Tápegységek

Nagyáramú stabilizált tápegység

A kapcsolás az LM317T típusú IC-re épül, amely rövidzár és termikus túlmelegedés ellen egyaránt védett. A kimeneti feszültséget a trimmer potival állíthatjuk be, a kimeneti áram pedig több amper lehet. Az áram nagy részét BD242 tranzisztor adja, amit (esetleg az IC-t is) hűteni kell! A kapcsolás rövid idejű kimeneti zárlatot is elvisel.

Ha a bemenetre egyenfeszültséget adunk, pl. akkuról, azt közvetlenül a 4700 mikrós kondenzátorra kapcsolhatjuk, a 4 db BY359F dióda ekkor felesleges. A bemenő feszültség legalább 3V-al magasabb legyen, mint a kimenő. A LED fényereje kis mértékben arányos a kimenő feszültséggel. A kimenő feszültség az IC szabályozó és a kimeneti lába közé kötött 150 ohmos ellenállás csökkentésével max. 33V-ig növelhető. (Uki 24V esetén: R=100R/1W, a transzformátor 24V-os, az kondenzátorok 35V-os, a LED előtét ellenállása pedig 3,3k lesz.) Az áteresztő tranzisztor ( BD242 ) és az IC lehet közös hűtőbordán, házuk azonos feszültségen van.

A kimenő áramot korlátozza a BC179-es tranzisztor és az Rf figyelő ellenállás. (pl. Rf=0,22 ohm esetén a kimenő maximális áram 3A-re lesz korlátozva.)

Az áramkör némi átalakítással 10 A áram leadására is képes. Ekkor a szűrő kondenzátor 10000uF, Rf=0,05 ohm, és használjunk 10-15 A-es diódahidat, az áteresztő tranzisztor pedig BD250 típusú legyen, és erősen hűteni kell az aktív alkatrészeket.

Az írást küldte: Kurnász BálintEmail a szerzőnek

Legújabb írás:

Rádiós1 MHz-es szinusz kimenetű RF végfokozat Pout= 150 Wrms
2021. február 08. 13:37

További cikkek

2002. október 11. 09:22
2009. november 18. 07:54
2012. június 03. 02:58
2007. április 12. 00:52
2013. január 17. 23:00
2010. június 26. 17:13
2005. december 19. 09:46
2003. május 30. 10:00
2007. május 04. 08:25
2008. február 06. 17:29

Vélemények

Legfrissebb hozzászólások

Vezérlő áramkörökDigitális motorvezérlés
2024. május 24. 17:16:27
Vezérlő áramkörökDigitális motorvezérlés
2024. május 24. 12:18:54
DigitálisVillanypásztor 1.
2024. május 15. 11:56:25
Erősítők, előerősítőkEgyszerű 10W-os tranzisztoros erősítő
2024. május 02. 17:35:17
AlapokAstabil multivibrátor komplementer tranzisztorokkal
2024. április 12. 16:09:16

Írd meg a véleményed a cikkel kapcsolatban!

bsselektronika.hu/old/index.php?w=tuw6Pev4T7