Digitális

Eredményjelző

A képeken egy például játékokhoz használható eredményjelző kapcsolás látható, mellyel 0-99 közötti számérték ábrázolható. A kapcsolás két fő alkotója a 4511 típusú hétszegmenses dekóder, és a 4510 típusú számláló IC. Mindkét áramkör CMOS, ezért némi odafigyelést igényelnek.

Az áramkör működése egyszerű: Bekapcsoláskor a számláló reset lábára kötött 10 mikró/1k-s RC tag nullázza a számlálót, ezt bármikor megtehetjük a kondenzátorral párhuzamosan kötött 'nullázás' nyomógombbal is. Az 'előre/hátra' kapcsolóval a számlálás iránya adható meg, a 'léptetés' nyomógomb megnyomásakor pedig a megadott irányba számol egyet az áramkör. A léptetés gombbal párhuzamosan kötött 10 nF kondi a nyomógomb pergését hivatott kiszűrni. Ha egy gombnyomásra esetleg nem egyet lép az áramkör, akkor ezt a kondenzátort más értékűre érdemes cserélni a nyomógomb típusától függően, ez némi kísérletezést igényelhet. A 10 nF-os kondi az esetek 99%-ban jól működik.

A kijelző típusa nem lényeges, csak az a fontos, hogy közös katódos legyen. Ilyen például a két kijelzőt is tartalmazó VQE13 típus. (a képen a piros kijelző)

A fényképen 3 számláló egység egybeépítve látható, itt a nullázás és a számlálás irányát megadó kapcsolók közösek, csak a léptetés gombok különállók.

A tápfeszültség 5-15V közötti legyen, 5V esetén esetleg a kijelző 1k-s ellenállásait a nagyobb fényerő miatt érdemes kisebbre (pl 560 ohmosra) cserélni. Stabilizálni sem szükséges a tápot, elég ha jó nagy pufferkondi van rajta. (A fényképen 2 x 1000 mikró)


Legújabb írás:

Világítás, fényvezérlésLépcsőházi világítás automatika
2016. december 13. 10:11

További cikkek

2005. július 20. 11:10
2010. június 26. 17:13
2007. november 04. 17:02
2011. január 04. 08:11
2001. július 02. 20:10
2007. július 18. 18:01
2003. május 10. 20:30
2011. február 15. 14:54
2006. június 09. 11:46
2011. szeptember 21. 15:38
2007. április 17. 19:27
2001. október 08. 20:10
2011. február 28. 16:39
2001. július 10. 22:00
2011. március 10. 08:34
2007. január 04. 17:16
2006. december 09. 20:11
2007. július 08. 10:42
2010. szeptember 16. 16:34
2010. augusztus 04. 06:40
2008. július 31. 11:06
2010. május 26. 19:45
2011. szeptember 28. 17:33
2002. november 22. 10:00

Vélemények

Legfrissebb hozzászólások

AutósNappali menetfény (DRL) automata kapcsoló
2017. január 22. 17:47:09
Világítás, fényvezérlésLépcsőházi világítás automatika
2017. január 21. 23:21:29
Erősítők, előerősítőkHangfrekvenciás erősítő TDA2030-al hídkapcsolásban
2017. január 21. 20:21:15
AlapokEllenállások színkódjai
2017. január 21. 18:25:44
Erősítők, előerősítőkHangfrekvenciás erősítő TDA2030-al hídkapcsolásban
2017. január 20. 22:58:47

Írd meg a véleményed a cikkel kapcsolatban!

bsselektronika.hu/index.php?w=iI1wYxbNSw