Tápegységek

Nagyáramú stabilizált tápegység

A kapcsolás az LM317T típusú IC-re épül, amely rövidzár és termikus túlmelegedés ellen egyaránt védett. A kimeneti feszültséget a trimmer potival állíthatjuk be, a kimeneti áram pedig több amper lehet. Az áram nagy részét BD242 tranzisztor adja, amit (esetleg az IC-t is) hűteni kell! A kapcsolás rövid idejű kimeneti zárlatot is elvisel.

Ha a bemenetre egyenfeszültséget adunk, pl. akkuról, azt közvetlenül a 4700 mikrós kondenzátorra kapcsolhatjuk, a 4 db BY359F dióda ekkor felesleges. A bemenő feszültség legalább 3V-al magasabb legyen, mint a kimenő. A LED fényereje kis mértékben arányos a kimenő feszültséggel. A kimenő feszültség az IC szabályozó és a kimeneti lába közé kötött 150 ohmos ellenállás csökkentésével max. 33V-ig növelhető. (Uki 24V esetén: R=100R/1W, a transzformátor 24V-os, az kondenzátorok 35V-os, a LED előtét ellenállása pedig 3,3k lesz.) Az áteresztő tranzisztor ( BD242 ) és az IC lehet közös hűtőbordán, házuk azonos feszültségen van.

A kimenő áramot korlátozza a BC179-es tranzisztor és az Rf figyelő ellenállás. (pl. Rf=0,22 ohm esetén a kimenő maximális áram 3A-re lesz korlátozva.)

Az áramkör némi átalakítással 10 A áram leadására is képes. Ekkor a szűrő kondenzátor 10000uF, Rf=0,05 ohm, és használjunk 10-15 A-es diódahidat, az áteresztő tranzisztor pedig BD250 típusú legyen, és erősen hűteni kell az aktív alkatrészeket.

Az írást küldte: Kurnász BálintEmail a szerzőnek

Legújabb írás:

Zenész28 wattos gyakorló gitárerősítő (hangdobozba építhető)
2017. január 24. 10:10

További cikkek

2007. június 10. 21:00
2008. május 08. 10:03
2011. március 28. 11:17
2009. február 01. 14:22
2009. november 18. 07:54
2012. június 03. 02:58
2011. május 09. 20:30
2008. november 26. 07:39
2012. november 20. 06:36
2007. július 26. 14:41

Vélemények

Legfrissebb hozzászólások

TápegységekNagyáramú stabilizált fix tápegység
2017. február 22. 21:39:11
Zenész28 wattos gyakorló gitárerősítő (hangdobozba építhető)
2017. február 22. 21:23:57
Zenész28 wattos gyakorló gitárerősítő (hangdobozba építhető)
2017. február 22. 21:04:59
Zenész28 wattos gyakorló gitárerősítő (hangdobozba építhető)
2017. február 22. 18:40:29
TápegységekNagyáramú stabilizált fix tápegység
2017. február 22. 18:01:25

Írd meg a véleményed a cikkel kapcsolatban!

bsselektronika.hu/index.php?w=tuw6Pev4T7