Tápegységek

Nagyáramú stabilizált tápegység

A kapcsolás az LM317T típusú IC-re épül, amely rövidzár és termikus túlmelegedés ellen egyaránt védett. A kimeneti feszültséget a trimmer potival állíthatjuk be, a kimeneti áram pedig több amper lehet. Az áram nagy részét BD242 tranzisztor adja, amit (esetleg az IC-t is) hűteni kell! A kapcsolás rövid idejű kimeneti zárlatot is elvisel.

Ha a bemenetre egyenfeszültséget adunk, pl. akkuról, azt közvetlenül a 4700 mikrós kondenzátorra kapcsolhatjuk, a 4 db BY359F dióda ekkor felesleges. A bemenő feszültség legalább 3V-al magasabb legyen, mint a kimenő. A LED fényereje kis mértékben arányos a kimenő feszültséggel. A kimenő feszültség az IC szabályozó és a kimeneti lába közé kötött 150 ohmos ellenállás csökkentésével max. 33V-ig növelhető. (Uki 24V esetén: R=100R/1W, a transzformátor 24V-os, az kondenzátorok 35V-os, a LED előtét ellenállása pedig 3,3k lesz.) Az áteresztő tranzisztor ( BD242 ) és az IC lehet közös hűtőbordán, házuk azonos feszültségen van.

A kimenő áramot korlátozza a BC179-es tranzisztor és az Rf figyelő ellenállás. (pl. Rf=0,22 ohm esetén a kimenő maximális áram 3A-re lesz korlátozva.)

Az áramkör némi átalakítással 10 A áram leadására is képes. Ekkor a szűrő kondenzátor 10000uF, Rf=0,05 ohm, és használjunk 10-15 A-es diódahidat, az áteresztő tranzisztor pedig BD250 típusú legyen, és erősen hűteni kell az aktív alkatrészeket.

Az írást küldte: Kurnász BálintEmail a szerzőnek

Legújabb írás:

Világítás, fényvezérlésLépcsőházi világítás automatika
2016. december 13. 10:11

További cikkek

2005. május 17. 09:40
2011. november 12. 20:05
2002. február 02. 22:10
2007. november 27. 13:01
2011. július 21. 09:10
2007. február 05. 21:10
2010. június 26. 17:13
2005. március 02. 15:10
2006. január 20. 09:29
2002. október 05. 22:00

Vélemények

Legfrissebb hozzászólások

Erősítők, előerősítőkHangfrekvenciás erősítő TDA2030-al hídkapcsolásban
2017. január 20. 22:58:47
Erősítők, előerősítőkHangfrekvenciás erősítő TDA2030-al hídkapcsolásban
2017. január 20. 21:40:18
LED-es kapcsolásokRendőrlámpa 2 IC-vel 2.0
2017. január 20. 17:31:53
Erősítők, előerősítők14W-os erősítő TDA2030-al új nyák 2.
2017. január 19. 12:57:01
LED-es kapcsolásokSzétfutó futófény
2017. január 18. 23:42:08

Írd meg a véleményed a cikkel kapcsolatban!

bsselektronika.hu/index.php?w=tuw6Pev4T7