Nagyteljesítményű, kis torzítású tápáramvezérelt végfokozat

Jellemzők:
P=99W /4 Ohm/
Torzítás: 0,006 % /1Khz, 60W/

A kapcsolás alapötletét az adja, hogy a műveleti erősítő által a tápegység felől felvett áram döntő részét a végfokozat veszi fel. Mivel a végfokozat árama arányos a vezérlőjellel, ezért a tápvezetékbe sorosan beépített ellenálláson eső feszültség vezérlőjelként is felhasználható. Az esetleges nemlinearitások pedig megfelelő visszacsatolással jelentősen csökkenthetők.

Az erősítő beállításokat igényel a lehető legjobb minőség elérése érdekében:

1. A BC141 és BC161 tranzisztorok kollektora és a tápegység közé a kapcsolás megvalósítása után a 180 Ohmos ellenállás helyett egy 330 Ohmos potenciométert kell forrasztani. A tápfeszültség és a tranzisztor kollektora közötti feszültségszintet kb 0,55 V-ra kell állítani, hogy a BD140 és BD139 tranzisztorok közel álljanak a bázis- emitter dióda kinyitáshoz. A beállítást követően a potenciométert ki kell venni és a beállított ellenállásértéket le kell mérni egy egyszerű ellenállásmérővel. A kapott érték valőszínűleg nem helyettesíthető egyetlen ellnállással ezért több ellnállást kell majd sorba kötni, hogy minél jobban meg lehessen közelíteni a kívánt ellenállásértéket. Azért nem maradhat a kapcsolásban a potenciométer, mert a folyamatos áramfelvétel kiégetheti az ellenálláspályát ami megszakíthatja az áram útját, így az erősítő kiakadhat az egyik irányba.

2. A kapcsolási rajzon is látható egy trimmer kondenzátor ami a torzítás kiküszöbölésére alkalmazható. Az erősítő bemenetére egy 10 kHz frekvenciájú négyszögjelet kötünk és oszcilloszkóp segítségével a kimeneten figyeljük a jelet. Terhelésnek egy 10 Ohmos 10 W-os ellnállást lehet alkalmazni. A trimmer segítségével úgy kell beállítani a kimeneti jelet, hogy a négyszögjelnek sem túllövése sem tetőesése ne legyen. A bemeneti jel amplitúdójának változtatásával (max 5 V) beállíthatjuk az erősítőt, hogy minden jelet jól átvigyen.

Ha nem állnak rendelkezésünkre a szükséges eszközök akkor a trimmert helyettesíthetjük egy 12 pF-os kondenzátorral is, de ebben az esetben nem olyan precíz erősítőt kapunk, mert a műveleti erősítőtől is sok minden függ. Két egyforma típusú 741-es is eltérő paramétereket mutat.

Ha mindezeket jól beállítottuk, akkor egy kiválő hangzású erősítővel lettünk gazdagabbak, csak ne felejtsünk el a megfelelő hűtésről gondoskodni. A BD249 és a BD250 igényli a legnagyobb hűtést, de ezek nem kerülhetnek közös hűtőbordára- még csillámmal sem- mert mindkettő csavarozható fémlapja a kollektorával van összekötve. Fontos, hogy jó minőségű tranzisztorokat használjunk a kivitelezésben, mert egy jó tranzisztor sokat javít a minőségen. Éppen ezért válaszzuk mindig a C végű tranzisztorokat (BC141C, BC161C, BD140C, BD139C, BD249C, BD250C), mert ezek válogatott darabok.

Sok sikert és jó munkát kívánok a megépítéshez.

Az írást küldte: Kiss PéterEmail a szerzőnek

Legújabb írás:

RádiósEttől egyszerűbb rádió nem létezik
2019. szeptember 09. 07:54

További cikkek

2017. szeptember 28. 22:30
2008. április 03. 09:22
2007. január 04. 17:16
2008. február 21. 20:13
2010. március 12. 22:57
2006. július 26. 08:37
2005. március 31. 13:20
2005. december 05. 19:45
2005. március 31. 13:28
2012. május 11. 11:25
2008. április 09. 20:12
2009. szeptember 14. 13:12
2017. április 26. 15:39
2011. november 05. 12:46
2005. július 18. 13:52
2006. június 15. 14:46
2007. június 10. 22:01
2009. január 04. 23:43
2008. június 24. 08:00
2006. április 04. 10:22
2012. augusztus 06. 11:49
2014. április 08. 08:16
2008. január 10. 20:09
2005. február 28. 08:10
2007. február 05. 18:47

Vélemények

Legfrissebb hozzászólások

Erősítők, előerősítőkLegegyszerűbb tranzisztoros erősítő 2W
2020. január 20. 17:39:31
Erősítők, előerősítőkLegegyszerűbb tranzisztoros erősítő 2W
2020. január 20. 17:37:45
AutósAkku feszültség őr
2020. január 20. 17:13:04
LED-es kapcsolások3x3x3 LED kocka
2020. január 17. 16:59:04
KalkulátorKondenzátor - kód konvertálás
2020. január 16. 18:09:45

Írd meg a véleményed a cikkel kapcsolatban!

bsselektronika.hu/old/index.php?w=yCufGf3Jf8