Komplett

Audio spektrum analizátor

Látványos kivezérlésmérő - frekvenciánként jelzi az audio jel szintjét, hasonlóan a WinAmp kivezérlésmérőjéhez, 2x8 frekvencián, azaz összesen 16 csatornán. Kész LED temető (12x16 azaz 192 db LED szükséges hozzá, de a látvány megéri!). A kapcsolás két fő részből áll: a sávszűrőből, és a LED-ek meghajtását végző kivezérlés jelző áramkörökből.

Az általam tervezett kapcsolás az alábbi frekvenciákon működik, a szűrő alkatrész értékei:

Frekvencia

R1

R2

R3

C

28,34 Hz

11 k

14 k

47 k

330 nF

63 Hz

5 k

7 k

20 k

330 nF

160 Hz

1,7 k

6,1 k

6,8 k

330 nF

400 Hz

7 k

18,8 k

28,5 k

33 nF

1 kHz

2,8 k

6,8 k

11,4 k

33 nF

2,5 KHz

11 k

33 k

45 k

3,3 nF

6,3 kHz

4,3 k

14,4 k

17,7 k

3,3 nF

16 kHz

1,7 k

5,4 k

7 k

3,3 nF



Az ellenállások között sok 'egzotikus' érték is található, sajnos ezeket pontosan be kell tartani ahhoz, hogy a szűrő a megfelelő frekvencián működjön. Érdemes párhuzamos vagy soros kapcsolású ellenállásokkal megoldani a problémát.

Más frekvenciákhoz más alkatrész értékek szükségesek, ennek a számításához készítettem egy programot, ami letölthető.

A szűrőket TL074 típusú műveleti erősítőkből érdemes elkészíteni, mivel ez 4 műveleti erősítőt tartalmaz, így 8 csatornához elég 2 db IC, a sztereó változathoz 4 db kell. A képen látható plusz egy IC az audio jel erősítését, és leválasztását végzi. (A következő kapcsolási rajz alkatrészei)

A sávszűrő panel előerősítő egysége:

Ebből kettő kell, mivel sztereó a rendszer. Ez fogadja a kis szintű bemenő hangfrekvenciás jelet (line out) A kimenetére (D) mennek a szűrőáramkörök (2 x 8 db)

Ez pedig maga a sávszűrő áramkör:

Ebből az egységből 2x8, azaz összesen 16 db-ot kell megépíteni. A helyzet nem olyan vészes mint első pillantásra, ugyanis a TL 074 műveleti erősítő IC-ben 4 db egység van. A jobb oldali D pontokat a jobb előerősítő D pontjára, a bal oldaliakat pedig értelemszerűen a bal oldal D pontjára kell közösítve kötni. A kimenet C jelű pontját a kivezérlésjelző C pontjára. Minden kivezérlés jelzőhöz tartozik egy szűrő. A trimmer potméterrel az egyes csatornák jelszintjét külön lehet szabályozni, ezt érdemes egyszer pontosan bemérni valamilyen hangfrekvenciás jelgenerátor segítségével.

A kivezérlés jelző rész egy egységének kapcsolási rajza:

A LED-vezérlő egységből 2 x 8-at kell megépíteni. Elsőnek a 15-ös lábra kapcsolt LED világít. A 17-es lábra megy a szűrő áramkörökről az egyenirányított HF jel. A fenti ábra a referencia feszültséget adó rész kapcsolási rajza. Ez az egyszerű áramkör, ami összesen egy trimmerpotméterből áll, és ez adja a referencia feszültséget a LED vezérlők számára. Az UAA180 tipusú IC-k 3-as lábai az A jelű pontra, a 16-os kivezetések pedig a B jelű pontra van kötve. A B ponton kb 0,6 V feszültség szükséges a megfelelő működéshez. Ezzel a feszültséggel tulajdonképpen az érzékenység pontosan az egyéni igényeknek megfelelően beállítható.

Hátra van még a tápegység megépítése, amelynek stabil +-12 V-ot és +5 V-ot kell szolgáltatnia, ez egyszerűen megoldható stabilizátor IC-kel.


Esetleg ha autóba akarja valaki megépíteni a kapcsolást, a negatív feszültséggel gondok lehetnek, de erre is van megoldás!

Sok sikert a megépítéshez!


Egy másik panelkialakítás:


Legújabb írás:

Zenész28 wattos gyakorló gitárerősítő (hangdobozba építhető)
2017. január 24. 10:10

További cikkek

2014. december 01. 11:18
2007. május 07. 23:16
2006. augusztus 24. 11:13
2009. november 23. 06:41
2012. július 26. 21:25
2010. november 22. 10:11
2007. április 17. 22:15
2000. január 20. 20:00
2010. november 10. 11:51
2009. szeptember 29. 14:25
2011. február 08. 14:05
2001. július 02. 20:10

Vélemények

Legfrissebb hozzászólások

TápegységekNagyáramú stabilizált fix tápegység
Ma 18:01:25
Zenész28 wattos gyakorló gitárerősítő (hangdobozba építhető)
Ma 08:41:46
Zenész28 wattos gyakorló gitárerősítő (hangdobozba építhető)
Ma 08:36:22
Zenész28 wattos gyakorló gitárerősítő (hangdobozba építhető)
2017. február 21. 18:17:47
KomplettAudio spektrum analizátor multiplex üzemmódban
2017. február 19. 19:55:27

Írd meg a véleményed a cikkel kapcsolatban!

bsselektronika.hu/index.php?w=NwFs6EAPzP