Kiváló OTL végfok

Több mint 50 éve foglalkozom elektronikával ezen belül a soha nem múló szerelem a csöves erősítők építése. Eddig sokféle erősítőt építettem, ezek között voltak tranzisztoros, IC-s és természetesen csöves erősítők is. Szeretem kipróbálni a kapcsolásokat, hogy véleményt tudjak mondani.

A most általam közreadott kapcsolás minden képzeletet felülmúló élményt nyújt azoknak akik vállalkoznak a megépítésére. Ez a kapcsolás még a 60 as évekből származik, de sajnos a végcsövek beszerzése sokáig megoldhatatlan volt. Próbáltam más csövekkel helyettesíteni, de az eredmény nem volt kielégítő számomra. Végül egy jó barátom segítségével sikerült hozzájutnom az eredeti végcsövekhez. Nem csalódtam. Kiváló teljesítmény és hangminőség amit ez a kapcsolás produkál. A kapcsolást és a kivitelezett erősítőt az érdeklődők szíves figyelmébe ajánlom. Az erősítő 2x25W színuszos teljesítményt ad le a 20Hz és a 25kHz es tartományban nem mérhető torzítás mellett. A kimeneti impedanciája 4-16 Ohm. A mérést 8 Ohmos műterhelésen mértem. A tápegység kapcsolása:

Az erősítő hatásfoka nagyon rossz. A 2x25W-hoz 600W-ot vesz fel a hálózatból.

Akinek van kellő kitartása és némi elektronikai gyakorlata az sikerrel építheti meg ezt a kapcsolást. Aki nem akar ennyit áldozni, annak szívesen ajánlok egy másik OTL végfokot, ami nem ennyire profi, de kiválóan szól. Ez szerényebb teljesítményű (2x4,5W) de egy jó hangfallal lakásban igen komoly hangteljesítményt produkál.
Az erősítő megépítéséhez szívesen adok tanácsot, ha ezzel tudok segíteni.

FIGYELEM!

A kapcsolás elkészítésekor fokozottan ügyelni kell a hálózati feszültség miatt az érintésvédelmi szabályok betartására!

2017. július 24. 12:13

Vélemény:
9

Szavazat:
4

Mai látogató:
3

Utolsó látogatás:
Ma 02:59:37

5,0
4
  4  ★★★★★
  0  ★★★★
  0  ★★★
  0  ★★
  0  ★

Mellesleg fent van az előfok rajza is."SRPP kapcsolás kétfajta csővel"

Bandi bácsi   2017. november 15. 11:05:56

Kedves Magus!
Az lenne a javaslatom,hogy mailben kommunikáljunk inkább.
rotelpower@gmail.com

Bandi bácsi   2017. november 15. 11:04:37

Tisztelt Bandi bácsi, András uram,

Nos, folytatni szeretném mert az előbb letiltott a rendszer karakterek elfogytak címszóval!

4, Az RV2 - vel az ofszetet lehet beállítani, lenne oly kedves ,,kifejteni" hogy ez mit is takar, ha jól emlékszem ezzel a potival, a két végcső- hangszorók- kimeneti ,,0" feszültséget lehet beállítani???

5, Továbbá milyen a THD torzítása így ,,OTL" -es kapcsolásban, mert erről is minden féléket írnak kollégák a fórumokon???

6, Mekkora az ön erősítőjének a dobozának a fizikai méretei mint Szélesség X Magasság X Mélység, pl. mm-ben vagy cm-ben???!!!

7, Ön szerint, ha beépítek pl. 4 db. ,,cooler"-t, ( hűtőventilátort ) azzal javíthatnék a végcsövek foglalatainak a belső hő disszipációján, mert azt olvastam, hogy ezek is annyira nagy hőt adnak le, hogy a belső alkatr.tönkre teszik idővel?

Üdv.
köszönet
Mágus.

Ezzel a méretezéssel azt szeretném elérni, hogy eléggé távol helyezhessem el a végcsöveket egymástól hátha ezzel javíthatom a hő leadást!

MagusNuma1000   2017. november 14. 13:48:51

Tisztelt Bandi bácsi, András uram!

Nagyon szépen köszönöm a válaszát, és engedje meg hogy még egy két kérdésemmel bátorkodjam ,,fenntartani" drága idejét igénybe venni!

