Autós

LED-es hátsó világítás akkumulátor nélküli motorokba


Ez a kapcsolás elsősorban olyan motorokhoz készült, ahol nincs, vagy nem szükséges az akkumulátor használata. (pl. Simson, Riga, Babetta, stb...)

Előnyei:
  • Olcsóbb mint a sima izzó (5 db LED-del nekem 400 Ft-ra jön ki)
  • szabályzott feszültség, így a LED-ek nem mennek tönkre
  • állandó feszültség, így minden fordulaton azonos a LED-ek fényereje
  • Már alapjáraton is tejes fényerő
  • Mivel a LED-ek fogyasztása elhanyagolható, így a hátsó lámpa megmaradt áramát is előre vihetjük a nagyobb fényerő érdekében.

(Kresz szabályai nem tudom, hogy miképpen viszonyulnak ehhez,nekem semmit se szólt a rendőr, pedig már jó ideje ez van a Simsonomon. Én 5 db nagy fényerejű (4900 mCd) LED-et használok, figyeljük oda, hogy az eredeti izzó fényerejét ne múlja alul! Műszaki vizsga köteles motornál okozhat problémát, ha LED-es!)

Működése:
A generátorról beérkező váltóáramot a H híd egyenirányítja (6V-os rendszer esetében duplázza is, hogy alapjáraton is meglegyen a megfelelő feszültség), majd a C1 puffereli. A 7803-as IC ebből 3 voltot állít elő, a C2 kondi pedig simítja a jelet, hogy a LED-ek ne villogjanak. Diódának bármi jó szinte, az 1N4007 népszerű, mert olcsó.

Figyeljünk arra is, hogy:
  • Ne méretezzük alul a kondikat, mert villogni fognak a LED-ek. Ha a 6V-oshoz való feszültségkétszerezőt használjuk, LED-enként legalább 2x47μF legyen a kapacitásuk.
  • 100mA (5 normál LED) felett a 7803-as stab. IC-t ajánlott hűtőbordára szerelni!
  • Ne haladjuk meg a stab. IC maximális áramát több mint 15%-al (7803 esetében ez 1,15A). Szükség esetén kössünk sorba többet.
  • Sose hagyjuk el a terhelő izzót arról a világítótekercsről, ahonnan a kapcsolás kapja az áramot! Ezek a tekercsek ugyanis a névleges feszültségüket terhelés alatt adják le, így nélküle az akár többszörös feszültséget kapó elkók és a 7803 megadhatja magát.
  • Ha nincsen 7803, pótolhatjuk akármilyen 3V-os feszültségstabilizálóval.

Mindenkinek jó utánépítést, motorjával pedig sok balesetmentes kilométert!
Nézettség:

Szint:
 

Szavazat:

Készült:
2012. július 13. 18:11

Vélemény:
12

Szavazat:
12

Mai látogató:
3

Utolsó látogatás:
2024. március 27. 20:27:01

Bejelentkezés után használható funkció!
Értékeld a cikket!

Szavazatok
3,6
12
  4  ★★★★★
  3  ★★★★
  2  ★★★
  2  ★★
  1  ★

Legújabb írás

Rádiós
   

VÉLEMÉNYEK, HOZZÁSZÓLÁSOK

Kedves gyógyegér,

Lehet, hogy félreérthetően írtam, mert a H az az egyenirányító elemet akarja jalölni, ami 12 volotnál egy sima graetz híd vagy 4 dióda, de 6 voltnál szükséges a feszültségkétszerező, mivel egy 6 voltos névleges feszültségű motornál alapjáraton a generátor kb 2 voltot ad le. (Nekem a simsonom 12 voltos, de alapjáraton leesik ez 4 voltra is.)

7803-as ic valóban nem létezik(és erről nem is tudtam, mikor írtam), de van helyette LD33v, ami ugyan 3,3 voltos, de én ilyet használok mindenhol.

Zoleee   2012. július 14. 13:08:15

Sziasztok!

A cikk jó lett, viszont néhány dolgot helyesbítenék:

-nem H-híddal egyenirányítasz, hanem Greatz-híddal (a kettő nem ugyanaz), illetve ezzel is csak a 12V-os verzió esetében, mert a 6V-nál egy mezei feszültségkétszerező kapcsolás látható

-7803-as IC-t senki nem fog tudni sehol sem vásárolni, ugyanis ilyen nincs! A legkisebb érték az 5V-os, de érdekességképp bemásolom a szabvány feszültségeket: 5; 5.2; 6; 8; 8.5; 9; 10; 12; 15; 18; 20; 24 V
Természetesen használható helyette bármilyen más 3V-os feszstab, elektro boltban biztos tudnak majd valamit adni. Viszont fontos hogy bírja az áramot és hűthető legyen!

gyógyegér   2012. július 14. 11:17:31