Tápegységek

Nagyáramú stabilizált tápegység

A kapcsolás az LM317T típusú IC-re épül, amely rövidzár és termikus túlmelegedés ellen egyaránt védett. A kimeneti feszültséget a trimmer potival állíthatjuk be, a kimeneti áram pedig több amper lehet. Az áram nagy részét BD242 tranzisztor adja, amit (esetleg az IC-t is) hűteni kell! A kapcsolás rövid idejű kimeneti zárlatot is elvisel.

Ha a bemenetre egyenfeszültséget adunk, pl. akkuról, azt közvetlenül a 4700 mikrós kondenzátorra kapcsolhatjuk, a 4 db BY359F dióda ekkor felesleges. A bemenő feszültség legalább 3V-al magasabb legyen, mint a kimenő. A LED fényereje kis mértékben arányos a kimenő feszültséggel. A kimenő feszültség az IC szabályozó és a kimeneti lába közé kötött 150 ohmos ellenállás csökkentésével max. 33V-ig növelhető. (Uki 24V esetén: R=100R/1W, a transzformátor 24V-os, az kondenzátorok 35V-os, a LED előtét ellenállása pedig 3,3k lesz.) Az áteresztő tranzisztor ( BD242 ) és az IC lehet közös hűtőbordán, házuk azonos feszültségen van.

A kimenő áramot korlátozza a BC179-es tranzisztor és az Rf figyelő ellenállás. (pl. Rf=0,22 ohm esetén a kimenő maximális áram 3A-re lesz korlátozva.)

Az áramkör némi átalakítással 10 A áram leadására is képes. Ekkor a szűrő kondenzátor 10000uF, Rf=0,05 ohm, és használjunk 10-15 A-es diódahidat, az áteresztő tranzisztor pedig BD250 típusú legyen, és erősen hűteni kell az aktív alkatrészeket.

Az írást küldte: Kurnász BálintEmail a szerzőnek

Legújabb írás:

RádiósEttől egyszerűbb rádió nem létezik
2019. szeptember 09. 07:54

További cikkek

2005. április 07. 08:10
2008. február 28. 09:28
2006. szeptember 04. 09:43
2011. március 28. 11:17
2005. március 02. 11:10
2002. november 20. 21:00
2005. május 17. 09:40
2010. október 19. 08:58
2009. január 16. 07:13
2012. október 23. 18:26

Vélemények

Legfrissebb hozzászólások

ZenészGitáreffekt: Jimi Hendrix Fuzz Face
2020. február 13. 17:22:35
DigitálisVillanypásztor 2.
2020. február 03. 18:14:10
Erősítők, előerősítőkErősítő 2.1-es hangrendszerhez (2x25W és 1x50W)
2020. február 03. 18:05:59
Erősítők, előerősítőkErősítő 2.1-es hangrendszerhez (2x25W és 1x50W)
2020. február 03. 11:46:45
DigitálisVillanypásztor 2.
2020. február 03. 11:46:23

Írd meg a véleményed a cikkel kapcsolatban!

bsselektronika.hu/old/index.php?w=tuw6Pev4T7