Elektronikus rulett

A bemutatott rulett nem csak egyszerűen helyettesíti, hanem különlegessége révén újszerű élményt nyújt a játékhoz. A körbefutó változó színű fénypont igazán magával ragadó látványt nyújt. Ráadásul a csalás, az eredmény befolyásolásának lehetősége kizárt, mivel a fénypont keringési ideje és megállási pontja teljesen véletlenszerű, semmivel sem befolyásolható.
A hagyományos ruletteknél a számtárcsa és a golyó forog egymással szemben. Az elektronikus rulettben viszont az egymás után felvillanó LED-ek szimbolizálják a golyót. Amelyik LED égve marad, a mellé írt szám a nyertes.
A bekapcsolás után a zöld színű (0-ás) LED világít. A pörgetés akárhányszor újraindítható, sőt a lassuló "golyó" a nyomógomb megnyomásával bármikor felgyorsítható.

A számmező fekete számait a sárga (mivel nincs feketén világító LED ) a pirosakat pedig piros LED-ek jelzik.
A kapcsolás két fő egységből áll (a tápegységet leszámítva):

  • Vezérlő egység
  • LED kijelző egység
Vezérlő egység:

A T1 és T3 tranzisztorok a C1 és C3 kondenzátorokkal, valamint az R2 és R4 ellenállásokkal egy multivibrátort alkotnak, ennek egy sajátossága, hogy a C1 kondenzátor nem fix, hanem vele sorosan kapcsolódik a T2 tranzisztor kollektor-emitter átmenete. A T2 tranzisztor a C2 kondenzátorban tárolt töltés kisülésével fokozatosan lezár, a kollektor-emitter átmenet ellenállása megnő, melynek hatására az astabil multivibrátor C1 kondenzátora egyre lassabban tölt fel, ami a T3 lezárását és a rezgés megszűnését eredményezi, ettől látszik úgy, hogy a "golyó" futása lassul, majd megáll.

Az egész folyamat lejátszódásának ideje attól függ, hogy a pörgetés indításakor a K nyomógombot milyen hosszú ideig tartottuk megnyomva. Mivel a multivibrátor elég nagy frekvencián rezeg, ezért a nyomógombot igen nagy pontossággal kellene az előzővel azonos ideig megnyomni ha ugyan azt az eredményt akarnánk kapni. Az ügyeskedés lehetőségét még jobban szűkíti, ha a C2 helyén valamilyen félig kiszáradt elektrolitú öreg elkót teszünk, aminek az időbeli stabilitása rossz. A T4 az astabil multivibrátor teljesítményerősítését végzi a hangszóró számára.

A T1 és T3 tranzisztorok kollektoráról elvezetett jelet az 1-es és 3-as jelű 7400 IC NAND kapuiból felépített RS tároló formálja, és ez adja a kijelző egység órajelét adó B jelet. Az R10, R11 ellenállások és a C4 kondenzátor, valamint a 2-es jelű NAND kapu a bekapcsolási törlőjelet alakítja ki, amelyet a 4-es NAND alakítja át a szükséges polaritásnak megfelelő C jellé. Ugyanez a bekapcsolási törlőjel billenti be az R12 C5, D3 elemeken keresztül az 5-ös és a 8-as jelű NAND kapukból felépített tárat, amelynek eredményeként kigyullad a zöld színű LED, ami a számmező 0 számának felel meg.

A 7-es jelű inverterként bekötött NAND kapu billenti vissza az előbbi tárolót. Ez akkor következik be, amikor a pörgetés elindításával a C jel első impulzusa megérkezik az IC3 9. bemenetére. Ekkor alakul ki az E impulzus. Az A impulzus akkor írja be ismét a tárat, amikor a futó golyó végighaladt mind a 36 számon, és ismét 0-nak kell következnie. Ez az A impulzus és a bekapcsolási nullára állítás jele a D3 és D4 diódákból kialakított huzalozott logikai vagy kapcsolaton keresztül hat az 5-ös és a 8-as NAND kapukból kialakított tár bemenetére.

LED kijelző egység

A futó golyó hatásról a 74164 típusú léptetőregiszterek gondoskodnak. Ezek soros bemenetű, párhuzamos kimenetű, 8 bites léptető áramkörök, melyek kimenetein egymás után sorban jelenik meg a logikai magas szint, ami mindig egy LED kigyulladását eredményezi. A beérkező C vezérlő jel következő impulzusa az éppen égő LED-et kioltja, a sorban utána következőt pedig bekapcsolja. Ez addig folytatódik, amíg a C jelet a T2 tranzisztor a már ismertetett módon le nem állítja. Zavarszűrés céljából minden digitális IC mellé, lehetőleg minél közelebb a táp lábakhoz egy-egy 100 nF kondenzátort érdemes odatervezni.

Végezetül a rulett keréken lévő számok sorrendje, ez más-más az európai és az amerikai rendszerben:
Európai:
0-32-15-19-4-21-2-25-17-34-6-27-13-36-11-30-8-23-10-5-24-16-33-1-20-
14-31-9-22-18-29-7-28-12-35-3-26

Amerikai:
0-28-9-26-30-11-7-20-32-17-5-22-34-15-3-24-36-13-1-27-10-25-29-12-8-19-
31-18-6-21-33-16-4-23-35-14-2

Legújabb írás:

RádiósEttől egyszerűbb rádió nem létezik
2019. szeptember 09. 07:54

További cikkek

2011. május 30. 10:23
2006. március 17. 09:03
2008. január 21. 21:22
2013. december 11. 09:10
2011. február 28. 16:39
2005. november 11. 13:05
2006. május 10. 15:00
2015. szeptember 11. 10:18
2006. október 05. 11:36
2009. október 07. 08:53
2011. augusztus 17. 07:45
2007. május 07. 23:16
2008. január 29. 20:53
2007. május 18. 15:17
2006. február 27. 16:40
2011. szeptember 13. 13:56
2005. augusztus 30. 10:23
2011. szeptember 06. 19:40
2006. december 09. 20:11
2008. szeptember 07. 12:05
2000. október 30. 15:33
2011. október 05. 09:30
2005. július 21. 01:00
2013. február 11. 08:26
2009. május 06. 10:43
2005. november 14. 14:43
2010. július 21. 08:25
2010. augusztus 04. 06:40
2014. január 06. 09:08
2005. december 19. 11:51

Vélemények

Legfrissebb hozzászólások

Zenész60 W-os gitár erősítő
2020. október 19. 20:51:49
Erősítők, előerősítőkHF hangszínszabályzó áramkör
2020. október 11. 13:49:56
Erősítők, előerősítőkHF hangszínszabályzó áramkör
2020. október 11. 13:48:28
Erősítők, előerősítők1 csöves erősítő második felhozatal
2020. október 05. 20:57:05
VideoEURO SCART jel átalakítása VGA jelre
2020. október 05. 20:53:11

Írd meg a véleményed a cikkel kapcsolatban!

bsselektronika.hu/old/index.php?w=IpwogCFoym