Nagyteljesítményű, kis torzítású tápáramvezérelt végfokozat

Jellemzők:
P=99W /4 Ohm/
Torzítás: 0,006 % /1Khz, 60W/

A kapcsolás alapötletét az adja, hogy a műveleti erősítő által a tápegység felől felvett áram döntő részét a végfokozat veszi fel. Mivel a végfokozat árama arányos a vezérlőjellel, ezért a tápvezetékbe sorosan beépített ellenálláson eső feszültség vezérlőjelként is felhasználható. Az esetleges nemlinearitások pedig megfelelő visszacsatolással jelentősen csökkenthetők.

Az erősítő beállításokat igényel a lehető legjobb minőség elérése érdekében:

1. A BC141 és BC161 tranzisztorok kollektora és a tápegység közé a kapcsolás megvalósítása után a 180 Ohmos ellenállás helyett egy 330 Ohmos potenciométert kell forrasztani. A tápfeszültség és a tranzisztor kollektora közötti feszültségszintet kb 0,55 V-ra kell állítani, hogy a BD140 és BD139 tranzisztorok közel álljanak a bázis- emitter dióda kinyitáshoz. A beállítást követően a potenciométert ki kell venni és a beállított ellenállásértéket le kell mérni egy egyszerű ellenállásmérővel. A kapott érték valőszínűleg nem helyettesíthető egyetlen ellnállással ezért több ellnállást kell majd sorba kötni, hogy minél jobban meg lehessen közelíteni a kívánt ellenállásértéket. Azért nem maradhat a kapcsolásban a potenciométer, mert a folyamatos áramfelvétel kiégetheti az ellenálláspályát ami megszakíthatja az áram útját, így az erősítő kiakadhat az egyik irányba.

2. A kapcsolási rajzon is látható egy trimmer kondenzátor ami a torzítás kiküszöbölésére alkalmazható. Az erősítő bemenetére egy 10 kHz frekvenciájú négyszögjelet kötünk és oszcilloszkóp segítségével a kimeneten figyeljük a jelet. Terhelésnek egy 10 Ohmos 10 W-os ellnállást lehet alkalmazni. A trimmer segítségével úgy kell beállítani a kimeneti jelet, hogy a négyszögjelnek sem túllövése sem tetőesése ne legyen. A bemeneti jel amplitúdójának változtatásával (max 5 V) beállíthatjuk az erősítőt, hogy minden jelet jól átvigyen.

Ha nem állnak rendelkezésünkre a szükséges eszközök akkor a trimmert helyettesíthetjük egy 12 pF-os kondenzátorral is, de ebben az esetben nem olyan precíz erősítőt kapunk, mert a műveleti erősítőtől is sok minden függ. Két egyforma típusú 741-es is eltérő paramétereket mutat.

Ha mindezeket jól beállítottuk, akkor egy kiválő hangzású erősítővel lettünk gazdagabbak, csak ne felejtsünk el a megfelelő hűtésről gondoskodni. A BD249 és a BD250 igényli a legnagyobb hűtést, de ezek nem kerülhetnek közös hűtőbordára- még csillámmal sem- mert mindkettő csavarozható fémlapja a kollektorával van összekötve. Fontos, hogy jó minőségű tranzisztorokat használjunk a kivitelezésben, mert egy jó tranzisztor sokat javít a minőségen. Éppen ezért válaszzuk mindig a C végű tranzisztorokat (BC141C, BC161C, BD140C, BD139C, BD249C, BD250C), mert ezek válogatott darabok.

Sok sikert és jó munkát kívánok a megépítéshez.

Az írást küldte: Kiss PéterEmail a szerzőnek

Legújabb írás:

Erősítők, előerősítőkTelefonkihangosító
2017. február 23. 12:44

További cikkek

2007. augusztus 13. 14:24
2001. augusztus 11. 22:00
2009. február 01. 14:22
2008. november 13. 07:52
2007. május 25. 20:17
2006. január 11. 18:08
2011. január 20. 06:43
2008. április 03. 09:22
2009. október 17. 16:18
2005. május 31. 20:30
2006. május 18. 09:25
2003. november 30. 22:10
2005. április 07. 13:10
2007. február 15. 00:03
2005. december 19. 14:02
2005. április 04. 08:25
2012. március 30. 07:54
2010. február 09. 19:27
2005. április 04. 07:45
2009. május 25. 08:07
2006. március 16. 10:05
2012. június 26. 22:45
2009. január 08. 19:50
2010. szeptember 06. 21:51
2009. január 04. 23:43

Vélemények

Legfrissebb hozzászólások

Erősítők, előerősítőkLágyindító - koppanásgátló
Ma 12:05:57
Zenész28 wattos gyakorló gitárerősítő (hangdobozba építhető)
2017. február 23. 18:36:59
Zenész28 wattos gyakorló gitárerősítő (hangdobozba építhető)
2017. február 23. 16:31:37
TápegységekNagyáramú stabilizált fix tápegység
2017. február 22. 21:39:11
Zenész28 wattos gyakorló gitárerősítő (hangdobozba építhető)
2017. február 22. 21:23:57

Írd meg a véleményed a cikkel kapcsolatban!

bsselektronika.hu/index.php?w=yCufGf3Jf8