Tápegységek

Nagyáramú stabilizált tápegység

A kapcsolás az LM317T típusú IC-re épül, amely rövidzár és termikus túlmelegedés ellen egyaránt védett. A kimeneti feszültséget a trimmer potival állíthatjuk be, a kimeneti áram pedig több amper lehet. Az áram nagy részét BD242 tranzisztor adja, amit (esetleg az IC-t is) hűteni kell! A kapcsolás rövid idejű kimeneti zárlatot is elvisel.

Ha a bemenetre egyenfeszültséget adunk, pl. akkuról, azt közvetlenül a 4700 mikrós kondenzátorra kapcsolhatjuk, a 4 db BY359F dióda ekkor felesleges. A bemenő feszültség legalább 3V-al magasabb legyen, mint a kimenő. A LED fényereje kis mértékben arányos a kimenő feszültséggel. A kimenő feszültség az IC szabályozó és a kimeneti lába közé kötött 150 ohmos ellenállás csökkentésével max. 33V-ig növelhető. (Uki 24V esetén: R=100R/1W, a transzformátor 24V-os, az kondenzátorok 35V-os, a LED előtét ellenállása pedig 3,3k lesz.) Az áteresztő tranzisztor ( BD242 ) és az IC lehet közös hűtőbordán, házuk azonos feszültségen van.

A kimenő áramot korlátozza a BC179-es tranzisztor és az Rf figyelő ellenállás. (pl. Rf=0,22 ohm esetén a kimenő maximális áram 3A-re lesz korlátozva.)

Az áramkör némi átalakítással 10 A áram leadására is képes. Ekkor a szűrő kondenzátor 10000uF, Rf=0,05 ohm, és használjunk 10-15 A-es diódahidat, az áteresztő tranzisztor pedig BD250 típusú legyen, és erősen hűteni kell az aktív alkatrészeket.

Az írást küldte: Kurnász BálintEmail a szerzőnek

Legújabb írás:

RádiósEttől egyszerűbb rádió nem létezik
2019. szeptember 09. 07:54

További cikkek

2007. május 25. 14:55
2003. április 10. 22:10
2005. április 13. 09:00
2011. november 12. 20:05
2010. január 21. 12:10
2007. május 04. 08:25
2011. július 21. 09:10
2011. február 19. 19:12
2011. május 09. 20:30
2005. május 17. 09:40

Vélemények

Legfrissebb hozzászólások

AutósAkku feszültség őr TL074-el
2019. november 12. 13:26:24
AutósAkku feszültség őr TL074-el
2019. november 11. 14:14:26
KalkulátorLM317 - LM337 számítás
2019. november 07. 12:31:18
LED-es kapcsolásokDobókocka 4017-el
2019. október 22. 18:54:09
LED-es kapcsolásokKnight 3000 futófény
2019. október 21. 08:41:38

Írd meg a véleményed a cikkel kapcsolatban!

bsselektronika.hu/old/index.php?w=tuw6Pev4T7