Tápegységek

DC - DC konverter

A rajzon látható áramkör egy olyan DC-DC átalakító, amely kondenzátorokat használ az energiatárolásra, és ezáltal transzformátor nélkül megoldható vele a szimpla 12V-ból +-11V előállítása. A P1-es potival az astabil multivibrátorként működő 741-es IC kitöltési tényezőjét állíthatjuk be, ez aszimmetrikus terheléskor hasznos. A P2-es potival a kapcsoló frekvenciát változtathatjuk.

A működési elv a következő: A műveleti erősítő astabil multivibrátorként üzemel. A kimenetén megjelenő négyszögjel a PNP/NPN tranzisztorpárt ellenütemben vezérli. Mikor az IC kimenetén magas szint van, az NPN tranzisztor kinyit, és a C3-as kondi tápfeszre töltődik. Alacsony kimenetnél a PNP tranzisztor nyit ki, és a C4-es kondit tölti tápfeszre. Mivel a két kondenzátor sorba van kötve, és folyamatosan utántölti őket a két tranzisztor, a kapcsaik között állandó kettős tápfeszültség jelenik meg. Az áramkör leadott teljesítménye a következő alkatrészektől függ: a kapcsoló tranzisztorok teljesítmény és áramkorlátjai, a kimeneti kondenzátorok értéke a zavarfeszültség miatt, a két schottky dióda áram korlátja és a 741-es IC kimenetének terhelhetősége. Nagyobb terhelésnél érdemes darlington tranzisztorokat használni, hogy ne terheljük le az IC-t.

Fontos hogy a kimeneti 0V-os potenciált még véletlenül se kössük össze az akkumulátor negatív pontjával, vagyis a bemeneti testtel. A két tranzisztor hűtőbordára szerelendő, de a méretezésnél figyelembe lehet venni hogy kapcsolóüzemben mennek, így a rajtuk disszipálódó teljesítmény a Uce szaturációs feszültség és a kimenő áram szorzata, vagyis aránylag alacsony érték. A műveleti erősítő lecserélhető a mai közkedveltebb TL071, LM358 és egyéb típusokra, de a működés szempontjából nincs jelentősége, hogy mennyire igényes műveleti erősítőt használunk. A két kimeneti dióda mindenképpen schottky legyen, vagy legrosszabb esetben ultragyors PN dióda. A kapcsoló tranzisztoroknál érdemes odafigyelni arra hogy ne lassú audió erősítőkbe való tranzisztorokat használjunk, főleg akkor ha nagyobb a terhelés, és a frekvencia, és ha nem darlingtonok kerülnek bele, akkor lehetőleg minél nagyobb bétájú tranzisztorokkal helyettesítsünk. A kimeneten megjelenő feszültség függ a bemenő feszültségtől, tehát ha a motor indítás után a bemenő fesz felmegy 14V körüli értékre akkor a kimenő feszültség is felmegy kb +-13V környékére. Védelemmel nem rendelkezik, ezért a terhelésnek megfelelő biztosíték a bemeneten és a kimeneten is fontos.

Végül érdekesség képpen megjegyezném, hogy egy hídbakötött erősítővel kombinálva, meglepően nagy teljesítményeket ki lehet hozni autóban, 12V-ról, így ez egy esetleges alternatívája is lehet a TDA1562-es IC-nek, persze a félvezetőket mindig a terheléshez kell igazítani.

Az írást küldte: gteanEmail a szerzőnek

Legújabb írás:

Erősítők, előerősítőkHangolható basszus kiemelő kapcsolás
2018. október 25. 09:11

További cikkek

2007. június 10. 21:00
2007. május 13. 22:15
2015. június 17. 14:15
2000. június 10. 12:22
2007. június 10. 20:23
2006. április 25. 09:55
2005. december 19. 09:46
2007. május 04. 08:25
2008. február 11. 10:00
2002. november 20. 21:00
2008. november 26. 07:51
2006. január 20. 11:50
2011. augusztus 25. 14:25
2007. június 10. 21:23
2011. május 09. 20:30
2011. október 05. 09:30
2005. július 07. 21:01

Vélemények

Legfrissebb hozzászólások

Erősítők, előerősítőkHangfrekvenciás erősítő STK086 IC-vel
2019. augusztus 16. 22:14:44
AutósDigitális fordulatszámmérő
2019. augusztus 13. 17:04:32
DigitálisEgérbarát egérfogó
2019. augusztus 13. 17:00:19
Erősítők, előerősítőkHangfrekvenciás erősítő - 20 000 W (!)
2019. augusztus 13. 15:38:06
AlapokAlkatrész áramköri jelek - aktív elemek
2019. július 29. 19:06:47

Írd meg a véleményed a cikkel kapcsolatban!

bsselektronika.hu/old/index.php?w=qyMuFcW1KW