Vezérlő áramkörök

Időzítő kapcsolások

Bekapcsolási késleltetés 1.

A jelfogó meghúzása a tápfeszültség megjelenése után késleltetve történik. Bekapcsoláskor ha a kondenzátor feszültsége meghaladja a tranzisztor BE küszöbfeszültségét, akkor a jelfogó meghúz. Ezután amíg a tápfeszültség jelen van, addig a jelfogó behúzva marad. Az S1 gomb hatására a kondenzátor kisül, és az elengedése után az előbb leírt késleltetési folyamat zajlik le.


Kikapcsolási késleltetés

Ennek a kapcsolásnak a működése hasonló az előzőéhez. Itt a gomb megnyomása után a késleltetés lejártakor elenged a jelfogó.


Bekapcsolási késleltetés 2.

Ez a bekapcsolási késleltetés működésében hasonlít az első változatra, azonban ott lehet alkalmazni, ahol a tápfeszültség mindig jelen van, de mégis szükség van kapcsolási késleltetésre.


A rajzokon feltüntetett alkatrész értékekkel a második rajz (kikapcsolási késleltetés) maximális időzítése kb 1 perc, míg a másik két rajz esetén kb 15 s. Ennek oka: a 2. rajznál a kondenzátor 12 V-ról 1,2 V-ra sül ki, a másik két változatnál pedig 0 V-ról 1,2 V-ra töltődik fel. Ha hosszabb időkre van szükség, akkor a kondenzátor értékének módosításával lehet kísérletezni: minél nagyobb a kondenzátor, annál nagyobb lesz a késleltetés ideje.

Pontos időzítésre ezek az áramkörök nem megbízhatóak, erre a célra alkalmazható az IC-vel megépített változat.


Legújabb írás:

Világítás, fényvezérlésLépcsőházi világítás automatika
2016. december 13. 10:11

További cikkek

2005. július 20. 11:10
2006. március 06. 10:03
2006. június 05. 21:40
2005. április 07. 09:10
2007. február 07. 10:42
2006. október 09. 08:58
2008. május 15. 08:12
2010. április 06. 09:36
2000. november 13. 09:10
2014. július 22. 11:03
2008. október 07. 10:03
2008. január 10. 20:09
2005. május 24. 11:40
2009. június 16. 23:03
2000. december 10. 05:30
2005. március 02. 12:20
2008. március 25. 08:23
2005. március 22. 10:37
2005. május 24. 17:33
2013. január 04. 21:47
2007. május 25. 14:55
2010. május 01. 11:38
2010. október 09. 09:54
2010. november 22. 10:11
2005. március 03. 08:10
2005. április 28. 10:15
2001. október 08. 20:10
2008. június 23. 14:16
2010. február 15. 14:48
2006. július 14. 16:37
2010. március 17. 18:55
2009. szeptember 21. 10:12

Vélemények

Legfrissebb hozzászólások

Erősítők, előerősítőkHangfrekvenciás erősítő TDA2030-al hídkapcsolásban
2017. január 20. 22:58:47
Erősítők, előerősítőkHangfrekvenciás erősítő TDA2030-al hídkapcsolásban
2017. január 20. 21:40:18
LED-es kapcsolásokRendőrlámpa 2 IC-vel 2.0
2017. január 20. 17:31:53
Erősítők, előerősítők14W-os erősítő TDA2030-al új nyák 2.
2017. január 19. 12:57:01
LED-es kapcsolásokSzétfutó futófény
2017. január 18. 23:42:08

Írd meg a véleményed a cikkel kapcsolatban!

bsselektronika.hu/index.php?w=6YHL4kv2K9