Nagyteljesítményű, kis torzítású tápáramvezérelt végfokozat

Jellemzők:
P=99W /4 Ohm/
Torzítás: 0,006 % /1Khz, 60W/

A kapcsolás alapötletét az adja, hogy a műveleti erősítő által a tápegység felől felvett áram döntő részét a végfokozat veszi fel. Mivel a végfokozat árama arányos a vezérlőjellel, ezért a tápvezetékbe sorosan beépített ellenálláson eső feszültség vezérlőjelként is felhasználható. Az esetleges nemlinearitások pedig megfelelő visszacsatolással jelentősen csökkenthetők.

Az erősítő beállításokat igényel a lehető legjobb minőség elérése érdekében:

1. A BC141 és BC161 tranzisztorok kollektora és a tápegység közé a kapcsolás megvalósítása után a 180 Ohmos ellenállás helyett egy 330 Ohmos potenciométert kell forrasztani. A tápfeszültség és a tranzisztor kollektora közötti feszültségszintet kb 0,55 V-ra kell állítani, hogy a BD140 és BD139 tranzisztorok közel álljanak a bázis- emitter dióda kinyitáshoz. A beállítást követően a potenciométert ki kell venni és a beállított ellenállásértéket le kell mérni egy egyszerű ellenállásmérővel. A kapott érték valőszínűleg nem helyettesíthető egyetlen ellnállással ezért több ellnállást kell majd sorba kötni, hogy minél jobban meg lehessen közelíteni a kívánt ellenállásértéket. Azért nem maradhat a kapcsolásban a potenciométer, mert a folyamatos áramfelvétel kiégetheti az ellenálláspályát ami megszakíthatja az áram útját, így az erősítő kiakadhat az egyik irányba.

2. A kapcsolási rajzon is látható egy trimmer kondenzátor ami a torzítás kiküszöbölésére alkalmazható. Az erősítő bemenetére egy 10 kHz frekvenciájú négyszögjelet kötünk és oszcilloszkóp segítségével a kimeneten figyeljük a jelet. Terhelésnek egy 10 Ohmos 10 W-os ellnállást lehet alkalmazni. A trimmer segítségével úgy kell beállítani a kimeneti jelet, hogy a négyszögjelnek sem túllövése sem tetőesése ne legyen. A bemeneti jel amplitúdójának változtatásával (max 5 V) beállíthatjuk az erősítőt, hogy minden jelet jól átvigyen.

Ha nem állnak rendelkezésünkre a szükséges eszközök akkor a trimmert helyettesíthetjük egy 12 pF-os kondenzátorral is, de ebben az esetben nem olyan precíz erősítőt kapunk, mert a műveleti erősítőtől is sok minden függ. Két egyforma típusú 741-es is eltérő paramétereket mutat.

Ha mindezeket jól beállítottuk, akkor egy kiválő hangzású erősítővel lettünk gazdagabbak, csak ne felejtsünk el a megfelelő hűtésről gondoskodni. A BD249 és a BD250 igényli a legnagyobb hűtést, de ezek nem kerülhetnek közös hűtőbordára- még csillámmal sem- mert mindkettő csavarozható fémlapja a kollektorával van összekötve. Fontos, hogy jó minőségű tranzisztorokat használjunk a kivitelezésben, mert egy jó tranzisztor sokat javít a minőségen. Éppen ezért válaszzuk mindig a C végű tranzisztorokat (BC141C, BC161C, BD140C, BD139C, BD249C, BD250C), mert ezek válogatott darabok.

Sok sikert és jó munkát kívánok a megépítéshez.

Az írást küldte: Kiss PéterEmail a szerzőnek

Legújabb írás:

RádiósEttől egyszerűbb rádió nem létezik
2019. szeptember 09. 07:54

További cikkek

2007. augusztus 29. 13:08
2013. március 07. 14:01
2013. augusztus 29. 07:32
2009. március 13. 10:12
2007. augusztus 13. 14:24
2008. január 10. 20:09
2011. március 21. 11:03
2006. június 15. 14:46
2005. február 28. 15:00
2007. január 04. 17:16
2008. május 15. 08:12
2003. szeptember 11. 10:55
2014. április 08. 08:16
2005. február 28. 08:10
2009. május 20. 10:32
2012. május 18. 08:01
2010. szeptember 01. 07:37
2005. május 31. 20:30
2007. július 09. 12:07
2011. november 05. 12:46
2007. június 10. 22:01
2007. június 27. 11:05
2006. április 04. 10:21
2006. június 29. 10:07
2005. december 06. 14:34

2020. augusztus 09. 17:30:51
RádiósEttől egyszerűbb rádió nem létezik
2020. augusztus 09. 09:21:19
RádiósEttől egyszerűbb rádió nem létezik
2020. augusztus 07. 11:10:31
RádiósEttől egyszerűbb rádió nem létezik
2020. augusztus 07. 10:40:45
Vezérlő áramkörökEgyszerű tíz perces időzítő
2020. augusztus 02. 11:06:17

Írd meg a véleményed a cikkel kapcsolatban!

bsselektronika.hu/old/index.php?w=yCufGf3Jf8