Nagyteljesítményű, kis torzítású tápáramvezérelt végfokozat

Jellemzők:
P=99W /4 Ohm/
Torzítás: 0,006 % /1Khz, 60W/

A kapcsolás alapötletét az adja, hogy a műveleti erősítő által a tápegység felől felvett áram döntő részét a végfokozat veszi fel. Mivel a végfokozat árama arányos a vezérlőjellel, ezért a tápvezetékbe sorosan beépített ellenálláson eső feszültség vezérlőjelként is felhasználható. Az esetleges nemlinearitások pedig megfelelő visszacsatolással jelentősen csökkenthetők.

Az erősítő beállításokat igényel a lehető legjobb minőség elérése érdekében:

1. A BC141 és BC161 tranzisztorok kollektora és a tápegység közé a kapcsolás megvalósítása után a 180 Ohmos ellenállás helyett egy 330 Ohmos potenciométert kell forrasztani. A tápfeszültség és a tranzisztor kollektora közötti feszültségszintet kb 0,55 V-ra kell állítani, hogy a BD140 és BD139 tranzisztorok közel álljanak a bázis- emitter dióda kinyitáshoz. A beállítást követően a potenciométert ki kell venni és a beállított ellenállásértéket le kell mérni egy egyszerű ellenállásmérővel. A kapott érték valőszínűleg nem helyettesíthető egyetlen ellnállással ezért több ellnállást kell majd sorba kötni, hogy minél jobban meg lehessen közelíteni a kívánt ellenállásértéket. Azért nem maradhat a kapcsolásban a potenciométer, mert a folyamatos áramfelvétel kiégetheti az ellenálláspályát ami megszakíthatja az áram útját, így az erősítő kiakadhat az egyik irányba.

2. A kapcsolási rajzon is látható egy trimmer kondenzátor ami a torzítás kiküszöbölésére alkalmazható. Az erősítő bemenetére egy 10 kHz frekvenciájú négyszögjelet kötünk és oszcilloszkóp segítségével a kimeneten figyeljük a jelet. Terhelésnek egy 10 Ohmos 10 W-os ellnállást lehet alkalmazni. A trimmer segítségével úgy kell beállítani a kimeneti jelet, hogy a négyszögjelnek sem túllövése sem tetőesése ne legyen. A bemeneti jel amplitúdójának változtatásával (max 5 V) beállíthatjuk az erősítőt, hogy minden jelet jól átvigyen.

Ha nem állnak rendelkezésünkre a szükséges eszközök akkor a trimmert helyettesíthetjük egy 12 pF-os kondenzátorral is, de ebben az esetben nem olyan precíz erősítőt kapunk, mert a műveleti erősítőtől is sok minden függ. Két egyforma típusú 741-es is eltérő paramétereket mutat.

Ha mindezeket jól beállítottuk, akkor egy kiválő hangzású erősítővel lettünk gazdagabbak, csak ne felejtsünk el a megfelelő hűtésről gondoskodni. A BD249 és a BD250 igényli a legnagyobb hűtést, de ezek nem kerülhetnek közös hűtőbordára- még csillámmal sem- mert mindkettő csavarozható fémlapja a kollektorával van összekötve. Fontos, hogy jó minőségű tranzisztorokat használjunk a kivitelezésben, mert egy jó tranzisztor sokat javít a minőségen. Éppen ezért válaszzuk mindig a C végű tranzisztorokat (BC141C, BC161C, BD140C, BD139C, BD249C, BD250C), mert ezek válogatott darabok.

Sok sikert és jó munkát kívánok a megépítéshez.

Az írást küldte: Kiss PéterEmail a szerzőnek

Legújabb írás:

Világítás, fényvezérlésLépcsőházi világítás automatika
2016. december 13. 10:11

További cikkek

2010. január 26. 08:45
2010. február 09. 19:27
2012. március 30. 07:54
2005. március 31. 13:40
2007. február 05. 18:47
2012. július 26. 21:25
2011. június 21. 14:50
2007. január 04. 17:16
2007. január 04. 17:18
2005. április 20. 08:40
2005. december 05. 19:45
2012. március 20. 09:10
2010. január 26. 08:53
2000. november 22. 11:23
2013. augusztus 29. 07:32
2003. november 30. 22:10
2001. március 11. 23:10
2010. március 12. 22:57
2009. október 07. 08:53
2009. január 04. 23:43
2005. december 06. 14:34
2007. február 15. 00:03
2005. március 03. 08:05
2007. június 10. 22:01
2007. február 05. 20:18

Vélemények

Legfrissebb hozzászólások

LED-es kapcsolásokLED-es hőmérő (40-130°C-ig)
Ma 06:32:01
AutósNappali menetfény (DRL) automata kapcsoló
2017. január 22. 17:47:09
Világítás, fényvezérlésLépcsőházi világítás automatika
2017. január 21. 23:21:29
Erősítők, előerősítőkHangfrekvenciás erősítő TDA2030-al hídkapcsolásban
2017. január 21. 20:21:15
AlapokEllenállások színkódjai
2017. január 21. 18:25:44

Írd meg a véleményed a cikkel kapcsolatban!

bsselektronika.hu/index.php?w=yCufGf3Jf8