Méréstechnika

Sugárzásmérő készülék

A kapcsolás egyetlen komolyabb beruházást igénylő része Geiger-Müller cső. Ennek az üzembehelyezésekor ügyelni kell a helyes polaritásra, különben az egész nem műkődik, de kárt nem tesz benne.

A kapcsolás működése a következő:
Az N nyomógombos érintkező-kapcsoló egy-egy megnyomásával, illetve megszakításával a Tr transzformátor primer körébe kapcsolt telep árama megszaggatható. A megszakításkor a transzformátor szekunder meneteiben nagyfeszültségű csúcsok jelennek meg. A transzformátor szekunder körében levő miniatűr gyújtógyertya (pl. amit a modellrepcsiknél használnak) a feszültségcsúcs hatására átível és zárja a C kondi áramkörét, amely ennek hatására feltöltődik. A feltöltődés polaritása az ábra szerinti kapcsolásban olyan, hogy megfelelő polaritású és nagyságú egyenfeszültség áll elő a Geiger- Müller cső működéséhez. Ha az N nyomógombbal a töltési folyamatot 20-30-szor megismételjük, a szükséges feszültséget (800-1000 Volt) megkapjuk.

A C kondi előbb leírt módon való feltöltésével a számlálócső több percig üzemképes. Ezt az időt az N gomb nyomogatásával meghosszabíthatjuk.

A kisülések által okozott kattogások kellő felerősítésére egy tranzisztoros erősítőfokozatot kapcsolunk a Geiger-Müller cső áramkörébe. Ennél az 1M ohm-os ellánállás a túlterhelés ellen védi a tranzisztort.

A fejhallgató, amellyel a sugárzás erősségére jellemző szaporaságú kattogást hallgathatjuk, a tranzisztor emitterkörében helyezkedik el. Alkalmas fejhallgató típus a mágneses rendszerű 4k-ohm-os kivitel.

A készülékben alkalmazott transzformátor áttétele 7000:4-hez. (kisméretű kimeneti transzformátor) Tranzisztorként célszerű germánium alapanyagú kisfrekvenciás példányt (pl. OC1072 stb.) felhasználni.

Érzékenységére jellemző, hogy már a karórák radioaktív számlapjára is élénk kattogással jelez. (inkább ilyennel próbáljuk ki ne egy uránröggel)

A készülék alfa- és gammasugárzás jelzésére alkalmas.

Az írást küldte: Németh Miklós

Legújabb írás:

RádiósEttől egyszerűbb rádió nem létezik
2019. szeptember 09. 07:54

További cikkek

2014. május 08. 11:10
2013. június 05. 20:01
2009. június 04. 08:57
2011. április 03. 11:39
2008. június 24. 08:15
2010. április 19. 11:18
2009. június 16. 23:03
2006. június 01. 09:44
2003. október 21. 23:00
2006. június 08. 13:41
2004. július 12. 23:40
2007. július 08. 10:42
2011. szeptember 06. 19:40
2008. február 06. 17:29
2013. május 26. 07:26

Vélemények

Legfrissebb hozzászólások

RádiósTV adó
2020. július 01. 10:20:05
RádiósTV adó
2020. június 27. 17:52:31
Világítás, fényvezérlésDiszkó villogó
2020. június 22. 12:06:10
Kalkulátor555 timer astabil multivibrátorként
2020. június 20. 08:03:17
Kalkulátor555 timer astabil multivibrátorként
2020. június 18. 22:43:57

Írd meg a véleményed a cikkel kapcsolatban!

bsselektronika.hu/old/index.php?w=eIBbB0UWDg