Tápegységek

Nagyáramú stabilizált tápegység

A kapcsolás az LM317T típusú IC-re épül, amely rövidzár és termikus túlmelegedés ellen egyaránt védett. A kimeneti feszültséget a trimmer potival állíthatjuk be, a kimeneti áram pedig több amper lehet. Az áram nagy részét BD242 tranzisztor adja, amit (esetleg az IC-t is) hűteni kell! A kapcsolás rövid idejű kimeneti zárlatot is elvisel.

Ha a bemenetre egyenfeszültséget adunk, pl. akkuról, azt közvetlenül a 4700 mikrós kondenzátorra kapcsolhatjuk, a 4 db BY359F dióda ekkor felesleges. A bemenő feszültség legalább 3V-al magasabb legyen, mint a kimenő. A LED fényereje kis mértékben arányos a kimenő feszültséggel. A kimenő feszültség az IC szabályozó és a kimeneti lába közé kötött 150 ohmos ellenállás csökkentésével max. 33V-ig növelhető. (Uki 24V esetén: R=100R/1W, a transzformátor 24V-os, az kondenzátorok 35V-os, a LED előtét ellenállása pedig 3,3k lesz.) Az áteresztő tranzisztor ( BD242 ) és az IC lehet közös hűtőbordán, házuk azonos feszültségen van.

A kimenő áramot korlátozza a BC179-es tranzisztor és az Rf figyelő ellenállás. (pl. Rf=0,22 ohm esetén a kimenő maximális áram 3A-re lesz korlátozva.)

Az áramkör némi átalakítással 10 A áram leadására is képes. Ekkor a szűrő kondenzátor 10000uF, Rf=0,05 ohm, és használjunk 10-15 A-es diódahidat, az áteresztő tranzisztor pedig BD250 típusú legyen, és erősen hűteni kell az aktív alkatrészeket.

Az írást küldte: Kurnász BálintEmail a szerzőnek

Legújabb írás:

Erősítők, előerősítőkTelefonkihangosító
2017. február 23. 12:44

További cikkek

2012. június 03. 02:58
2006. szeptember 04. 09:43
2007. április 12. 00:52
2007. május 04. 08:25
2003. április 12. 21:00
2008. április 09. 21:16
2005. április 28. 10:15
2013. január 17. 23:00
2011. június 27. 16:37
2003. április 10. 22:10

Vélemények

Legfrissebb hozzászólások

TápegységekNagy teljesítményű (500 W) 230 V-os inverter 3.
2017. március 26. 11:19:27
Erősítők, előerősítők25W-os erősítő TDA2050-el
2017. március 24. 17:48:59
Erősítők, előerősítők25W-os erősítő TDA2050-el
2017. március 24. 17:45:33
Erősítők, előerősítők2x4 W-os A osztályú erősítő ECL82 csővel
2017. március 23. 21:43:55
TápegységekFeszültség szimmetrizáló nagy terhelhetőséggel
2017. március 22. 04:39:20

Írd meg a véleményed a cikkel kapcsolatban!

bsselektronika.hu/index.php?w=tuw6Pev4T7