Méréstechnika

Sugárzásmérő készülék

A kapcsolás egyetlen komolyabb beruházást igénylő része Geiger-Müller cső. Ennek az üzembehelyezésekor ügyelni kell a helyes polaritásra, különben az egész nem műkődik, de kárt nem tesz benne.

A kapcsolás működése a következő:
Az N nyomógombos érintkező-kapcsoló egy-egy megnyomásával, illetve megszakításával a Tr transzformátor primer körébe kapcsolt telep árama megszaggatható. A megszakításkor a transzformátor szekunder meneteiben nagyfeszültségű csúcsok jelennek meg. A transzformátor szekunder körében levő miniatűr gyújtógyertya (pl. amit a modellrepcsiknél használnak) a feszültségcsúcs hatására átível és zárja a C kondi áramkörét, amely ennek hatására feltöltődik. A feltöltődés polaritása az ábra szerinti kapcsolásban olyan, hogy megfelelő polaritású és nagyságú egyenfeszültség áll elő a Geiger- Müller cső működéséhez. Ha az N nyomógombbal a töltési folyamatot 20-30-szor megismételjük, a szükséges feszültséget (800-1000 Volt) megkapjuk.

A C kondi előbb leírt módon való feltöltésével a számlálócső több percig üzemképes. Ezt az időt az N gomb nyomogatásával meghosszabíthatjuk.

A kisülések által okozott kattogások kellő felerősítésére egy tranzisztoros erősítőfokozatot kapcsolunk a Geiger-Müller cső áramkörébe. Ennél az 1M ohm-os ellánállás a túlterhelés ellen védi a tranzisztort.

A fejhallgató, amellyel a sugárzás erősségére jellemző szaporaságú kattogást hallgathatjuk, a tranzisztor emitterkörében helyezkedik el. Alkalmas fejhallgató típus a mágneses rendszerű 4k-ohm-os kivitel.

A készülékben alkalmazott transzformátor áttétele 7000:4-hez. (kisméretű kimeneti transzformátor) Tranzisztorként célszerű germánium alapanyagú kisfrekvenciás példányt (pl. OC1072 stb.) felhasználni.

Érzékenységére jellemző, hogy már a karórák radioaktív számlapjára is élénk kattogással jelez. (inkább ilyennel próbáljuk ki ne egy uránröggel)

A készülék alfa- és gammasugárzás jelzésére alkalmas.

Az írást küldte: Németh Miklós

Legújabb írás:

RádiósEttől egyszerűbb rádió nem létezik
2019. szeptember 09. 07:54

További cikkek

2011. április 16. 10:38
2010. augusztus 28. 14:18
2014. május 08. 11:10
2003. május 10. 20:30
2011. május 30. 10:23
2010. június 18. 22:09
2007. június 10. 21:00
2006. július 27. 09:10
2005. december 02. 22:22
2007. november 04. 17:02
2012. április 12. 10:55
2001. október 08. 23:46
2005. március 16. 08:55
2011. február 23. 15:47
2008. június 24. 08:15

Vélemények

Legfrissebb hozzászólások

Erősítők, előerősítőkLegegyszerűbb tranzisztoros erősítő 2W
2020. január 20. 17:39:31
Erősítők, előerősítőkLegegyszerűbb tranzisztoros erősítő 2W
2020. január 20. 17:37:45
AutósAkku feszültség őr
2020. január 20. 17:13:04
LED-es kapcsolások3x3x3 LED kocka
2020. január 17. 16:59:04
KalkulátorKondenzátor - kód konvertálás
2020. január 16. 18:09:45

Írd meg a véleményed a cikkel kapcsolatban!

bsselektronika.hu/old/index.php?w=eIBbB0UWDg