Autós

LED-es hátsó világítás akkumulátor nélküli motorokba

Ez a kapcsolás elsősorban olyan motorokhoz készült, ahol nincs, vagy nem szükséges az akkumulátor használata. (pl. Simson, Riga, Babetta, stb...)

Előnyei:

  • Olcsóbb mint a sima izzó (5 db LED-del nekem 400 Ft-ra jön ki)
  • szabályzott feszültség, így a LED-ek nem mennek tönkre
  • állandó feszültség, így minden fordulaton azonos a LED-ek fényereje
  • Már alapjáraton is tejes fényerő
  • Mivel a LED-ek fogyasztása elhanyagolható, így a hátsó lámpa megmaradt áramát is előre vihetjük a nagyobb fényerő érdekében.

(Kresz szabályai nem tudom, hogy miképpen viszonyulnak ehhez,nekem semmit se szólt a rendőr, pedig már jó ideje ez van a Simsonomon. Én 5 db nagy fényerejű (4900 mCd) LED-et használok, figyeljük oda, hogy az eredeti izzó fényerejét ne múlja alul! Műszaki vizsga köteles motornál okozhat problémát, ha LED-es!)

Működése:
A generátorról beérkező váltóáramot a H híd egyenirányítja (6V-os rendszer esetében duplázza is, hogy alapjáraton is meglegyen a megfelelő feszültség), majd a C1 puffereli. A 7803-as IC ebből 3 voltot állít elő, a C2 kondi pedig simítja a jelet, hogy a LED-ek ne villogjanak. Diódának bármi jó szinte, az 1N4007 népszerű, mert olcsó.

Figyeljünk arra is, hogy:
  • Ne méretezzük alul a kondikat, mert villogni fognak a LED-ek. Ha a 6V-oshoz való feszültségkétszerezőt használjuk, LED-enként legalább 2x47μF legyen a kapacitásuk.
  • 100mA (5 normál LED) felett a 7803-as stab. IC-t ajánlott hűtőbordára szerelni!
  • Ne haladjuk meg a stab. IC maximális áramát több mint 15%-al (7803 esetében ez 1,15A). Szükség esetén kössünk sorba többet.
  • Sose hagyjuk el a terhelő izzót arról a világítótekercsről, ahonnan a kapcsolás kapja az áramot! Ezek a tekercsek ugyanis a névleges feszültségüket terhelés alatt adják le, így nélküle az akár többszörös feszültséget kapó elkók és a 7803 megadhatja magát.
  • Ha nincsen 7803, pótolhatjuk akármilyen 3V-os feszültségstabilizálóval.

Mindenkinek jó utánépítést, motorjával pedig sok balesetmentes kilométert!
Az írást küldte: ZoleeeEmail a szerzőnek

Legújabb írás:

RádiósEttől egyszerűbb rádió nem létezik
2019. szeptember 09. 07:54

További cikkek

2002. október 11. 09:22
2014. december 31. 08:36
2008. szeptember 07. 12:05
2008. május 05. 08:30
2005. július 07. 20:43
2002. június 11. 20:10
2013. augusztus 29. 07:32
2005. november 21. 08:51

Vélemények

Legfrissebb hozzászólások

RádiósEttől egyszerűbb rádió nem létezik
Ma 11:24:47
DigitálisBináris óra
Ma 11:18:49
LED-es kapcsolásokKétszínű villogó
2019. december 03. 19:41:24
LED-es kapcsolásokA legegyszerűbb villogó
2019. november 26. 01:45:42
AutósBelső világítás vezérlés
2019. november 22. 09:20:34

Írd meg a véleményed a cikkel kapcsolatban!

bsselektronika.hu/old/index.php?w=0mixIKdPKz