Lágyindító kapcsolás
A probléma forrása az, hogy a toroid transzformátor a felépítéséből adódóan bekapcsoláskor nagy tranziens áramokat vesz fel, ami a vasmag geometriájából adódik. A megoldás pedig az, ha viszonylag kis feszültséggel felmágnesezzük a trafó vasmagját. Amikor már ez kellő mértékű, akkor rá lehet kapcsolni a 230V-ot.Ez a kapcsolás 2kW-os toroid trafóig nyugodtan használható.
Az áramkör közepén található egy egyenáramot előállító egység, ami a megfelelő feszültséget/áramot állítja elő a 24 V-os relének. A C2-es és a C3-as kondenzátorok feltöltődése kb. egy- másfél másodpercig tart, addig a relé nem húz be és az áram a kerülő vonalon halad a 4 darab 10 Ohmos ellenálláson, ez a feszültség és áram kellően felmágnesezi a vasmagot, aztán a relé meghúz és azon keresztül folyik tovább az áram.
A biztosíték értéke egyszerűen a trafó teljesítménye alapján számítható. A biztosíték lassú kioldású legyen (T-jelzésű)
I=P/U
Az 5 Wattos ellenállások lábait szigeteljük, ne úgy, mint én :) A 230V-os vezetősávokat vastagon ónozzuk be! Távtartókkal szereljük a dobozba, ügyelve a szigetelésre!
Sikeres építést kívánok mindenkinek!
FIGYELEM!
2007. május 25. 14:55
Vélemény:
54
Szavazat:
20
Mai látogató:
4
Utolsó látogatás:
Ma 03:30:16