Tápegységek

Nagyáramú stabilizált tápegység

A kapcsolás az LM317T típusú IC-re épül, amely rövidzár és termikus túlmelegedés ellen egyaránt védett. A kimeneti feszültséget a trimmer potival állíthatjuk be, a kimeneti áram pedig több amper lehet. Az áram nagy részét BD242 tranzisztor adja, amit (esetleg az IC-t is) hűteni kell! A kapcsolás rövid idejű kimeneti zárlatot is elvisel.

Ha a bemenetre egyenfeszültséget adunk, pl. akkuról, azt közvetlenül a 4700 mikrós kondenzátorra kapcsolhatjuk, a 4 db BY359F dióda ekkor felesleges. A bemenő feszültség legalább 3V-al magasabb legyen, mint a kimenő. A LED fényereje kis mértékben arányos a kimenő feszültséggel. A kimenő feszültség az IC szabályozó és a kimeneti lába közé kötött 150 ohmos ellenállás csökkentésével max. 33V-ig növelhető. (Uki 24V esetén: R=100R/1W, a transzformátor 24V-os, az kondenzátorok 35V-os, a LED előtét ellenállása pedig 3,3k lesz.) Az áteresztő tranzisztor ( BD242 ) és az IC lehet közös hűtőbordán, házuk azonos feszültségen van.

A kimenő áramot korlátozza a BC179-es tranzisztor és az Rf figyelő ellenállás. (pl. Rf=0,22 ohm esetén a kimenő maximális áram 3A-re lesz korlátozva.)

Az áramkör némi átalakítással 10 A áram leadására is képes. Ekkor a szűrő kondenzátor 10000uF, Rf=0,05 ohm, és használjunk 10-15 A-es diódahidat, az áteresztő tranzisztor pedig BD250 típusú legyen, és erősen hűteni kell az aktív alkatrészeket.

2005. november 07. 16:34

Vélemény:
9

Szavazat:
3

Mai látogató:
18

Utolsó látogatás:
Ma 13:32:24

5,0
3
  ★★★★★ 3  
  ★★★★ 0  
  ★★★ 0  
  ★★ 0  
  ★ 0  

Hali!
Na itt van erről lenne szó, (APC-12-r2) ehhez szeretném használni ezt a regulátort. A kimenetén 100uF/63voltos és egy 470/63-as kondi van, 36voltot ad le, 350mA áramot (mondjuk ez nem biztos de nagyjából ennyit) és 12 wattos, tehát mint már mondtam nem tudom, h bírni fogja e hogy ha 8-10 amper áramot akarok kivenni belőle BD250-el? Mondjuk mikor a 317 alapkapcsira rákötöttem akkor szikrázott egy nagyot, de kibírta mert nem melegedett rajta semmi.
Üdv.:István

istyukiraly   2015. november 06. 20:46:14
APC-12-r2.jpg
APC-12-r2 (2).jpg

Így kell bekötni az áram korlátot? Ha igen akkor már csak az kell, hogy az Rf és a poti milyen értékű legyen ha 10A áramot akarok vele szabályozni?

istyukiraly   2015. november 01. 22:12:25
Nagyáramú stabilizált tápegység kap....

Sziasztok!
Nekem kellene egy kis segítség Egy kb 30-35 voltos tápegységhez ((Mean well APC-12-R2) ez a neve) szeretném használni az áramkört, 317-es alapkapcsival már kipróbáltam és jó is, csak nagyobb áram kellene. Nos nem tudom hogy bírni fogja e a tápegység ha pl 8-10 amperokat akarok kivenni belőle ezen áramkör segítségével, tehát a leírtak alapján kelleni fog egy BD250-es, 50mOhm (na ezt részletesen leírná valaki, hogy hogyan repruszoljam össze az Rf-et a potival, tehát, hogy hogyan kössem és valami számadatotbis kérnék) az irdatlan nagy szűrő pufferről annyit, hogy a tápegység kimenete eleve pufferelve van (valami 63voltos kondival, kapacitástát azt most hirtelen nem tudom) nameg ennek a bemenetét is pufferelelve lesz, de 10 000uF-ot én tuti nem fogok tudni beletenni, nemtudom, h ez mennyire fontos. Ja és akkor még azzal a 10Ohmossal mit tegyek, hogyan módosítsam?
A válaszokat előre is köszönöm.
Üdv.:István

istyukiraly   2015. október 31. 23:24:22

Köszi a választ!
Am szerintetek ez e kapcsolás ebben a formában áramgenerátorosnak számít? (azt nézem hogy az IC a feszkót stabilizálja, a tranzisztorok meg talán az áramot?)

dexan.laci(@)-zárójel nem kell-gmail.com   2015. október 31. 22:00:03

A potit kösd párhuzamosan a figyelő ellenállással, a szabályozható kivezetést pedig a figyelő tranzisztor bázisára.

jacsoj(@)-zárójel nem kell-uw.hu   2015. október 21. 21:57:38

1 nagy problémám lenne a kapcsolással: azt szeretném hogy 10A legyen a max és változtatható legyen az áramkorlát: 0,05ohmos ellenállást nem tudom hogy hol találsz, de csavaros potméterből 100 ohm a legkisebb amit találok. Mit kellene módosítani hogy ez műkördön?

dexan.laci(@)-zárójel nem kell-gmail.com   2015. szeptember 26. 22:36:20

Valaki tudna küldeni nyáktervet? Megköszönöm!
tomimoki@gmail.com

tomimoki(@)-zárójel nem kell-gmail.com   2012. május 24. 18:37:05

"A kimenő feszültség az IC szabályozó és a kimeneti lába közé kötött 150 ohmos ellenállás csökkentésével max. 33V-ig növelhető."
Ott a potméter, az pont arra találták ki. A poti mellett a két párhuzamos kerámiakondi felesleges. az a 150 ohm az lehet 180, mint az LM317 alapkapcsolásán, és viola szabályozható a tápegységem a 2,2Kohm-os potméterrel.

Sacee   2010. január 04. 18:56:27

több bd250 + többáramkorlátozó ellenállással kilehet hozni 30, 40A-t 28V os kimeneti fesz mellett?

roland90(@)-zárójel nem kell-freestart.hu   2009. december 26. 18:06:03