Autós

Gépkocsi töltésszabályozó

Ez a gyakorlatilag "elnyűhetetlen" töltésszabályozó kapcsolás jó szolgálatot tehet az akkumulátor megóvása érdekében. Mivel a generátor feszültsége nagyban függ a fordulatszámától, viszont a fogyasztókat nagyjából 12V-al kell ellátni, ezért szükséges a töltésszabályozó. A rajzon lévő L1 a generátor gerjesztőtekercse. A feszültség szabályozása legegyszerűbben a gerjesztőtekercsben létrehozott mágneses tér szabályozásával biztosítható. A kapcsolás működésbe lépési köszöbét a D2 zener dióda plusz a T1 bázis emitter feszültsége határozza meg. (12,8 + 0,6) A 12,8V a zenereknél nem szabványos feszültség, vagy válogatni kell a 13 V-os példányok közül, esetleg 12V-os zener és egy dióda sorbakapcsolásával is megfelelő eredményt lehet elérni. (ebben az esetben a soros diódát fordítva kell bekötni). A generátor 13,4V alatti feszültségeinél a kapcsolás teljesen maximálisra vezérli a generátor gerjesztő tekercsének áramát. 13,4V fölött azonban a T2 visszaszabályozza a gerjesztő áramot, aminek következtében a generátor kapcsain - megfelelő fordulatszám mellett - állandó 13,4V feszültség áll be. Mivel a gerjesztőáram teljes egészében a T2-n folyik át, ne felejtsük el ezt a tranzisztort megfelelő hűtéssel ellátni, valamint az egész áramkört a víz, por stb ellen védeni!


Legújabb írás:

RádiósEttől egyszerűbb rádió nem létezik
2019. szeptember 09. 07:54

További cikkek

2005. március 16. 08:55
2017. augusztus 18. 10:47
2009. május 06. 10:43
2005. július 21. 01:00
2010. augusztus 23. 07:09
2010. április 01. 18:16
2013. augusztus 12. 09:08
2005. szeptember 20. 21:12
2010. március 23. 12:57

Vélemények

Legfrissebb hozzászólások

AutósAkku feszültség őr TL074-el
2019. november 12. 13:26:24
AutósAkku feszültség őr TL074-el
2019. november 11. 14:14:26
KalkulátorLM317 - LM337 számítás
2019. november 07. 12:31:18
LED-es kapcsolásokDobókocka 4017-el
2019. október 22. 18:54:09
LED-es kapcsolásokKnight 3000 futófény
2019. október 21. 08:41:38

Írd meg a véleményed a cikkel kapcsolatban!

bsselektronika.hu/old/index.php?w=I2ySCamWiK