Autós

Nappali menetfény (DRL) automata kapcsoló


Egyre elterjedtebb a nappali menetfény (DRL = Daytime Running Light) az autókban, de sokan nem akarnak több 10 ezreket költeni pár fehér ledért az autó elején ezért inkább szinte fillérekből készítenek maguk egyet.

Ez az áramkör a nappali menetfény előírás szerű használatához kell, mégpedig úgy, hogy amint beindul a motor a feszültség megemelkedik (közvetlenül az akkumulátorra kell kötni) és a relé behúz, ezáltal a rá kötött fogyasztó (DRL, töltésjelző lámpa, tompított fényszóró, stb.) bekapcsol. Ennyi még nem elég, mert kell még egy relé az áramkör és a DRL közé, aminek a behúzótekercsét a helyzetjelzőre kell kötni. Nyugalmi helyzetben zárt érintkezőjét a DRL-re a közös pontra pedig az áramkörben a relére. Ezt sokan nem teszik még és világító lámpáknál is világít a DRL pedig annak olyankor lekapcsolva kell lennie.

  Nyomtatott áramkör


nyomtatott áramkör  Bejelentkezés után működő funkció!
Nézettség:

Szint:
 

Szavazat:

Készült:
2013. augusztus 12. 09:08

Vélemény:
6

Szavazat:
18

Mai látogató:
4

Utolsó látogatás:
Ma 12:01:06

Bejelentkezés után használható funkció!
Értékeld a cikket!

Szavazatok
3,7
18
  7  ★★★★★
  4  ★★★★
  3  ★★★
  2  ★★
  2  ★

Legújabb írás

Rádiós

VÉLEMÉNYEK, HOZZÁSZÓLÁSOK

Teljesen felesleges az automatika, egy relé és működik. Csak pénzkidobás!

ssboy(@)-zárójel nem kell-gmail.hu   2017. szeptember 23. 12:44:26

opel corsa s-d 1300 2008-as autóra szeretném felszerelni a nappali menetfényt.Ennek a világítása úgy van megoldva,hogy elindítod a motort,automatikusan világít a tompitott,hova kössem a vezérlő egységet?

kajtartibor49(@)-zárójel nem kell-gmail.com   2017. február 04. 18:17:44

Öntartóvá kell átalakítani az áramkört, mivel alacsony fordulatszám esetén /indulás, tolatás/ "diszkózik" a lámpa.Én egy kis relével oldottam meg a problémát,és gyújtással kapcsolt tápról működtetem.

mmmiklos(@)-zárójel nem kell-chello.hu   2017. január 22. 17:47:09

Szercsi!
Én egy monostabil egységet készítettem 555-ös Ic-vel 1 másodperces időzítéssel, mert(a villogási frekvencia 60-120 között van) nekem a menetvény a z irányjelzőben van így mások a szabályok.
Röviden, ha a gyújtást rá adjuk a menetfénynek már világítani kell(nem kikötés a járó motor)ezt a jelet a fényszóró magasság állításáról vettem le, mely táplálja az 555-öst. A 2-es bemenetre diódával annyi vezérlőt tehetek amennyit akarok.(nálam a helyzet jelző és az irányjelző van bekötve, mert ha az irány jelzőt használom az azon oldali menet fénynek el kell aludni(illetve egészen le kell gyengülnie(én azt választottam, inkább aludjon el teljesen)
Ui.: Oldalanként egy kell!!! (Bontó érintkezős relét használtam az 555-öshöz)/Kürtrelé/
Előnye,hogy járó motornál az elakadás jelzés is automatikusan kikapcsolja a menetfényt.
Építsétek meg garantáltan működik!!!
Jó szórakozást Üdv.Szaki

borbély ferenc   2014. május 20. 05:01:04

Ez minden rendben van. De ha mar a gyujtás vezetéket kikeresem, felesleges az egész mivel az elbirja a LED sort csak egy relét kell berakni a helyzetfényre, hogy felkapcsolása eseté lekapcsolja a LED-eket.

bazso77   2014. február 19. 07:05:27

Üdvözlök mindenkit!
Megépítettem a kapcsolást, ami jó, de annyi változtatást javasolnék, hogy ne közvetlenül tegyétek az akkumulátorra, hanem inkább a gyújtásra. Ugyanis (én finder 12VDC, Type 40.61 relét használok) a relé valóban 12V-nál kapcsol be, de kb. 6V-nál kapcsol ki. Addig a ledsor fényereje folyamatosan csökken. Ne kérdezzétek miért! A 12V-os zener nem árt, ha benne van, mert megvédi a relét a nagyobb feszültségtől. De ettől függetlenül szerintem nem árt, ha foglalatba teszitek és kötözővel rögzítitek elmozdulás ellen. A DRL-hez vezető két sárga pötty egyikét a táphoz kell csatlakoztatni, a nyákon. Akkor simán meg lesz a +/- kivezetés a DRL-hez.

matt2(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2013. október 26. 16:32:46