Autós

Fordulatszámmérő motorhoz


Egy kapcsolás, a SIMSON-osok örömére. Előlapnak nyákból lehet kivágni egy korongot, azt könnyű fúrni és alakítani, majd le kell fújni feketére, és lehet feliratozni. Egy LED 500 fordulatnak felel meg, tehát a vége 10.000-es fordulat.

A kalibrálása 6V-os, 50Hz-es váltó feszültséggel, valamilyen kisteljesítményű trafóról történhet, 6 LED jelzi világítva a 3000-es fordulatot. ( Megpróbáltam, naívan, generátorról, négyszögjellel kalibrálni, hát ritka gusztustalanul viszelkedett a kapcsolás, az 555-ös nem tudta stabilan triggerelni a bejövő jelet, így összevissza hülyéskedett a kapcsolás.) Ha 12 Voltról akarja valaki járatni, akkor kell elé egy normál 7808-cal egy stabilizátor, egy picike hűtőfelülettel.

Autóba építhető változat itt található.


Válay István (valay(@)-zárójel nem kell-freemail.hu) kiegészítése a cikkhez:

Az 555 IC 2-es lábára megy a kis kiegészítés, a IC lábán lévő 4 db ellenállás és a kondenzátor nem kell.

Az A pontot a Simson generátorának 59/b jelű kivezetésére kell kötni. A gyakorlati megvalósítás során, a Simsonkoz kapott ELKA ledes hőmérő tokjába csak a LED-eket, LED meghajtókat és egy indexvisszajelzőt tudtam beszorítani. Külön panelt építettem a feszszabályzó és a jelgenerátor számára, így egy trimmer és egy kapcsoló árán van akkufeszültség mérőm is.

Fényképek ez elkészült áramkörről: (fotó: Válay István)

  Nyomtatott áramkör


nyomtatott áramkör  Bejelentkezés után működő funkció!
Nézettség:

Szint:
  

Szavazat:

Készült:
2008. május 05. 08:30

Vélemény:
123

Szavazat:
40

Mai látogató:
17

Utolsó látogatás:
Ma 11:25:58

Bejelentkezés után használható funkció!
Értékeld a cikket!

Szavazatok
4,5
40
  30  ★★★★★
  4  ★★★★
  3  ★★★
  1  ★★
  2  ★

Legújabb írás

Rádiós

VÉLEMÉNYEK, HOZZÁSZÓLÁSOK

az érdekes ha megépítetted és működött.én is megépítettem és rájöttem h a 2db lm3914-es ic egymással nincs jól összekötve,és az első nagyfeszültségű jel ami indukálódik (a megszakító körében kb 300-400volt) az az 555-ös ic azonnali halálát okozza ami belegondolva nem meglepő jelenség.ez a kapcsolás egy vázlat,egy terv de nem működőképes,azonban alapnak jó,ha valaki kicsit ért az elektronikához kis kísérletezéssel tud működőképeset csinálni.én is végülis magamtól csináltam egyet,de ezt már lentebb kicsivel írtam anno.

lac999(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2010. február 15. 18:51:00

Igen működik ez a vacak én meg építettem mongyuk saját nyák alapján és tökéletesen működik.:D

csaknemo(@)-zárójel nem kell-hotmail.com   2009. március 26. 19:43:43

Sziasztok! Én már 5-ször megépítettem ami a szocimotorosok.hu-n van de még nem is ígért. Most akkor egyátalán működik ez a vacak?

ADAM DEAK   2009. január 23. 21:14:51

Sziasztok!
Az A pontra milyen jelet kell kötni? Itt is úgy van, mint a többi fordulatszámmérőnél, hogy a gyújtókábel köré kell tekerni?

udvcsab(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2008. november 30. 21:53:16

az lm317 elé pakoltam 1 fesz duplázót ami 1 relével 1 bizonyos fesz elérése után átvált sima egyenrángatóvá.ez azért kellett mert az én motorom világítással eggyütt nem képes 6 v-ot termelni én nem volt elég tápfesz.de mára már minden tökéletesen működik.de azt a kapcsolást ami ott van fennt azt jobb elfelejteni mért nem ér semmit.én sajnos már beleestem abba h megcsináltam

lac9999(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2008. augusztus 18. 09:39:38

nekem alapjáraton mért 3000-es fordulatot még alig pöfögött a verhovinám.ekkor eldobtam ezt az egész kapcsolást a fenébe és szidtam azt aki kitalálta.majd nemrég elkezdtem magam kikísérletezni 1 kapcsolást magamnak 3 havi kísérletezésnek meglett a gyümölcse mára működik a kapcsolás,ráadásul nem csak 10 leddel hanem 1 7 szegmenses kijelzővel is kiírja a fordulatszámot.és lm 317 stabilizátorral megy ami 4,25 v-ra van beállítva.(a lecsengések megszűrése volt a legnehezebb)

lac9999(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2008. augusztus 18. 09:34:47

sziasztok!ezt a kapcsolást sajnos én is megcsináltam 2 évvel ezelőtt.sajnos 1 nagy kalap ...-t se ér.az a feszültségstabilizátor ami ott van az megint nem ér semmit.az nem stabilizátor az 1 nulla.az 555-nek a 2. lábán nincs zener ezért ha az ember megszakítós motorra pakolja (ahogy azt én is megtettem sajnos)az 555-ös az indukciós feszülségtől (kb.120v)azonnal meghalt.ráadásul ha van zener akkor is felszedi ez a kapcsolás az összes lecsengést.tehát sokkal többet mér mint a valóságos fordulat.

lac9999(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2008. augusztus 18. 09:26:41

Üdv! Megvan a kapcsolás, működik is. Akit érdekel irjon!

virag_peter(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2008. augusztus 11. 17:40:54

Üdv! Aki autóba szeretné ezt beépiteni (12 volt), ne tegye, mert az 555-ös azonnal megdöglik! A másik kapcsolást kell házasitani ezzel, nem azért mert azt én küldtem be,csak az kipróbáltan működik. Ha lesz eredmény felteszem az oldalra.

virag_peter(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2008. augusztus 05. 12:28:32

A képen a link feletti rész egy feszültségstabilizátor? lehet használni hozzá mást is? pl 7805-öt. Másik kérdésem, ha rendelek nyomtatott áramkört, akkor annak mekkora az átmérője? Simsonba lenne, és tudnom kéne hogy bele fér-e.

tomi-d(@)-zárójel nem kell-hotmail.com   2008. július 30. 22:43:48