Nos, ön azt válaszolta nekem, hogy be kellett építenie még egy úgymond előerősítő jellegű SRPP, elő-fokozatot, ennek a kapcsolási rajza, ugyebár nincs rajta a cikkben lévő 5 elektron csöves kapcs.rajzon?

1, Megkérhetem önt, hogy ossza meg itt velünk, eme kapcsolást?

2, Továbbá azt szeretném megtudni, hogy mennyire melegszenek a 6C33C (6S33S) típusú MIG repcsik számára gyártott vég csövek (teljesítmény triódák), mert olyat olvastam eddig, hogy nagyon nagy a hő disszipáció kb. 260 C fokra is felmelegszenek?

3, A kapcsolási rajzon van két trimer potenciométer az RV2 = 1 kOhm, és az RV3=10 KOhm, eltudná magyarázni a beállítások menetét, az RV3 a BIAS állítja a két végcső számára ha jól értelmeztem ez kb. mekkora - U fesz.-nek felel meg, mert ezidáig igen csak sok félét olvastam eme adatról is?

MagusNuma1000   2017. november 14. 13:24:57

Miután a szerkesztő nem ér rá így megpróbálom a kézzel rajzolt változatot feltenni.Természetesen szívesen állok rendelkezésére ,ha van kérdése.

Bandi bácsi   2017. szeptember 24. 16:01:00
4,5W OTLm.jpg
4,5W OTL tápm.jpg

Üdvözlöm!
Az a helyzet,hogy már több mint 2 hónapja elküldtem a 4,5W os OTL rajzát a tápegységgel együtt plusz a korábbi OTL hez tervezett előfok rajzát is a szerkesztőnek.Azt írta vissza,hogy munkahelyet változtatott és nincs ideje ezekkel foglalkozni.Így aztán azt javasolnám ha érdekli a dolog akkor mailben tudunk kommunikálni és a rajzokat is el tudom küldeni .Túl ezeken szívesen segítek tanáccsal és esetleg anyaggal is ha igényli.
András

Bandi bácsi   2017. szeptember 23. 11:54:12

üdvöm,

köszönet a kapcsolásért, és egyúttal érdekelne a 2x4,5W megoldás is, hálás lennék a feltöltésért! :)

hNp88   2017. szeptember 23. 04:33:43

Kedves Magus!
Örülök,hogy érdeklődik,mert nagy örömmel válaszolok mindenkinek,és segítek is ha igénylik.Szóval,ami a kérdést illeti.Én is próbálkoztam többféle kapcsolással ennek a csőnek a felhasználásával,de az OTL -t nem lehet felül múlni. Első alkalommal egy SE végfokot próbáltam ,aztán PP vel folytattam,és végül jött az OTL.Mindegyik jól szólt és az átvitel is elég jónak tűnt(+-3dB en ) belül tudta a 30-18kHzet.Az OTL meg egy vonal volt 20-20kHz között.A pp esetében a kimenő 1,2kOhm volt ami egy igen kellemes primer menetszámot eredményezett,de sok mindenre figyelni kell,főleg a szimmetriára amit igen nehéz jól beállítani.Az OTL nél meg potival 100% ra lehet.Zaj semmi,brumm "0".Egy dolog viszont lényeges,hogy a meghajtáshoz 1V kell.Erre építettem egy SRPP előfokot,és így 50mV ról ki lehet vezérelni 25W ra.
Ha kérdése van szívesen állok rendelkezésére.
Üdvözlettel: András

Bandi bácsi   2017. szeptember 15. 11:28:07

Tisztelt Bandi bácsi,

Kimondhatatlanul örvendek a ,,kiváló OTL" kapcsolásnak, mert amióta megláttam az Interneten a 6C33C csövet azóta szándékszom megépíteni a csöves erősítőmet ezzel a cső típussal!

Csupán az anyagok beszerzése, és annak a ténynek az eldöntése van még hátra, hogy ,,OTL"=(Output Transformer Less)=kimenő trafó nélkülire, vagy kimenő trafós változatra építsem meg!

Tisztelettel megkérem önt, írja meg a véleményét, hogy dönteni tudjak, mivel ugyebár a kimenő trafók egyáltalán nem olcsó tételnek számítanak, és azt csakis egy kiváló tekercselést végző szaki-kollégára kell bíznom!!!

Üdv.
MagusNuma1000

MagusNuma1000   2017. szeptember 14. 14:03:14