Autós

Fordulatszámmérő LED sorral


A kapcsolás tizenkét LED-es mozgó fénycsíkos, a megszakító érintkezőjéről vezérelt fordulatszámmérő. 500...6000 f/min tartományban mér, a fénycsík hosszával jelzi ki a fordulatszámot.

Működés: Az 555-ös integrált áramkör monostabil multivibrátorként működik. Feladata a megszakító érintkezőjéről érkező impulzusok uniformizálása, azaz állandó amplitúdójú és szélességű impulzusokká alakítása. Az 555-ös kimenő jelei kettős integráló RC tagon át jutnak az UAA180 LED-sáv meghajtó integrált áramkör (17) bemenetére. A referenciaszintet (3 kivezetés) az 5,1 V-os zener dióda szolgáltatja. A nagyobb működési pontosság biztosítása céljából az 555-ös IC stabilizált 9 V-os tápegységről kap feszültséget.

Az áramkör kékkel jelölt kivezetését kell a megszakítóra kötni. Négyütemű motorhoz a C1-es kondenzátor kapacitását 100nF-ra kell választani, kétütemű esetén C1=150nF. A P1 trimmer-potenciométert négyütemű motornál kb. középállásba kell állítani, kétütemű esetén maximális értékre úgy, hogy 500 f/min fordulatszámnál az első LED, 6000 f/min-nél pedig a teljes LED sor világítson.

Hitelesítés: A hanggenerátoros hitelesítésnél felmerülhet a kérdés, hogy mekkora frekvencia felel meg a megadott fordulatszámokhoz. Négyütemű négyhengeres motornál a 6000 f/min fordulatszámnak 200 Hz impulzus frekvencia tartozik. Mert 6000f/min-nél a gyújtáselosztó tengelye 3000f/min fordulatszámmal pörög, fordulatonként 4-szer szakítja meg a gyújtás áramkörét a megszakító. Azaz 12000 impulzus/min, ezt elosztva 60-nal megkapjuk hogy a 200 impulzus/s, ami 200 Hz-nek felel meg. Hanggenerátor hiányában a hitelesítést néhány voltos, egyenirányitatlan feszültségforrásról (pl.: csengő reduktor) is megkísérelhetjük. Ekkor az 50-60 Hz -es jel 1500-1800 f/min-nek felel meg.

A kapcsolási rajz nem tartalmaz ajánlást az 555-ös IC 5-ös kivezetéséhez kapcsolódó kondenzátor kapacitására, de én anno 22 nF-os kondenzátort használtam minden 555-ös IC-vel megépített kapcsoláshoz.