Rádiós

Rádió adó telepek nélkül

Csak pár adat van feltüntetve az ábrán a többit nem tudni. A kísérletező kedvűek előtt nyitva a lehetőség. :-)

Néhány információ a működésről: A modulációhoz szükséges hangenergiából állít elő egyenfeszültséget. Ehhez olyan mikrofont használjunk, melynek a működéséhez nem szükséges telep :) , sőt maga állítson elő hangfrekvenciás váltakozó feszültséget! pl. a legmegfelelőbb egy permanens dinamikus hangszóró használata. A kapcsolás áramtermelő része a dinamikus hangszóró (amit a mikrofonként használunk) a hozzá tartozó transzformátorral és az ezt követő feszültségkétszerező egyenirányító kapcsolás.

Az adó egyenirányítója a következőképpen működik: A H-val jelölt hangszóró a Tr jelű transzformátor primer tekercséhez kapcsolódik. Beszéléskor a hangszóró lengőtekercsében keletkező váltakozó feszültség amplitúdója a szekunder tekercsen, az áttételi viszonynak megfelelően felerősítve jelenik meg. A D2 dióda a szekunder oldali váltakozó feszültség egyik félperiódusa alkalmával a C1 kondit feltölti. A másik félperiódusban a Tr transzformátor szekunder oldali feszültségéhez hozzáadódik C1 kondi előző feltöltésekor nyert feszültség és ezt a megemelt feszültséget egyenirányítja D1 dióda, majd jut el az egyenfeszültség C2 kondira. Az itt megjelenő feszültség képzi az adó tápfeszültségét. (persze, ha hangosabban beszélünk, a tápfesz is nagyobb lesz :-)

Az adó tranzisztorát a felhasználni kívánt hullámhossznak megfelelően válasszuk meg. Ez a kapcsolás elsősorban középhullámú felhasználásra alkalmas, de megfelelő tranzisztorral, rövidhullámon is használható.

Az adó működése: az adó egy induktív visszacsatolású rezgéskeltőből áll, amely az emitterben van modulálva. A kapcsolás R ellenállása a munkapont beállítására szolgál. Az R ellenállást áthidaló C3 kondinak a hangfrekvenciás sávban rövidzárt kell képeznie. A nagyfrekvcenciás rezgések a C4 kicsatoló kondin keresztül jut az antennára. Hatótáv kb. 100 méter.

2005. augusztus 26. 10:05
Jelenleg nincs dokumentum a cikkhez.

Vélemény:
2

Szavazat:
23

Mai látogató:
2

Utolsó látogatás:
Ma 02:23:34

4,0
23
  8  ★★★★★
  10  ★★★★
  3  ★★★
  1  ★★
  1  ★

Legújabb írás

Hűtés, fűtés

VÉLEMÉNYEK, HOZZÁSZÓLÁSOK

Megépítettem, hát sajnos meg sem mukkant - pedig több rádióval is próbálkoztam :(

Jani   2016. augusztus 15. 14:50:15

Bár csak tipp, de lehet h. kristálymikrofonnal jobb mint a dinam. hsz. mert nagyobb feszültséget ad, de lehet, hogy kevésbé terhelhető

boldi.kiss(@)-zárójel nem kell-gmail.com   2007. december 29. 03:01:33