Autós

Elektronikus gyújtás


Autóknál vagy bármilyen benzinüzemü motornál lényegesen javithatja a gyújtás biztonságát, illetve a gyújtószikra teljesitményét. Működése a következő: a két 2N3055-ös tranzisztor egy DC/DC konvertert alkot mely kb. 400 voltos feszültségre tölti fel a két 05uF/600V-os kondenzátort a megszakitó nyitott (tirisztor zárt) helyzetében. Ha a megszakitó zár akkor két dolog történik: a tranzisztor kinyit, leállitja a konvertert és a kondenzátorokat (2x0.5uF) kisüti a gyújtótrafón keresztül (szikra adás). A megszakitó újra nyit, a tirisztor zár, a konverter indul feltölti a kondikat és igy tovább.
A konverter trafója közönséges hálózati 2x9/230V lehet. A 2x05uF-os energiatároló kondenzátorok nagyon jó minőségű fémházas, minimum 600 volt átütőfeszültségű típusúak legyenek. A tirisztor 600 voltos 3-4 amperes.
A 2N3055-ös tranzisztorokat és a tirisztort szigetelve kell a hűtőfelületre csavarozni.
Nézettség:

Szint:
  

Szavazat:

Készült:
2005. november 21. 08:51

Vélemény:
17

Szavazat:
18

Mai látogató:
3

Utolsó látogatás:
2024. április 19. 22:27:27

Bejelentkezés után használható funkció!
Értékeld a cikket!

Szavazatok
3,3
18
  3  ★★★★★
  5  ★★★★
  7  ★★★
  1  ★★
  2  ★

Legújabb írás

Rádiós
   

VÉLEMÉNYEK, HOZZÁSZÓLÁSOK

ey a megoldas borzasztoan rossz. a 2n 3055osok nem erre valoak, a hatasfok igen hanyag lesz a a 27vos zenerek miatt, a megszakito egybol mehetne a tirisztorra, nem kell az a 2n3074- es aramkor resz oda vegul pedig oda a 600v kondenzatorok nem elegek kell oda 2 kV. ezt a kapcsolast a ladamba sem tennem bele kulonben meg teljesen jo a gyari megszakitos, hulyeseg kokanyolni, nem leszunk okosabbak a gyar mernokeinel

kutya(@)-zárójel nem kell-macska.hu   2012. július 17. 02:19:55

GG nekem lenne egy pár kérdésem, gyújtással kapcsolatban e-mail címet tudnál adni?
Vagy ha nem akarod kiírni ide akkor küldj egy e-mailt.
sz.schliemann@indamail.hu

Köszi

Schliemann   2011. január 26. 08:42:54

A gyújtótrafónak nincsenek adatai, vagyis nem olyan ami a kapcsoláshoz kel. Ide az a trafó kel ami adja a nagyfeszültséget a gyertyának, amitől szikrát ad a gyújtógyertya.

demcar   2011. január 25. 17:18:38

nekem el tudná valaki küldeni a "gyújtótrafó" adatait?

mazsoltici(@)-zárójel nem kell-citromail.hu   2010. június 27. 22:26:20

hello nekem egy kis segitseg kene vagyis egy pontos rajz errol az elektronikus gyujtasrol de ugy hogy csak egy szikra legyen egy jo eros. elore is koszi

gecsezsolt(@)-zárójel nem kell-yahoo.com   2010. február 22. 00:23:50

Ha valakit zavar a töltéskor létrejövő szikra, az tegyen egy diódát a trafóval párhuzamosan, ami töltöáram irányába nyit. Jah és illik védeni a tirisztort meg a kondit egy-egy nagyfeszültségű zenerrel az indukált túlfeszültségtől. De ha sima megszakítós gyújtásba való trafót használunk, akkor tényleg elég 4-5 alkatrész is az egészhez. Bocsi hogy ennyit "idepiszkítottam", de remélem sikerült megértetnem a működését a kevésbé hozzá értő kollégákkal is.

GG   2009. február 03. 22:05:46

Majd a tirisztor kialszik. Márpedig azonnal kialszik, mert csak egy vezérlőimpulzust kap (a gate-tel soros kondi miatt), ami nem tartja nyitva sokáig. Ha a töltöáram elég nagy feszültséget csinál a trafón, hogy az szikrát dobjon, az se jelent problémát, mert ez közvetlen a tirisztor kioltása után történik -> a gyújtó (negatív) impulzus után közvetlen lesz egy pozitiv impulzus is, mely már az éppen elégő/elégett üzemanyagba nyomja a szikrát.

GG   2009. február 03. 21:54:39

A gyújtás folyamata a következő: Rákapcsoljuk a töltést a kondira, az a trafón keresztül van földelve, így annak ellenállásán keresztül lassan (no nem annyira) feltöltődik, nő rajta a feszültség, a trafón csökken. A mexa nyit -> tirisztor nyit -> a töltött kondi tirisztor felőli oldala testelődik -> trafó direktben megkapja a kondi teljes feszültségét (többszáz volt) és kisüti azt saját magán keresztül -> megy a szikra!

GG   2009. február 03. 21:47:01

Ki kell hogy javítsalak benneteket! Itt is van szikra nyitáskor. Bár ez a kapcsolás valóban nem a szokásos megoldásokat követi. A tirisztoros gyújtáshoz való trafókat nagyfeszültségű impulzusokkal szokás meghajtani, ezért van szükség a "hálózati" trafóra meg az astabilra, azzal csinálják a 2-300 voltos feszültséget. A kondit töltő körbe valóban szokás egy ellenállást tenni, mert megvédi a dióda rövidre zárását a tirisztor nyitásakor.

GG   2009. február 03. 21:39:03

Sziasztok. Nekem az a tapasztalatom hogy mindaz ami itt fennt van felesleges! minek építsek 2N3055-bőlmultivibrit és építsek bele egy trafót... stb hogy akkora legyen mint maga az autó? én nagyon sokat foglalkoztam gyújtással és egyébb megoldásaival... lényeg hogy mindezt nekem sikerült megoldanom 4 alkatrésszel! ha meg tuning kell akkor nem így kell hozzáálni a dologhoz! Akik annakidején elkezdték építeni az ilyeneket az egy célt szólgált hogy ne égjen el állandóan a megszakító! .......

oszgab4878(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2008. szeptember 22. 20:36:12