Tápegységek

Nagyáramú stabilizált tápegység

A kapcsolás az LM317T típusú IC-re épül, amely rövidzár és termikus túlmelegedés ellen egyaránt védett. A kimeneti feszültséget a trimmer potival állíthatjuk be, a kimeneti áram pedig több amper lehet. Az áram nagy részét BD242 tranzisztor adja, amit (esetleg az IC-t is) hűteni kell! A kapcsolás rövid idejű kimeneti zárlatot is elvisel.

Ha a bemenetre egyenfeszültséget adunk, pl. akkuról, azt közvetlenül a 4700 mikrós kondenzátorra kapcsolhatjuk, a 4 db BY359F dióda ekkor felesleges. A bemenő feszültség legalább 3V-al magasabb legyen, mint a kimenő. A LED fényereje kis mértékben arányos a kimenő feszültséggel. A kimenő feszültség az IC szabályozó és a kimeneti lába közé kötött 150 ohmos ellenállás csökkentésével max. 33V-ig növelhető. (Uki 24V esetén: R=100R/1W, a transzformátor 24V-os, az kondenzátorok 35V-os, a LED előtét ellenállása pedig 3,3k lesz.) Az áteresztő tranzisztor ( BD242 ) és az IC lehet közös hűtőbordán, házuk azonos feszültségen van.

A kimenő áramot korlátozza a BC179-es tranzisztor és az Rf figyelő ellenállás. (pl. Rf=0,22 ohm esetén a kimenő maximális áram 3A-re lesz korlátozva.)

Az áramkör némi átalakítással 10 A áram leadására is képes. Ekkor a szűrő kondenzátor 10000uF, Rf=0,05 ohm, és használjunk 10-15 A-es diódahidat, az áteresztő tranzisztor pedig BD250 típusú legyen, és erősen hűteni kell az aktív alkatrészeket.

Az írást küldte: Kurnász BálintEmail a szerzőnek

Legújabb írás:

Erősítők, előerősítőkHangolható basszus kiemelő kapcsolás
2018. október 25. 09:11

További cikkek

2002. október 05. 22:00
2007. június 10. 20:23
2010. január 21. 12:10
2007. július 26. 14:41
2007. május 25. 14:55
2006. szeptember 04. 09:43
2006. január 20. 11:50
2007. október 29. 21:08
2006. január 20. 09:29
2005. július 07. 20:43

Vélemények

Legfrissebb hozzászólások

Erősítők, előerősítőkHangolható basszus kiemelő kapcsolás
Ma 07:42:51
Erősítők, előerősítőkHangolható basszus kiemelő kapcsolás
2019. július 19. 22:36:22
DigitálisDigitális óra PIC-el 2.0
2019. július 19. 22:31:40
Erősítők, előerősítőkHangolható basszus kiemelő kapcsolás
2019. július 19. 22:28:44
TápegységekVáltoztatható feszültségű tápegység LM324-es IC-vel
2019. július 17. 21:00:03

Írd meg a véleményed a cikkel kapcsolatban!

bsselektronika.hu/old/index.php?w=tuw6Pev4T7