Csöves erősítő 6L6-al

Egy komolyabb csöves erősítő akár hangszer akár zenei végfoknak. Kimenő teljesítménye 20W körüli. Hangminőségében az EL34-es társait győzi, a QUAD 405-ös meg ilyen félvezetős csodák versenybe se szállhatnak vele. Előfok csövek lehetnek ECC82 vagy ECC83, az ECC82-nek kisebb az erősítése, így kicsit jobban meg kell hajtani, de lágyabb hangja van.

Sokaknak furcsa lehet a tápban a szűrőellenállás, mivel PP módban nem szokás nagyon megszűrni a tápfeszültségét a végfoknak, mivel a brummok kitolják egymást. Nos ez igaz, de ha benne van az ellenállás, szinte majdnem teljesen brumm mentessé teszi, míg nélküle ugyan pár wattal nagyobb teljesítményt kapunk, de nem lesz annyira tiszta. A tápegységben a bekapcsolást jelző glimmlámpa ellenállása típustól függ, van aminek nem kell ellenállás, de a szokásos érték: 100-220kOhm. Persze ez is elhagyható belőle.

A kimenőtrafó adatai:
Primer: 5,6 és 6,6 kOhm között
Osztott tekercseléssel (prim-szek-prim-szek-prim)
Méretezőt találsz google-n, nagyobb keresztmetszetű vasak előnyben vannak a jobb mélyek miatt. Légrés nem kell. (nálam ez egy anno 50W-os hálótrafó magjára került fel.)

A hálózati trafó adatai:
(Nem árt az anódfesz kört túlméretezni)
Teljesítménye: 120W (veszteségeket is beleszámolva!)
Primer: Hálózati feszültség (itthon 230 V :D)
Szekunder: 230V 350 mA
45V 2mA
6,3V 1,8A
6,3V 300mA

Mindenkinek sikeres utánépítést :)

FIGYELEM!

A kapcsolás elkészítésekor fokozottan ügyelni kell a hálózati feszültség miatt az érintésvédelmi szabályok betartására!

2012. augusztus 06. 11:49

Vélemény:
8

Szavazat:
13

Mai látogató:
10

Utolsó látogatás:
2017. szeptember 20. 23:30:26

3,4
13
  4  ★★★★★
  4  ★★★★
  1  ★★★
  1  ★★
  3  ★

Legújabb írás

Autós

VÉLEMÉNYEK, HOZZÁSZÓLÁSOK

Ha érdekel a dolog én szívesen segítek,kapcsolással,és esetleg alkatrésszel is.
Ezen a mail címen megtalász.rotelpower@gmail.com

Solomon   2017. július 23. 09:15:59

Nagyon szeretnék egy elektroncsöves erősítőt készíteni. Van esetleg kissé teljesebb dokumentációjú kapcsolása valakinek, aki ide feltöltené?

Gezsobat67   2017. július 21. 06:06:21

Kedves Zoli!
Örülök,hogy nem értetted félre a segítő javaslatot.Bármilyen csöves témával kapcsolatban szívesen segítek,amennyiben tudok.Vannak ötleteim és csövek is hozzá. Vannak kiváló ipari csöveim is amiket a normál hétköznapokban nem is ismernek,de erősítő építésre szuper jók.Szóval ha érdekel tudunk konzultálni.Amennyiben gondolod a fenti mail címre is írhatsz és küldök rajzokat ,fotókat.További szép napokat kívánok.
András

rotelpower(@)-zárójel nem kell-gmail.com   2012. augusztus 17. 10:29:49

Kedves rotelpower@gmail.com! Köszönöm szépen a javítást, (ha lehet majd valamelyik admin írja bele, hogy UL megcsap 35-45% között). Pontos kimenő adatokat ugyan nem írtam, de odaírtam az ajánlott primer impedanciát (szekunder meg egyértelmű) meg hogy osztott a tekercselés. Sajnos nekem egy univerzál kimenő rontja el a 6L6-osok szép hangjait, de mindenképp beszerzek valami jobbat. Tv csövekből pedig a pcl82/pcl86 is szépen szól. Lehet majd kérek pár komolyabb dologba segítséget.
köszönettel,
Zoli

Zoleee   2012. augusztus 11. 16:47:05

Tisztelt Urak!
Nagyon szép dolog a csöves erősítőkkel foglalkozni,én már több mint 50 éve csinálom és nem untam meg máig sem.
Volna néhány hozzáfűzni valóm a fentiekhez.
A szerző szemérmesen elhallgatta a kimenő adatait,pedig tudhatná.hogy egy ilyen erősítőnek ez a lelke.
Azon túl az UL kapcsolásnál is jobb ha a megcsapolást 35-45% nál készítjük és nem 25% nál.A kezdőknek inkább javasolnám az EL 84 es kapcsolást,mert olcsóbb a cső és kifejezetten szereti az UL beállítást.Mellesleg jegyzem meg,hogy régi csöves TV ből ki lehet menteni PL36 ill PL500,504 es csöveket is.Ezekkel is kiváló erősítőket lehet építeni.Minden nehézség nélkül 30W ot lehet elérni.Egyébként szívesen segítek tanáccsal,rajzokkal, és esetleg alkatrésszel is a kezdőknek,több száz darabból álló gyűjteményemből.
András

rotelpower(@)-zárójel nem kell-gmail.com   2012. augusztus 10. 16:35:54

Kedves Katona László! Köszönöm az elismerést, és valóban egy csöves hangzásvilág köszönő viszonyba sincs az IC-sekkel, mint ezt tapasztaltam mikor a garázs mélyén porosodó 2 db ECL86-os csőből elkészült az első csöves erősítőm, amiben meglepett, hogy egy akkor hi-fi-nek hitt sony erősítőt teljesen lealázott ugyanazokkal a hangfalakkal. Ezt a 6L6-ost is megcsináltam kukázott csövekből (gányolva,krokodilcsipeszekkel, univerzál kimenővel, ezért nem raktam fel képet) és ennek is meglepett a hangja. Hát igen, az ár az ami visszatart engem is.

Zoleee   2012. augusztus 10. 10:34:36

Kedves Zoleee! Nekem nagyon tetszik ez a kapcsolás. Régen én is csináltam csöves erősítőket, persze nem volt ennyire tökéletes, viszont már akkor is megállapítottuk, hogy a csöves erősítőknek más a hangzása, olyan teljesebb dinamikusabb, szép hangjuk van. Ha ehhez még társul egy jó hangfal is akkor már meg van minden. Ettől fügetlenül én azt mondom, hogy nem jó tejesen párhuzamot vonni a csöves és az IC-s között, mert mind a kettő teljesen más. Ezt tudjuk nagyon jól, hogy a müködésükből és felépítésükből fakad. Ha volna rá pénzem akkor csöves erősítőt vennék. (Valahol a neten láttam egy profit kb. 40.000.- dollár volt az ára.)

Katona László   2012. augusztus 08. 23:13:41

Ultralineár megcsapolás 20-25%-nál van (nálam)

Zoleee   2012. augusztus 07. 08:15:31