „hűtőbordával” ellátva, a légszűrő házban ez éppen csak elegendő!
Amennyiben járművünk nem rendelkezik akkumulátorral, jelen sorok írásakor még mindig az elemes, vagy a háztartásokban gyakran előforduló AA méretű akkumulátoros táplálás tűnik ésszerűnek. Utalva a működési elvben leírtakra, csökkenthetjük a fényerőt, megnövelve ezzel az elem élettartamát.

valay(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2011. február 26. 22:54:15